از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 581 حزب : 116 جزء : بیست و نهم سوره : مرسلات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان المتقین فی ظلال و عیون ):(همانا بندگان با تقوی در سایه درختان بهشتی و کنار چشمه ها متنعمند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه ج : 25ص :425

اگر به قرآن ایمان نمى‏آورند به کدام سخن ایمان مى‏آورند ؟!
مى‏دانیم برنامه قرآن آمیختن انذار به بشارت ، و تهدید به تشویق است ، و همچنین ذکر سرنوشت مؤمنان در برابر سرنوشت مجرمان تا با قرینه مقابله مسائل بهتر درک شود .
بر اساس همین سنت ، در آیات فوق به دنبال بیان مجازاتهاى گوناگون مجرمان در قیامت ، اشاره پر معنى و کوتاهى در باره وضع پرهیزکاران در آن روز کرده ، مى‏فرماید : افراد با تقوى در سایه‏هاى درختان و در میان چشمه‏ها قرار دارند ( ان المتقین فى ظلال و عیون).
این در حالى است که مجرمان چنانکه از آیات قبل دانسته شد در سایه
شرر بار و سوزان دودهاى خفه کننده‏اند.
همچون سایه درختان در مقابل آفتاب .
سپس مى‏افزاید : آنها در میان انواع میوه‏ها از آنچه مایل باشند و مى‏خواهند قرار دارند ( و فواکه مما یشتهون).
روشن است ذکر میوه‏ها و سایه‏ها و چشمه‏ها اشاره به گوشه‏اى از مواهب عظیم الهى بر آنها است ، گوشه‏اى که با زبان اهل دنیا قابل بیان و ترسیم است ، اما آنچه در بیان نمى‏گنجد ، و به فکر ساکنان دنیا خطور نمى‏کند ، از آن به مراتب برتر و بالاتر است .
جالب اینکه آنها در این میهمان سراى الهى به عالیترین وجهى پذیرائى مى‏شوند ، همان گونه که در آیه بعد آمده که به آنها گفته مى‏شود بخورید و بنوشید گوارا ، اینها در برابر اعمالى است که انجام مى‏دادید ! ( کلوا و اشربوا هنیئا بما کنتم تعملون).
این جمله خواه مستقیما از سوى خداوند به عنوان خطاب به آنها باشد ، یا وسیله فرشتگان توام با لطف و محبتى است آشکار که غذائى است براى روح و جان آنها.
تعبیر بما کنتم تعملون ( در مقابل اعمالى که انجام مى‏دادید ) اشاره به این است که این مواهب را بدون حساب به کسى نمى‏دهند ، و با ادعا و خیالو پندار به دست نمى‏آید ، تنها به وسیله اعمال صالح فراهم مى‏شود.
و این اشاره به آن است که میوه‏ها و غذاها و نوشابه‏هاى بهشتى ، همانند آب و غذاى دنیا نیست که گاه آثار سوئى در بدن مى‏گذارد یا عوارض نامطلوبى به دنبال دارد.
در میانمفسران گفتگو است که این امر به خوردن و نوشیدن آیا براى بیان مباح بودن استفاده از این نعمتها است ، و یا واقعا امر و فرمان و دستور است ؟ ولى باید توجه داشت اینگونه اوامر که به هنگام پذیرائى گفته مى‏شود نوعى طلب و خواست گوینده است که براى عظمت و احترام میهمان بیان مى‏گردد ، و میزبان دوست دارد غذایش را بیشتر بخورد تا اکرام بیشترى از او شده باشد.
در آیه بعد باز روى این مطلب تکیه مى‏کند که این نعمتها بى‏حساب نیست ، مى‏افزاید : مسلما ما این گونه ، نیکوکاران را جزا مى‏دهیم ( انا کذلک نجزى المحسنین).
جالب اینکه در آیه نخست روى مساله تقوى تکیه شده ، و در آیه بعد از آن روى عمل و در این آیه روى احسان و نیکوکارى .
تقوى هرگونه پرهیز از گناه و فساد و شرک و کفر است و احسان انجام هر کار نیک ، و عمل نیز ناظر به اعمال صالح است ، تا روشن شود برنامه نعمتهاى الهى تنها مربوط به این گروه است ، نه مدعیان دروغین ایمان،
و آلودگان به انواع فساد ، هر چند ظاهرا در سلک اهل ایمان در آیند.
و در پایان این مقطع باز تکرار مى‏کند : واى در آن روز بر تکذیب کنندگان ( ویل یومئذ للمکذبین).
واى بر آنها که از تمام این نعمتها و محبتها محروم مى‏شوند ، که حسرت این محرومیت آزارش کمتر از آتش سوزان دوزخ نیست ؟ و از آنجا که یکى از عوامل انکار معاد پرداختن به لذات زودگذر دنیا ، و تمایل به آزادى بى‏قید و شرط براى بهره‏گیرى از این لذات است ، در آیه بعد روى سخن را به مجرمان کرده با لحنى تهدید آمیز مى‏فرماید : بخورید و بهره گیرید در این چند روز کوتاه ، ولى بدانید عذاب الهى در انتظار شما است ، چرا که شما مجرم و گنهکارید ( کلوا و تمتعوا قلیلا انکم مجرمون ) .
تعبیر به قلیلا مى‏تواند اشاره به مدت کوتاه عمر انسان در دنیا باشد ، و هم ناچیز بودن مواهب این جهان در برابر نعمتهاى بى‏حساب آخرت .
گرچه بعضى از مفسران گفته‏اند که این خطاب را در آخرت به مجرمان مى‏کنند ، ولى با توجه به اینکه در آخرت هیچ گونه تمتع و بهره‏گیرى براى مجرمان از مواهب حیات تصور نمى‏شود ، باید قبول کرد که این سخن خطابى است به آنها در این دنیا.
در حقیقت متقین و پرهیزگاران با نهایت احترام در آخرت پذیرائى مى‏شوند ، و با جمله پر از لطف کلوا و اشربوا هنیئا مخاطب مى‏گردند ، ولى دنیا پرستان در این دنیا با جمله تهدید آمیز کلوا و تمتعوا قلیلا مخاطبند.
به پرهیزکاران مى‏فرماید : بما کنتم تعملون ( اینها در برابر اعمال صالحى است که انجام مى‏دادید).
و به اینها نیز مى‏گوید : انکم مجرمون : این تهدید به خاطر آن است که شما مجرمید.
و به هر حال نشان مى‏دهد که سرچشمه عذاب الهى جرم و گناه انسان است که از بى‏ایمانى یا اسارت در چنگال شهوات ناشى مى‏شود.
سپس این تهدید را بار دیگر با جمله : واى در آن روز بر تکذیب کنندگان تکمیل مى‏کند ( ویل یومئذ للمکذبین).
همانها که به زرق و برق دنیا و لذات و شهوات آن مغرور و فریفته شدند ، و عذاب الهى را براى خود خریدند .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.