از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و لا یوثق وثاقه احد):(و کند و زنجیر آن را به پای کسی نبسته )می فرماید: چنین نیست که ارزش و کرامت به مال و اموال باشد، بلکه بزودی وقتی که قیامت بپاشود، انسانها متوجه می شوند که زندگی دنیا و اسباب آن مقصود بالذات وهدف نهایی نبوده و آنوقت آرزو می کنند که ای کاش برای امروز که زندگی واقعی است چیزی از پیش فرستاده بودیم ، ولی این آرزو هیچ فایده ای ندارد و نمی تواند عذاب را ازآنان دفع کند، می فرماید: آن زمانکه زمین به سختی در هم کوبیده و متلاشی شود و امرخدا بیاید و ملائکه صف به صف برسند و همه اسباب طبیعی منقطع گردند و حجابهاکنار روند و آن زمانکه جهنم برای گنه کاران و گمراهان ظاهر و آشکار شود، آنوقت است که انسان به روشن ترین وجهی متذکر می شود و در می یابد که آنچه در دنیا به اودادند چه خیر و چه شر، همه از باب امتحان بوده ولی او به راه خطا رفته و در عبادت واطاعت پروردگارش کوتاهی نموده ، ولی دیگر در آن روز تذکر چه سودی دارد؟ چون تذکر وقتی مفید است که فرد بتواند پس از آن بوسیله توبه و عمل صالح گذشته را جبران کند، اما در روز جزا هنگام عمل و جای توبه نیست .آنوقت از روی حسرت می گوید: ای کاش در دنیا برای زندگی حقیقی ام که زندگی آخرت است ، توشه ای فرستاده بودم ، وعمل صالحی بجا آورده بودم و اینکه آخرت رازندگی می نامد، به دلیل آنست که زندگی دنیا در جوار زندگی آخرت لهو و بازی و سرگرمی بیهوده است و این امر راانسان در روز قیامت متوجه می شود و می فهمد که دنیا مقصود و هدف بالذات نبوده ،بلکه مقصد حقیقی زندگی آخرت و جوار قرب حق بوده است .و آنروز عذاب خدا آنچنان شدید و سخت است که احدی از خلق کسی را آنطورعذاب نکرده و به زنجیر کشیدن و در بند کردن خداوند برای مجرمین آنقدر شدید وناگوار است که احدی از خلق کسی را آنطور در بند نکرده و این کلام کنایه از نهایت شدت در تهدید است .البته بعضی قاریان (یعذب )و (یوثق ) را به صیغه مجهول قرائت کرده اند که در این صورت معنا چنین خواهد بود که هیچ کس در روز قیامت ، عذاب این انسان و گرفتاری او را ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ لا یُوثِق‌ُ وَثاقَه‌ُ أَحَدٌ (26)
وَ لا یُوثِق‌ُ: و بند و قید نکند ‌به‌ سلاسل‌ و اغلال‌ وَثاقَه‌ُ أَحَدٌ: مانند قید کردن‌ ‌خدا‌، هیچ‌ یک‌ ‌از‌ مردمان‌. مراد ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ روز قیامت‌ متولّی‌ عذاب‌ ‌خدا‌ و قید نمودن‌ کسی‌ ‌غیر‌ ‌از‌ ‌او‌ سبحانه‌ نباشد. زیرا همه‌ امر و حکم‌ ‌با‌ ‌خدا‌ ‌باشد‌ فقط. ‌ یا ‌ عذاب‌ نکند هیچ‌ کس‌ ‌در‌ دنیا مثل‌ عذاب‌ ‌خدا‌ ‌در‌ آخرت‌ و قید و بند نکند مثل‌ قید کردن‌ ‌خدا‌ ‌در‌ قیامت‌. زیرا عذاب‌ و قید سبحانی‌ ‌در‌ نهایت‌ شدّت‌ و غلظت‌ ‌باشد‌. حضرت‌ امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌در‌ کلمات‌ ‌خود‌ فرماید: و امّا اهل‌ المعصیة فخذلهم‌ ‌فی‌ النّار و اوثق‌ منهم‌ الاقدام‌ و غل‌ّ منهم‌ الأیدی‌ ‌إلی‌ الأعناق‌ و البس‌ اجسادهم‌ سرابیل‌ القطران‌ و قطّعت‌ ‌لهم‌ منها مقطّعات‌ ‌من‌ النّارهم‌ ‌فی‌ عذاب‌ ‌قد‌ اشتدّ حرّه‌ ...: و امّا اهل‌ معصیت‌، ‌پس‌ مخذول‌ و خوار شوند ‌در‌ آتش‌، و قید و بند کنند پاهای‌ ‌آنها‌ ‌را‌، و غل‌ نمایند دست‌های‌ ‌ایشان‌ ‌را‌ ‌به‌ گردنهای‌ ‌ایشان‌، و بپوشانند بدن‌های‌ ‌آنها‌ ‌را‌ لباس‌ قطران‌، و قطعه‌ قطعه‌ شود [‌برای‌] ابدان‌ ‌آنها‌ ‌از‌ ‌آن‌ لباس‌ پاره‌های‌ آتش‌، ‌ایشان‌ ‌در‌ عذابی‌ باشند ‌به‌ تحقیق‌ شدید و زیاد گردد سوزش‌ ‌آن‌.«1»

‌بعد‌ الطاف‌ ‌خود‌ ‌را‌ نسبت‌ ‌به‌ مؤمن‌ تذکّر فرماید ‌در‌ وقت‌ موت‌ ‌او‌، ‌ یا ‌ ‌در‌ روز قیامت‌، ‌ یا ‌ ‌در‌ وقت‌ دخول‌ بهشت‌، خطاب‌ نماید ‌به‌ زبان‌ ملک‌ ‌ یا ‌ ایجاد کلامی‌: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - خداوند در قیامت، خطاکاران را چنان به بند مى کشد که از هیچ کس ساخته نیست.

و لایوثق وثاقه أحد

ضمیر «وثاقه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد. «وثاق» اسم مصدر براى «ایثاق» (به بند کشیدن) است; نظیر عطا و اعطاء. این کلمه به معناى آنچه چیزى را با آن ببندند، نیز آمده است (مفردات راغب)، ولى این معنا با ترکیب آیه شریفه سازگار نیست.

2 - عذاب هاى الهى در آخرت، گریزناپذیر است.

و لایوثق وثاقه أحد

3 - کسانى که یتیمان را گرامى نداشته و بر تغذیه مساکین توصیه نمى کنند و به ناحق ارث دیگران را تصرف کرده و به مال دنیا دل بسته اند، در قیامت به سخت ترین شکل به بند کشیده خواهند شد.

لاتکرمون ... لاتحـضّون ... تأکلون ... تحبّون ... و لایوثق وثاقه أحد

ممکن است ضمیر «وثاقه» به «الإنسان» برگردد. در این صورت «وثاق» به مفعول خود اضافه شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(26)‌-‌ وَ لا یُوثِق‌ُ و بند نکند بسلاسل‌ و أغلال‌ هیچکس‌ ‌را‌ وَثاقَه‌ُ مانند بند کردن‌ خدای‌ أَحَدٌ هیچ‌ یک‌ مراد آنست‌ ‌که‌ ‌در‌ روز قیامت‌ متولی‌ عذاب‌ خدای‌ و وثاق‌ ‌او‌ نباشد شخصی‌ ‌غیر‌ ‌از‌ ‌او‌ سبحانه‌ زیرا ‌که‌ همه امر خدای‌ ‌را‌ ‌باشد‌ و میتواند ‌بود‌ ‌که‌ ضمیر الوَثاق‌َ و عذاب‌ راجع‌ بانسان‌ ‌باشد‌ ‌یعنی‌ هیچ‌ احدی‌ ‌از‌ زبانیه‌ عذاب‌ نکند شخصی‌ ‌را‌ مانند عذاب‌ کردن‌ آدمی‌ کافر ‌را‌ و هیچکدام‌ ‌از‌ ‌ایشان‌ ‌به‌ سلاسل‌ بند نکند کسی‌ ‌را‌ مانند بند کردن‌ ‌او‌ ‌را‌ و بنا ‌بر‌ قرائت‌ یعقوب‌ و کسایی‌ یُعَذِّب‌ُ و یُوثِق‌ُ بصیغه مجهول‌ ضمیر راجع‌ بانسانست‌ و معنی‌ اینکه‌ عذاب‌ کرده‌ نمیشود مثل‌ عذاب‌ کردن‌ آدمی‌ و بند کرده‌ نمیشود مثل‌ بند کردن‌ ‌او‌ ‌ یا ‌ آنکه‌ عذاب‌ نکند احدی‌ ‌در‌ دنیا مثل‌ عذاب‌ خدای‌ ‌در‌ آخرت‌ و بند نکند مثل‌ بند کردن‌ خدای‌ ‌در‌ ‌آن‌ سرای‌ چه‌ عذاب‌ و وثاق‌ ‌او‌ أشد و أصعب‌ ‌است‌ ‌از‌ جمیع‌ انواع‌ عذاب‌ و وثاق‌ و مراد بانسان‌ صنفی‌ ‌است‌ ‌از‌ اصناف‌ کفار ‌که‌ متناهی‌ ‌در‌ کفر و عناد باشند و گویند مراد شخص‌ معین‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ابی‌ ‌بن‌ خلف‌ ‌است‌ چنان‌ ‌که‌ ‌در‌ بعضی‌ روایات‌ آمده‌ ‌ یا ‌ آنکه‌ معنی‌ ‌اینکه‌ ‌باشد‌‌که‌ مواخذه‌ نمی‌شود هیچ‌ احدی‌ عذاب‌ انسان‌ دیگر ‌را‌ کقوله‌ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ أُخری‌ حق‌ سبحانه‌ ‌در‌ وقت‌ موت‌ مؤمن‌ ‌ یا ‌ ‌در‌ وقت‌ بعث‌ ‌او‌ ‌ یا ‌ ‌در‌ حین‌ دخول‌ ‌او‌ ‌در‌ جنت‌ ‌با‌ ‌او‌ خطاب‌ کند بکیفیتی‌ ‌که‌ ‌با‌ موسی‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌در‌ طور خطاب‌ نمود ‌ یا ‌ بزبان‌ ملکی‌ فرماید ‌که‌: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
26‌-‌ وَ لا یُوثِق‌ُ وَثاقَه‌ُ أَحَدٌ‌-‌ ضمیر کلمه (وَثاقَه‌ُ) نظیر ضمیر (عَذابَه‌ُ) ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ آیه قبل‌ گفته‌ شد.

کلمه (وثاق‌) بمعنای‌ بستن‌ ‌است‌. ‌یعنی‌ شخص‌ کافر آنروز بنحوی‌ ‌در‌ قید و بند بسته‌ خواهد شد ‌که‌ احدی‌ بسته‌ نخواهد شد‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
وَ لا یُوثِق‌ُ وَثاقَه‌ُ أَحَدٌ:و هرگز پروردگار کسی‌ ‌را‌ زیاده‌ بعقوبت‌ و استحقاق‌ ‌او‌ اجراء نخواهد فرمود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[26] ‌به‌ همان‌ گونه‌ ‌که‌ هیچ‌ چیز شبیه‌ زندان‌ و قید و بند ‌خدا‌ نیست‌.

«وَ لا یُوثِق‌ُ وَثاقَه‌ُ أَحَدٌ‌-‌ و هیچ‌ کس‌ نمی‌تواند همچون‌ دربند کردن‌ ‌او‌ کسی‌ ‌را‌ دربند کند.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
توضیح نفس آرام
در این فضا می‌فرماید که
یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (٢٧)ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً (٢٨)فَادْخُلِی فِی عِبَادِی (٢٩)وَادْخُلِی جَنَّتِی (٣٠)
کدام فضا؟ همان فضایی که شما را برده فَیَوْمَئِذٍ لا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (٢۵)وَلا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (٢۶) می‌فرماید ای نفس آرام! ( این نفس را جدا می‌کند. یک خطاب مستقل
در اوج وانفسای انسان طاغی، آن انسانی که با انواع ابتلائات الهی بالا و پایین شد و همواره سرکشی کرد). ای نفس آرام! معنای آرام این است که همه چیز را ابتلا دیده.
مثالی برای نفس آرام و انسان طاغی
مثل حضرت سلیمان(ع) که می‌فرماید :«هذا من فضل ربی لیبونی أشکر أم أکفر». ثروت دارد، قدرت دارد، ولی می‌گوید که اینها همه مال من است و مغرور نمی‌شود می‌فرماید که این از فضل پروردگارم هست، و برای امتحان من.
ولی در مقابل، قارون تا ثروتی به او عطا شد، گفت که «إنما اوتیته علی علم عندی»: بالاخره من چیزی داشتم که به من این همه ثروت داده شده است! که چنین اشخاصی کارشان به طغیان می‌کشد.
یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (٢٧)ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً (٢٨)ای نفس آرام به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که تو از پروردگارت راضی هستی و خدا هم از تو راضی است.
فَادْخُلِی فِی عِبَادِی (٢٩)پس در جرگۀ بندگان من داخل شو.
بندگان من کسانی هستند که دنیا را با تمام مظاهرش ابتلا می‌بینند.
وَادْخُلِی جَنَّتِی (٣٠)و در بهشت من داخل شو [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
پاره‏اى دو واژه «یعذب» و «یوثق» را به روایت از پیامبر گرامى با فتح «ع» خوانده‏اند، که در آن صورت منظور این است که: در آن روز هیچ کس بسان این انسان کفرگرا و بیدادپیشه کیفر و عذاب نمى‏شود.
در آیه مورد بحث، انسان کفرگرا و ستمکارى که به بدترین عذاب کیفر مى‏گردد، کیست؟
آیا فردى مشخصى از کفرگرایان و ظالمان است، یا گروه و صنف آنان، که به خاطر گرامى نداشتن یتیمان، عدم تشویق به غذادادن به محرومان، خوردن و پایمال ساختن حقوق مردم و دنیاخوارى و دنیاپرستى مورد نکوهش قرار گرفتند؟ کدام یک؟
پاسخ این است که اگر چه آیه شریفه اطلاق دارد، اما به نظر مى‏رسد اگر آن را مقید بنگریم بهتر است؛ چرا که از دلایل دیگر مى‏دانیم که عذاب ابلیس از همه سخت‏تر و زندان و کند و زنجیرش دشوارتر از کفرگرایان است.
پاره‏اى نیز در تفسیر آیه مى‏گویند: منظور این است که: کسى جز انسان کفرگرا و ستمکار به گناه و بیداد او بازخواست نمى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.