وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ المِسکِینِ (18)
وَ لا تَحَاضُّونَ: و تحریص نمیکنید یکدیگر [را]، عَلی طَعامِ المِسکِینِ:
بر دادن طعام به فقرا. مراد آن است که به جهت فرط محبت شما بر حطام دنیا و بخل بر آن نه یتیم را دلنوازی میکنید و نه مسکین نوازش مینمائید. یا معنی آنکه من مال را به شما دادم تا به آن اکرام کنید یتیم را و اعطا نمائید به مسکین و شما ترک اعطا و اکرام نمائید و اینکه موجب اهانت شما میشود، نه سختی و تنگی.
[ نظرات / امتیازها ]
1 - بى توجهى به مستمندان و ترغیب نکردن یکدیگر به تأمین غذاى آنان، فرهنگى حاکم بر عصر بعثت
و لاتحـضّون على طعام المسکین
«تحاضّ» (مصدر «تحاضّون»)، به معناى ترغیب کردن یکدیگر است (قاموس). گفتنى است که از عبارت «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» اراده شده است. البته «طعام» مى تواند به معناى «اطعام» باشد ـ مانند «عطاء» به معناى «اعطاء» ولى تقدیر بهتر است. (البحرالمحیط)
2 - مسکین، داراى سهم غذا در اموال مردم*
طعام المسکین
اضافه «طعام» به «مسکین»، بیانگر استحقاق است.
3 - ریشه کن ساختن گرسنگى در جامعه، نیازمند همکارى مردمى و تلاش همگانى است.
و لاتحـضّون على طعام المسکین
4 - تأمین غذاى نیازمندان و ترویج فرهنگ یارى رسانى به تهى دستان، تکلیفى الهى است.
و لاتحـضّون على طعام المسکین
5 - پندار مرفّهان به گرامى بودن نزد خداوند، با وجود بى توجهى آنان به مساکین، پندارى بى پایه و نادرست است.
ربّى أکرمن . کلاّ ... و لاتحـضّون على طعام المسکین
6 - ذلّت و خوارى در پیشگاه خداوند، نتیجه بى توجّهى به نیازمندان است; نه کمبود ثروت.
ربّى أهـنن . کلاّ بل ... و لاتحـضّون على طعام المسکین
7 - بى توجّهى ثروتمندان به مستمندان و پرهیز آنان از کمک رسانى به بینوایان، به دور از انتظار و نشانه رد شدن در امتحان الهى است.
إذا ما ابتلیه ربّه فأکرمه و نعّمه ... کلاّ بل ... و لاتحـضّون على طعام المسکین
8 - راه رسیدن به عزّت و شرافت در پیشگاه خداوند، احسان به مسکینان و تشویق دیگران به آن است; نه افزایش ثروت و رفاه.
ربّى أکرمن ... کلاّ بل ... و لاتحـضّون على طعام المسکین
9 - رفع نیاز غذایى فقیران، مهم تر از حمایت هاى دیگر و برترین مساعدت به آنان است.
و لاتحـضّون على طعام المسکین
ذکر خصوص «طعام»، بیانگر برداشت یاد شده است.
10 - ثروتمندان، در انجام دادن وظیفه رسیدگى به یتیمان و مسکینان، همواره مورد آزمایش الهى اند.
ابتلیه ربّه فأکرمه و نعّمه ... الیتیم ... طعام المسکین
11 - کسانى که در تنگناى اقتصادى به سر مى برند، در صورت احترام به یتیمان و ترغیب دیگران به فقرزدایى از جامعه، نزد خداوند گرامى بوده و از حقارت و خوارى مبرّا خواهند بود.
فیقول ربّى أهـنن . کلاّ بل لاتکرمون الیتیم . و لاتحـضّون على طعام المسکین
[ نظرات / امتیازها ]
وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ المِسکِینِ وَ تَأکُلُونَ التُّراثَ أَکلًا لَمًّا:
چه کرامتی برای انسان سرمایهدار خواهد بود با کمال رفاه زندگی خود را تأمین نماید در حالی که فقیر و تهیدست با کمال سختی و گرسنگی خود و عایلهاش بسر ببرد فطرت و خرد از اینکه رفتار ابا دارد و آنرا فساد و اخلال جامعه معرفی مینماید.
از رسول صلّی اللّه علیه و آله رسیده که میفرمود محبوبترین خانواده نزد پروردگار خانهای است که در آن کودک بیپدری را تربیت و نوازش نمایند.
[ نظرات / امتیازها ]