از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نقش انسان در ساختن خود - مسعود ورزيده
آیا این‏که این‏گونه یا آن‏گونه شویم به دست خود ماست ؟ بله ، اتفاقا مساله عمده این است که به دست خود ماست . انسان از نظر اندام و جسم در رحم کارش تمام می‏شود ، اگر باید مرد باشد ، در رحم تکلیفش مشخص شده‏ است که مرد باشد ، اگر باید زن باشد در همان رحم تکلیفش مشخص شده است‏ که زن باشد ،
اگر باید سفیدپوست یا سیاه‏پوست باشد در همان‏جا تعیین تکلیف شده است ، و همین‏طور این که کوتاه باشد یا بلند ، چشمهایش مشکی باشد یا غیرمشکی ، زیبا باشد و یا زشت . ولی وقتی انسان‏ به دنیا می‏آید از نظر روحی که واقعیت انسان آن جنبه روحی اوست تازه‏ نطفه‏اش می‏خواهد منعقد شود ، تازه قلم در دست است که چهره‏اش ترسیم شود که این‏طور باشد یا آن‏طور ، زشت باشد یا زیبا ، حیوان باشد ، فرشته باشد و یا بالاتر . قلمی که در رحم جسم انسان را رقم می‏زند از اراده انسان خارج‏ است ولی آن قلمی که روح انسان را می‏سازد در نهایت امر دست خود ماست
آن امری که شخص ما را می‏سازد از اراده ما خارج است برخلاف آن که شخصیت‏ ما را می‏سازد . انسان ، انسان است به شخصیتش نه به شخصش ، به اصطلاح به‏ آن کاراکتر روحی‏اش ، به آن ملکات روحی و خلق و خوی‏هایش . انسان خلقی‏ دارد و خلقی ، خلقش یعنی جسم و اندامش ، و خلقش یعنی مجموعه ملکاتش ، شخصیتش . من انسان ، به شخصیتش است نه به شخصش . شخصیت انسان دست‏ کیست ؟ دست خیلی از چیزهاست ، دست محیط هست ، دست معلم هست ، دست‏ پدر و مادر هست ، دست همنشین هست ، دست کتابهایی که می‏خواند هست ، دست روزنامه‏ای که مطالعه می‏کند هست ، دست رادیویی که گوش می‏دهد هست‏ ، دست خطیبی که سخنانش را گوش می‏کند هست ولی در نهایت امر این که‏ خودمان را بخواهیم بسازیم دست خود ماست . اینجاست که مساله اخلاق و مساله تعلیم و تربیت اهمیت و ارزش خود را نشان می‏دهد
عرض کردیم هر چیزی که نیاز به ساخته‏شدن دارد ارزش ساخته‏شده‏اش خیلی‏ بیش از ارزش ساخته‏نشده‏اش است .
یک محصول ساخته‏نشده را از این مملکت‏ می‏برند ، مثلا پشم را تنی فلان‏قدر می‏برند و پارچه‏های درجه اول می‏سازند ، ولی دیگر به صورت تنی قابل فروش نیست ، ارزشش خیلی بالاتر از این حرفهاست ، آن را متری تحویل می‏دهند
یا مثلا از کشورهایی گیاههایی را به‏صورت تنی به قیمتهای ارزان می‏برند و بعد ، از آنها داروهایی به صورت شربت و قرص و کپسول می‏سازند که یک‏ کپسول را مثلا باید پنج تومان خرید . همان چیزی که ماده خامش را خروارخروار و تن‏تن برده‏اند ، به قیمتهای بالا می‏فروشند . انسان هم عرض‏ کردیم که همین‏گونه است ، که مقداری در مورد آن بحث می‏کنیم

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : شهید مطهری قالب : اجتماعی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از کلمه امیین - مرضيه علمدار .ب
کلمه (امیین ) جمع کلمه (امى ) است ، یعنى کسى که قادر بر خواندن و نوشتن نیست . و مـنـظـور از بـى سـوادان - بـه طـورى که گفته شده - مردم عرب هستند، که در عصر رسـول خـدا (صـلى اللّه عـلیـه و آله وسـلم ) بـیشترشان بى سواد بودند، و جز افرادى انـگـشـت شـمـار قـادر بـر خـوانـدن و نـوشـتـن نـبـودنـد، و خـود رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) هم صرفنظر از رسالتش از همان اکثریت بود، و لذا فـرمـود: (هـو الذى بـعـث فـى الامیین رسولا منهم ): او کسى است که در میان مردمى بى سواد رسولى از جنس خود آنان و براى همه آنان مبعوث کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : رسالت- پیامبری گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تزکیه مقدم بر تربیت - مرضيه علمدار .ب
اینکه خداوند دراین آیه تزکیه را مقدم برتعلیم ذکر نموده به جهت آنست که در مقام تربیت ، تزکیه مقدم بر تعلیم است‌ . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بعثت پیامبر از حکمت پروردگار است - مرضيه علمدار .ب
برانگیخته شدن رسول اکرم(ص) از میان غیر اهل کتاب، برای هدایت خلق از سوی خداوند، جلوه ای از عزّت و حکمت خداوند است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : رسالت- پیامبری گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کسب علم و دانش - محمد خرمي
در این آیه راهی برای هدایت از تاریکی ها به سوی نور می یابیم. طبق این آیه لازمه هدایت خواندن آیات خدا و تدبر در آنها، پاکسازی و یادگیری علم و دانش است و چون در ابتدا از امت بی سواد سخن به میان آمده است و همچنین با توجه به آخر آیه، یکی از مهم ترین راه های هدایت به سوی نور و فرار از گمراهی آشکار، کسب علم و دانش است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : خرد- عقل گوینده : محمد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.