«دین» در معانى «طاعت» و «جزاء» استعمال مى شود و معناى مجازى آن «شریعت» است (مفردات راغب). تناسب معناى «جزاء» با قیامت، دلیل برگزیدن این معنا است.
2 - تکذیب قیامت و کیفر و پاداش الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم است.
ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین
3 - کم فروشى و گناه پیشگى، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است.
ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتـب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین
4 - کم فروشى، زمینه ساز آلودگى به گناه و گناه زمینه ساز تکذیب قیامت است.
ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتـب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین
ترتیب آیات، ممکن است برخاسته از ترتیب پیدایش اوصاف ذکر شده در آن باشد.
5 - تکذیب قیامت، در نامه عمل تکذیب کنندگان ثبت شده و براساس آن کیفر خواهند دید.
کتـب مرقوم . ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین
6 - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است.
بیوم الدین
[ نظرات / امتیازها ]
[11] قرآن بدین گونه در برابر نفس درهاى بهانهجویى را مىبندد تا مگر شخص از مسئولیت خود آگاه شود و آن را تحمل کند، و بزرگترین عذر و بهانه تکذیب و دروغ پنداشتن خبر رسیده حاکى از بدبختى است، و مخصوصا دروغ پنداشتن روز جزا که اساس فکر را ویران مىکند.
الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ- یعنى کسانى که روز جزا را دروغ مىشمارند و انکار مىکنند.»
ویل و لعنت و هلاک به مجرد تکذیب این گونه کسان بهره ایشان مىشود، تا چه رسد به دیگر گناهانى که مرتکب شدهاند!
[ نظرات / امتیازها ]