● توصیف انسان بینیاز و مستغنی
کلمات «غنى» و «استغناء» و «تغنى» و «تغانى» بطورى که راغب گفته به یک معنى مىباشند. پس مراد از «مَنِ اسْتَغْنى» کسى است که خود را توانگر نشان دهد، و ثروت خود را به رخ مردم بکشد. و لازمه این عمل این است که بخواهد از سایرین سر و گردنى بلندتر باشد، و ریاست و عظمتى در چشم مردم داشته باشد، و از پیروى حق عارش بیاید، هم چنان که در جاى دیگر فرمود: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» (علق/7).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: 20، ص: 326 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : استغنا- بینیازی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نهی از توجه به مستکبرین و روی گردانی از خداترسان و پاکان
در این آیه و شش آیه بعدش اشاره مفصلى است به اینکه ملاک در آن عبوس شدن و پشت کردن چه بوده، که به خاطر آن مستوجب عتاب شده، حاصل آن این است که: تو خیلى به وضع مستکبران و اعراض کنندگان از پیروى حق مىپردازى، و زیاد به وضع آنها اعتناء مىکنى، در حالى که اگر او نخواهد خود را پاک کند بر تو تکلیفى نیست، و بر عکس از وضع آن کس که خود را پاک کرده و از خدا مىترسد بىاعتنایى مىکنى.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: 20، ص: 326 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اخلاق بد |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● احساس بینیازی باعث طغیان میشود
مراد از «مَن إستغنى» یا بىنیازى مالى است که باعث مىشود شخص خود را برتر از دیگران بداند و یا بىنیازى از ارشاد و هدایت است که شخص، دیگران را گمراه و منحرف ببیند. البتّه جمع میان هردو نیز ممکن است، یعنى شخص در اثر ثروت زیاد، گرفتار غرور شده و به سخن حق دیگران گوش فراندهد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 383 و 384 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انتخاب مدیر |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نقش امکانات مادى -
نيره تقي زاده فايند
ثروت و امکانات مادى، زمینه ساز بازماندن از تلاش براى درک معارف الهى و غافل سازنده انسان از عاقبت خویش*
أمّا من استغنى
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پول- مال |
گوینده : نیره تقی زاده فایند |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● روش هدایت -
نيره تقي زاده فايند
بذل توجّه کامل به ارشاد کسانى که نیازى به تعالیم الهى در خود احساس نمى کنند، روشى ناپسند و مذموم است.
أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : آغاز سخن با ضمیر «أنت» و نیز تقدیم «له» بر «عنه» در جمله هاى «أنت له تصدّى» و «أنت عنه تلهّى» ـ در آیات بعد ـ ارشاد کننده را به جهت برخوردش با هر دو نوع مخاطب، نکوهش کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : موعظه- پند- اندرز |
گوینده : نیره تقی زاده فایند |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.