از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 588 حزب : 118 جزء : سي ام سوره : مطففین
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و ما ادریک ما علیون ):(و تو چه می دانی که علیین چیست ؟) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی
19‌-‌ و ندانی‌ تو ‌که‌ علیون‌ چیست‌! (‌یعنی‌ تفصیل‌ تفضیل‌ ‌آن‌ بدانستن‌ ممکن‌ نیست‌ و جز بمشاهده‌ مقدور نمیباشد). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- ابزار شناخت دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، در دسترس همگان نیست.

و ما أدریک ما علّیّون

2 - جایگاه نامه هاى عمل نیکوکاران، داراى ویژگى هایى فراتر از حد بیان است.

و ما أدریک ما علّیّون [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[19] این مقام برترین کجا است، و در آن چه مى‏گذرد، و چگونه مقربان در آن شاد و مسرورند، و اعمال ابرار از آن جا در کجا گذاشته مى‏شود؟ شناخت ما به این حقایق محدود است، بدان سبب که برتر از تراز شناخت ما افراد بشر است.

وَ ما أَدْراکَ ما عِلِّیُّونَ- و چه چیز تو را از آن دانا کرد که علیّون چیست.»

مفسران در این گونه خطابها چنان تصور مى‏کنند که طرف خطاب شخص رسول اللَّه- صلّى الله علیه وآله- است، ولى به نظر من مخاطب این آیه هر خواننده قرآن است قرآن به پیامبر نازل شد ولى براى همه مردم بود، و مردمان را به آن فرمان داد که این کتاب را تلاوت کنند و به تدبّر در آیات آن بپردازند، و در آن خطابهایى به همه مردمان است، همچون: «یا أَیُّهَا النَّاسُ» یا تنها طرف خطاب مؤمنانند، همچون: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»، و در حدیث از امام صادق- علیه السلام- آمده‏است که: «نزول قرآن بر گونه مقصودم تویى و تو اى همسایه آن را بشنو است ایاک أعنى و اسمعى یا جارة.» «28»

پس این آیه دلیل بر آن نیست که پیامبر- صلّى الله علیه وآله- نمى‏دانسته که علّیّون چیست، و چگونه ممکن است چنین بوده باشد در صورتى که آن را براى ما معنى و تفسیر کرده است، بلکه اساسا این جمله دلالت بر نفى علم به این مقام به اندازه دلالت بر این که آن مقامى عظیم است ندارد، و خدا دانا است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
در بیان شکوه و عظمت «علّیین» مى‏فرماید:
وَ ما أَدْراکَ ما عِلِّیُّونَ
و تو چه مى‏دانى که «علّیون» چیست؟
و این‏گونه سخن از آن جایگاه پرفراز و پرمعنویت نشانگر بزرگداشت و شکوه آنجاست و روشنگرى مى‏کند که شناخت آنجا جز با دیدن و نظاره کردن ممکن نیست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.