از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لمن شاء منکم ان یستقیم ):(برای هر کس که بخواهد به روش مستقیم برود) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - مخاطبان قرآن، عموم مردم و بهره مندان از آن، گروهى خاص اند.

لمن شاء منکم أن یستقیم

بدل آوردن «لمن شاء منکم» براى «للعالمین»، به منظور بیان این نکته است که قرآن براى همه مردم است; ولى تنها گروهى خاص از آن بهره مى برند و سایر مردم خود را از هدایت آن محروم مى کنند.

2 - تنها آن کسانى از تعالیم قرآن بهره مى برند که خواهان حرکت در راه راست باشند.

لمن شاء منکم أن یستقیم

3 - قرآن، هدایت گر مردم به راه راست

لمن شاء منکم أن یستقیم

«استقامة» در مورد انسان به معناى ملازمت او با راه راست است. (مفردات راغب)

4 - راه یابى انسان به راه راست و پایدارى بر پیمودن آن، در گرو تصمیم و خواست خود او است.

لمن شاء منکم أن یستقیم

واژه استقامت، در معناى مداومت و ثابت قدم بودن نیز به کار مى رود. (نهایه ابن اثیر)

5 - آموختن تعالیم قرآن و پایدارى بر عمل به آن، دعوت خداوند از همه انسان ها است.

إن هو إلاّ ذکر للعـلمین . لمن شاء منکم أن یستقیم

مخاطبان در «منکم» گرچه همان کسانى اند که «أین تذهبون» خطاب به آنان بود; ولى به قرینه «للعالمین» این رهنمود براى عموم مردم است.

6 - پیروى از دعوت هاى شیطان، انحراف از راه مستقیم است.

و ما هو بقول شیطـن ... لمن شاء منکم أن یستقیم

7 - راه خدا، راه راست و معتدل و به دور از افراط و تفریط و اعوجاج است.

لمن شاء منکم أن یستقیم

«استقامة» به معناى اعتدال و استواء است. (لسان العرب)

8 - انسان، موجودى انتخابگر و توانمند بر پذیرش یا ردّ دین

لمن شاء منکم أن یستقیم

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
28] یکی‌ ‌از‌ صفات‌ وحی‌ تأکید ‌آن‌ ‌بر‌ آزادی‌ انسان‌ ‌است‌ ‌در‌ آنچه‌ اختیار می‌کند و می‌پذیرد. مگر پروردگار ‌ما نگفت‌: لا إِکراه‌َ فِی‌ الدِّین‌ِ قَد تَبَیَّن‌َ الرُّشدُ مِن‌َ الغَی‌ِّ!؟«18» آزادی‌ ‌از‌ آزادی‌ عقیده‌ آغاز می‌شود، و خداوند سبحانه‌ و ‌تعالی‌ ‌از‌ ‌آن‌ ابا داشته‌ ‌است‌ ‌که‌ حق‌ ‌را‌ ‌بر‌ بشر ‌به‌ زور تحمیل‌ کند، و ‌از‌ ‌آن‌ خودداری‌ کرده‌ ‌است‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ بندگانش‌ بعضی‌ دیگر ‌را‌ ‌با‌ کراهت‌ ‌به‌ پذیرش‌ حق‌ وا دارند، چنان‌ ‌که‌ ‌خود‌ گفته‌ ‌است‌: لَو یَشاءُ اللّه‌ُ لَهَدَی‌ النّاس‌َ جَمِیعاً ... أَ فَأَنت‌َ تُکرِه‌ُ النّاس‌َ حَتّی‌ یَکُونُوا مُؤمِنِین‌َ».«19» و انسان‌ وقتی‌ مکرم‌ و شایسته‌ دریافت‌ پاداش‌ کامل‌ ‌است‌ ‌که‌ آزادانه‌ ایمان‌ آورد، ولی‌ ‌اگر‌ ‌اینکه‌ ایمان‌ آوردن‌ همراه‌ ‌با‌ اکراه‌ ‌باشد‌، نه‌ پاداشی‌ دارد و نه‌ کرامتی‌.

لِمَن‌ شاءَ مِنکُم‌ أَن‌ یَستَقِیم‌َ‌-‌ ‌برای‌ ‌آن‌ کس‌ ‌از‌ ‌شما‌ ‌که‌ بخواهد ‌بر‌ هدایت‌ و ‌بر‌ راه‌ راست‌ ‌باشد‌.»

‌بر‌ راه‌ مستقیمی‌ ‌که‌ مورد چالش‌ هواهای‌ نفسانی‌ و فشار اجتماع‌ و گمراه‌کنندگی‌ شیطان‌ و بوقهای‌ ‌آن‌، و تهدیدهای‌ صاحبان‌ تسلط و فریبندگان‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه
و از آنجا که براى هدایت و تربیت تنها فاعلیت فاعل کافى نیست ، بلکه قابلیت قابل نیز شرط است ، در آیه بعد مى‏افزاید : قرآن مایه بیدارى است براى آنها که مى‏خواهند راه مستقیم را بپویند ( لمن شاء منکم ان یستقیم ).
قابل توجه اینکه در آیه قبل مى‏گوید: قرآن مایه ذکر و بیدارى براى همه جهانیان است و در این آیه تنها گروه خاصى را ذکر مى‏کند همانها که تصمیمى بر قبول هدایت و پیمودن راه راست گرفته‏اند ، این تفاوت به خاطر آن است که آیه قبل عمومیت این فیض الهى را بیان مى‏کند ، و این آیه شرط بهره گیرى از این فیض را ، و تمام مواهب عالم چنین است که اصل فیض عام است ولى استفاده از آن مشروط به اراده و تصمیم است.
شبیه همین معنى در آیه 2 سوره بقره آمده است ذلک الکتاب لا ریب فیه هدى للمتقین : این کتاب هیچگونه تردیدى در آن نیست ، و مایه هدایت پرهیزگاران است .
به هر حال این آیه از آیاتى است که نشان مى‏دهد خداوند انسان را آزادو مختار آفریده ، و تصمیم نهائى براى پیمودن راه حق و باطل با خود او است.
تعبیر به یستقیم تعبیر جالبى است که نشان مى‏دهد راه اصلى که در پیش روى انسان قرار دارد راه مستقیم هدایت و سعادت است ، و بقیه راهها همه انحرافى است ، تمامى نیروهاى درون و برون انسان همه بسیج شده‏اند که او را در این راه مستقیم به حرکت در آورند ، و اگر افراط و تفریطها ، وسوسه‏هاى شیطانى ، و تبلیغات گمراه کننده در کار نباشد انسان با نداى فطرت در همین مسیر مستقیم گام مى‏نهد مى‏دانیم خط مستقیم همیشه نزدیکترین راه به مقصد است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.