● عاقبت تکذیبگران روز جزا
کلمه «ویل» به معنای هلاکت است، و مراد از «مکذبین» تکذیبگران روز فصل است، که وعدهاش را به ایشان دادهاند چون سیاق آیات، سیاق رساندن این معناست که آن روز واقع شدنی است، و به همین منظور هم سوگند یاد شده. و در این جمله نفرینی به تکذیبگران شده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : و در این آیه نفرینى به تکذیبگران شده، و به همین نفرین اکتفاء شده، دیگر جواب کلمه «اذا» را نیاورده، و نفرموده: «اذا النجوم طمست ...- وقتى ستارگان تیره مىشود چه مىشود ...»، و تقدیر کلام این است که وقتى چنین و چنان مىشود «آنچه وعدهاش به شما داده شده واقع مىشود». و یا این است که وقتى چنین و چنان مىشود" روز فصل واقع گشته" و تکذیبگران هلاک مىشوند، (که جملههایى که بین گیومه است حذف شده و آن نفرین به جایش نشسته است).
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 20، ص : 241 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : منکرین معاد |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هشدار به جهنمیان دروغگو -
محمد حسين شاه آبادي
کلمه ویل در مقام هشدار و تهدید به عذاب و هلاکت به کار می رود و بر اساس روایات نام خاصی در جهنم و یا نام یکی از درهای آن است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور، ج12، ص346 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : جهنم |
گوینده : ارزش ارزش |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ -
مسعود ورزيده
در این سوره بارها آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»* تکرار شده و در پایان هر چند آیه، این هشدار به چشم مىخورد.
کلمه «وَیْلٌ» در مقام هشدار و تهدید به عذاب و هلاکت به کار مىرود و بر اساس روایات، نام وادى خاصّى در جهنّم و یا نام یکى از درهاى آن است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج10، ص: 346 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره مرسلات |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تکذیب دین -
بنده خدا بنده خدا
در این سوره تکذیب سبب معذب شدن در آخرت می شود. شاید دلیلش این باشد که تکذیب در موقعی اتفاق می افتد که انسان بر مطلبی یقین پیدا کند طوری که حقانیت آن بر او ثابت شود. با این حال حقیقت را کتمان کرده و آن را انکار می کند. در این حالت است که رو در روی خداوند قرار می گیرد فلذا در آخرت مستحق عذاب می شود. لذا در سوره بر کلمه تکذیب تاکید فراوان شده است و نیز به مقدار زیادی برای آنان اظهار تاسف شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کفر |
گوینده : بنده خدا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.