از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اعدالله لهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ذلک الفوزالعظیم ):(خداوند برای آنان بهشتهایی آماده نموده که نهرها در زیر آن جاری است و در آن جاودانه خواهند بود، این رستگاری بزرگ است )، (اعداد)یعنی فراهم آوردن و تهیه کردن و اینکه کلمه (اعداد) را به جای (وعده )بکار برده به منظور آنست که عاقبت امر مؤمنان معلوم نیست ، یعنی اگر با ایمان کامل از دنیابروند، به آن بهشتهای تدارک شده خواهند رسید واگر نه ، راهی جهنم خواهندشد، اما اگر کلمه (وعده ) را بکار می برد، وعده ، امری حتمی و واجب و تخلف ناپذیر است ، خواه شخص وعده داده شده بر صفای ایمان باقی بماند یا تغییر کندو این مطلب اشاره است به اینکه بزودی بعضی از مؤمنان تخلف نموده و تغییرمی کنند و لذا، اعداد الهی شامل حالشان نمی شود. اما مؤمنان حقیقی که بر ایمان خود استوار بمانند و عمل شایسته انجام دهند،تا ابد در آن بهشتها جاودانه خواهند بود و این رستگاری بسیار بزرگیست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1341. In this verse there is a reminiscence, but not an exact repetition, of verse 72 above. This balances the parallel repetition or reminiscence in verse 85 above. See n. 1338. The symmetry of the argument is thus completed, as regards the Hypocrites of Madinah, before we pass on to consider the case of the Hypocrites among the desert Bedouins in section 12. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي غفاريان - تفسیر راهنما
ـ باغها و نهرهاى روان و زندگى جاودان، مهیّا شده از جانب خدا براى پیامبر (ص) و مؤمنان مجاهد

أعد اللّه لهم جنت تجرى من تحتها الأنهر خلدین فیها

2 ـ بهشت و زندگى جاودان در آن، پاداش جهاد با مال و جان

أعد اللّه لهم جنت تجرى من تحتها الأنهر خلدین فیها

3 ـ باغهاى بهشت، متعدد و داراى نهرهاى فراوان

لهم جنت تجرى من تحتها الأنهر

4 ـ خیر و رستگارى واقعى، دستیابى به بهشت و زندگى جاودان بهشتى است.

أولئک لهم الخیرت و أولئک هم المفلحون. أعد اللّه لهم جنت

5 ـ بهره گیرى از گرایش انسان به زیبایى و جاودانگى، در جهت هدایت وى به ایمان و جهاد، امرى است شایسته و بایسته.

جهدوا بأمولهم ... أعد اللّه لهم جنت تجرى من تحتها الأنهر

6 ـ حسن بهره گیرى از گرایشهاى طبیعى انسانها، در جهت هدایت و ارشاد آنان به ارزشها

أعد اللّه لهم جنت تجرى من تحتها الأنهر

7 ـ دستیابى به بهشت جاودان و نعمتهاى آن، رستگارى بزرگ است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عطيه آل احمد - مجمع البیان
اَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّآتٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهارُ خالِدینَ فیهآ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ
خدا بوستان هایى از بهشت پرطراوت و زیبا براى آنان آفریده و آماده ساخته که از زیر درختان آنها نهرها روان است؛ در آنجا جاودانه خواهند زیست و این است آن کامیابى بزرگ و پرشکوه.
قرآن بدان دلیل این پاداش و نعمت را با واژه «عظیم» وصف مى کند که نعمت وپاداش سراى آخرت جاودانه و شکوهبار است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » نمونه
خداوند بـاغـهـایـى از بهشت براى آنان فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارد جاودانه در آن مى مانند و این پیروزى بزرگى است اعداللّه لهم جنات تجرى من تحتها الا نهار ذلک الفوز العظیم در ایـن آیـه بـه قـسـمتى از پاداشهاى اخروى این گروه اشاره کرده ,مى گوید: «خداوند بـاغـهـایـى از بهشت براى آنان فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارد» (اعداللّه لهم جنات تجرى من تحتها الا نهار). و تـاکـیـد مـى کند: این نعمت و موهبت عاریتى و فناپذیر نیست بلکه «جاودانه در آن مى مانند» (خالدین فیها) «و این پیروزى بزرگى است » (ذلک الفوز العظیم ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر إثنى عشری
أَعَدَّ اَللّٰهُ لَهُمْ جَنّٰاتٍ :مهیا و آماده ساخته ذات احدیت منعم حقیقى به قدرت کاملۀ خود براى اشخاص متصفه به اوصاف سه گانۀ ایمان و جهاد به مال و جان، بهشتها و بوستانهائى که، تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهٰارُ :جارى شود از جلو منازل یا زیر اشجار و درختان نهرهاى خوش گوار خٰالِدِینَ فِیهٰا :در حالتى که دائم و ثابت و ابدى هستند در آن بهشتها، و زوال و فنا و موت براى آنها نیست

در تفسیر شیخ ابو الفتوح رازى (قدس اللّه سره) روایت شده: چون اهل بهشت در بهشت و اهل جهنم در جهنم قرار گیرند، حق تعالى منادى را بفرماید تا ندا کند یا اهل الجنّة خلود فلا موت ابدا و یا اهل النّار خلود فلا موت ابدا اى اهل بهشت و جهنم، جاودانى و پایندگى است شما را که هرگز موتى نباشد ذٰلِکَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ :آن است رستگارى بزرگ و فیروزى تمام

در شرع نهج البلاغه خوئى قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله ینادى مناد یا اهل الجنّة لکم ان تصحّوا فلا تسقموا ابدا و انّ لکم ان تحیوا فلا تموتوا ابدا و انّ لکم ان تشبّوا فلا تهرموا ابدا و انّ لکم ان تنعموا فلا یتأسوا ابدا فذلک عزّ و جلّ «وَ نُودُوا أَنْ تِلْکُمُ اَلْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهٰا بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »

فرمود رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله منادى ندا نماید روز قیامت اى اهل بهشت، بتحقیق براى شما است پس هرگز ناخوش نشوید و بتحقیق براى شما است حیات، پس هرگز نمیرید و بتحقیق براى شما است جوانى، پس هرگز پیر نشوید، و بتحقیق براى شما تنعم، پس هرگز محروم نباشید پس این است فرمایش الهى: «وَ نُودُوا أَنْ تِلْکُمُ اَلْجَنَّةُ » [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
أَعَدَّ اَللّٰهُ لَهُمْ جَنّٰاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهٰارُ خٰالِدِینَ فِیهٰا ذٰلِکَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ آیه بیان تفضلاتى است که براى مجاهده کنندگان بمال و جانشان در راه خدا مهیا گردانیده که خداى تعالى براى این اشخاص بهشتهائى آماده نموده با چنین اوصاف و دو فضیلت براى آنها تذکر مى دهد:یکى بهشتهائى با نهرهاى جارى، و دیگر خلود در بهشت که دار کرامت الهى است که بالاترین نعمتها بشمار مى رود،و(فوز عظیم)ظاهرا اشاره بهمین خلود در بهشت است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
صاحبان ثروت و مکنت از منافقان بیشتر مورد ملامت شدند در تخلف از جهاد زیرا با آنکه آبرومند ظاهرى بودند حبّ مال و جان آنها را وادار نمود که راضى شدند همسر با زنان بازمانده از جهاد شوند چون خوالف جمع خالفه است و عیاشى ره از امام باقر ع نقل نموده که مراد زنانند و دیده بصیرت آنها که دل است کور شد که ندیدند وسیله سعادت دنیا و آخرتشان را و نفهمیدند موجب شقاوت و بدبختى خودشان را ولى از جان و مال گذشتگان در راه خدا نائل شدند بمنافع دنیا و آخرت از عزت و شوکت و ظفر و غنیمت و قرب و منزلت نزد خدا و پیغمبر و فائز شدند بنعیم جنت که خداوند بید قدرت خود براى آنها آماده فرموده بود و سعادتى بالاتر از آن نیست [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.