از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وجوه یومئذ مسفره ):(چهره هایی در آن روز نورانی هستند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - در قیامت، چهره گروهى از مردم زیبا و درخشان خواهد بود.

وجوه یومئذ مسفرة

«وجه مسفر» چهره اى است که به جهت شادمانى، درخشان شده باشد (مقاییس اللغة) و یا زیبایى آن را فرا گرفته باشد.(مصباح)

2 - انسان هاى پاک، تذکّرپذیر، هدایت جو و خداترس، در قیامت چهره اى نورانى خواهند داشت.

لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر ... جاءک یسعى . و هو یخشى ... وجوه یومئذ مسفرة

3 - چهره انسان در قیامت، نمایانگر فرجام او است.

وجوه یومئذ مسفرة

4 - معاد، جسمانى است.

وجوه یومئذ مسفرة [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر هدایت
[38- 39] و بدین گونه انسان در این دنیا با این کرامت مورد اکرام قرار گرفت تا در سراى دیگر با این حساب بزرگ در معرض رسیدگى به حسابش قرار گیرد، و عاقبتى- در صورت تحمل مسئولیت کامل در دنیا- چون بهشت داشته باشد، و بر روح او مژده و بشارت منعکس شود، و نشانه‏هاى چهره‏اش از سرور و شادى خبر دهد.

وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ- چهره‏هایى در آن روز روشن و گشاده است.»

گفتند: یعنى نورانى و درخشان است، و به نظر من باز و گشوده، و گفته‏اند که این همه نتیجه‏اى از خواندن نماز شب است، بلکه نیز از دیگر اعمال نیک ایشان.ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ- و خندان و شادان.»

انبساط و گشودگى چهره‏هاى مؤمنان بازتابى از نبودن غم است، و اما خنده آنان دلیل بر غرق بودن در نعمتها و شادى ایشان منعکس کننده امیدوارى ایشان به نعمتهاى بهشت پروردگارشان و خرسندى او از ایشان، که این خرسندى بزرگترین آرزوى مؤمنان است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه
سپس به چگونگى حال مؤمنان و کافران در آن روز پرداخته مى‏گوید : صورتهائى در آن روز گشاده و نورانى است ( وجوه یومئذ مسفرة).
خندان و مسرور است ( ضاحکة مستبشرة ) و صورتهائى در آن روز غبارآلود است ( و وجوه یومئذ علیها غبرة ) و دود تاریکى آن را پوشانده ( ترهقها قترة ) .
آنها همان کافران فاجرند ! ( اولئک هم الکفرة الفجرة).
مسفرة از ماده اسفار چنانکه قبلا هم نیز گفته‏ایم به معنى آشکار شدن و درخشیدن است ، همانند طلوع سپیده صبح در پایان شب تاریک.
غبرة ( بر وزن غلبه ) از غبار به معنى باقى مانده خاکى است که از زمین بر خاسته و بر چیزى نشسته.
قترة ( بر همان وزن ) در اصل از ماده قتار ( بر وزن غبار ) به معنى دودى است که از چوب یا چیزى دیگرى برمى‏خیزد ، بعضى از ارباب لغت آن را نیز به معنى غبار تفسیر کرده‏اند ، اما جمع میان این دو تعبیر در آیات
فوق نشان مى‏دهد که این دو واژه داراى دو معنى متفاوت است.
کفرة و فجرة ( بر همان وزن ) جمع کافر و فاجر است که اولى اشاره به افراد فاسد العقیده و دومى اشاره به افراد فاسد العمل است.
از این آیات به خوبى استفاده مى‏شود که در صحنه قیامت آثار عقائد و اعمال سوء انسانها در چهره‏هایشان نمایان مى‏گردد.
ضمنا تعبیر به وجوه به خاطر این است که رنگ صورت بیش از هر چیزى مى‏تواند بیانگر حالات درونى باشد ، هم ناراحتیهاى فکر و روحى و هم ناراحتى‏هاى جسمانى.
به هر حال گروهى در آنجا خندان و مسرورند ، چهره‏هایشان گشاده و نورانى است ، روشنائى ایمان و پاکى عمل در صورت آنها موج مى‏زند ، و رنگ رخساره آنها خبر از سر درون مى‏دهد .
بر عکس گروهى که تاریکى کفر و زشتى اعمالشان در چهره‏هایشان نمایان است ، گوئى گرد و غبار سیاهى بر صورتشان نشسته ، و هاله‏اى از دود آن را در خود فرو برده ، آثار غم و اندوه و رنج و درد از صورتهایشان مى‏بارد ، و اصولا همانگونه که در آیه 41 سوره رحمان آمده یعرف المجرمون بسیماهم گنهکاران با سیمایشان شناخته مى‏شوند در آن روز رنگ چهره‏ها براى شناخت انسانها کافى است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.