از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ):(به تحقیق ما انسان را با بهترین نظام خلق کردیم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی
4‌-‌ (بآنچه‌ ذکر شد سوگند ‌که‌) حقّا ‌ما آدمی‌ ‌را‌ ‌در‌ نیکوترین‌ صورت‌ و بهترین‌ هیئتی‌ ‌که‌ باید ‌باشد‌ آفریدیم‌ (‌یعنی‌ ‌هم‌ ‌در‌ ظاهرش‌ مستوی‌ القامه‌ و متناسب‌ الاعضاء و نیکو شکل‌ ‌که‌ ‌در‌ جای‌ دیگر فرمود و صوّرکم‌ فاحسن‌ صورکم‌ و ‌هم‌ ‌در‌ باطن‌ متصف‌ بصفات‌ الهیّه‌ ‌از‌ حیات‌ و علم‌ و اراده‌ و قدرت‌ و گوش‌ و چشم‌ ‌یعنی‌ شنوائی‌ و بینائی‌ و سخن‌ گوئی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ واقع‌ آدمی‌ مظهر جلال‌ و جمال‌ و کمال‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : با عرض سلام
چرا خداوند متعال فرموده اند ما انسان را خلق کردیم
و نفرمودند من خلق کردم
2) : عزیزم به این دلیل که خدا با فرشتگانش دنیا و تمام مخلوقاتش رو خلق کرد. وبه جای من گفت ما. انقدر پیچیده اش نکنیم با الفاظ عجیب و ذهن پیچیده خودمون. خدا توی همین قرآن زیبا میگه من قرآن رو با کلام ساده و قابل فهم برای همه نازل کردم. حتی اگر از یک عرب زبان بپرسید بهتون میگه که لغات استفاده شده هم بسیار ساده و روان هست.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - خداوند، آفریننده انسان ها است.

لقد خلقنا الإنسـن

حرف «ال» در «الإنسان»، یا براى استغراق جنس است و یا به حقیقت و ماهیت او نظر دارد.

2 - ساختار وجودى انسان، استوارترین و زیباترین ساختار و در اوج اعتدال است.

لقد خلقنا الإنسـن فى أحسن تقویم

«قَوام» (به فتح قاف); یعنى، «عدل» و به کسر قاف; یعنى، نظام و رکن و آنچه مایه قیام چیزى باشد (صحاح). «تقویم»، یا از اوّلى گرفته شده و به معناى تعدیل است و یا از دوّمى مشتق شده و به معناى «قوام دادن» و «عنصرهاى چیزى را سامان بخشیدن» است. در این صورت مفاد آیه این مى شود که نظام خلقتِ انسان، در اوج حُسن و نیکویى است. حُسن هر چیز در عرف مردم، به زیبایى حسّى آن است; ولى بیشتر موارد آن در قرآن، ناظر به نوعى از زیبایى است که با بصیرت درک مى شود.

3 - انسان، کامل ترین موجودات و ارجمندترین آفریده ها است.

لقد خلقنا الإنسـن فى أحسن تقویم

مراد از «أحسن تقویم» ـ به قرینه آیه بعد ـ نقطه مقابل «أسفل سافلین» است; یعنى، هر انسانى در اصل خلقت خویش، از برترین نوع آفرینش برخوردار است و سقوط برخى از انسان ها به پست ترین حالت ها، عارضى و غیر اصیل است.

4 - برخوردارى انسان از خلقت برتر، حقیقتى است که خداوند آن را با سوگند به انجیر، زیتون، طور سینا و شهر مکه، بیان داشته و بر آن تأکید کرده است.

و التین ... لقد خلقنا الإنسـن فى أحسن تقویم 5 - تمام آفریده هاى الهى، نیکو و داراى ساختارى منظم اند.*

أحسن تقویم

«أحسن»، اسم تفضیل است و اثبات برترین قوام براى انسان، نیکو بودن قوام دیگر موجودات را در مفهوم خود گنجانیده است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(4)‌-‌ لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ بدرستی‌ ‌که‌ آفریدیم‌ جنس‌ آدمی‌ ‌را‌ فِی‌ أَحسَن‌ِ تَقوِیم‌ٍ ‌در‌ نیکوترین‌ تعدیلی‌ و راست‌ کردنی‌ ‌در‌ شکل‌ و صورت‌ و تسویه اعضا«2» ‌یعنی‌ مخصوص‌ گردانیدیم‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ میان‌ حیوانات‌ بانتصاب‌ قامت‌ و حسن‌ صورت‌ و اعتدال‌ مزاج‌ و کمال‌ نفس‌ و نطق‌ و تمیز و تدبیر و استجماع‌ خواص‌ مکونات‌ ‌ یا ‌ خلق‌ فرمودیم‌ ‌او‌ ‌را‌ مظهری‌ اتم‌ و اکمل‌ و محلی‌ اعم‌ و اشکل‌ ‌که‌ حامل‌ امانت‌ الهی‌ و منبع‌ فیض‌ نامتناهی‌ تواند ‌بود‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خوب چرا انقدر آیه به این زیبایی رو پیچیده میکنید؟ احسن تقویم پر واضحه که یعنی بهترین زمان، به سادگی یعنی خدا انسان را در بهترین زمان آفرید. یعنی پیدایش هر کدام از ما در بهترین زمان خودش بوده. ثم رددناه فی اسفل سافلین، یعنی سپس خدا ما رو به بدترین مکان فرستاد. یعنی ما در بهترین زمان خلق شدیم و به خواست خودش به بدترین مکان رانده شدیم. که اونم واضحه مقصود چی بوده از این جمله ولی بماند....
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
بعد از ذکر این قسمهاى پر محتواى چهارگانه به جواب قسم پرداخته چنین مى فرماید: مسلما ما انسان را در بهترین شکل و نظام آفریدیم (لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم ).
((تقویم )) به معنى در آوردن چیزى به صورت مناسب ، و نظام معتدل و کیفیت شایسته است ، و گستردگى مفهوم آن اشاره به این است که خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفرید، هم از نظر جسمى ، و هم از نظر روحى و عقلى ، چرا که هر گونه استعدادى را در وجود او قرار داده ، و او را براى پیمودن قوس صعودى بسیار عظیمى آماده ساخته ، و با اینکه انسان جرم صغیرى است ، ((عالم کبیر)) را در او جا داده و آنقدر شایستگیها به او بخشیده که لایق خلعت و لقد کرمنا بنى آدم ما فرزندان آدم را کرامت و عظمت بخشیدیم (سوره اسراء آیه 70) شده است همان انسانى که بعد از اتمام خلقتش مى فرماید: فتبارک الله احسن الخالقین پس بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است ! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
4‌-‌ لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ أَحسَن‌ِ تَقوِیم‌ٍ‌-‌ ‌اینکه‌ آیه شریفه‌ جواب‌ سوگندهائی‌ میباشد ‌که‌ ‌در‌ آیات‌ قبل‌ یاد ‌شده‌ ‌است‌. معنی‌ کلمه احسن‌ تقویم‌ ‌اینکه‌ ‌است‌: ‌یعنی‌ بهترین‌ و نیکوترین‌ تعادل‌ و تناسب‌ و قوامی‌ ‌که‌ ‌در‌ اندام‌ و حواس‌ ظاهری‌ و باطنی‌ ‌هر‌ انسان‌ بکار رفته‌ ‌است‌.

‌پس‌ انسانی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌هر‌ نظر دارای‌ بهترین‌ تعادل‌ و تناسب‌ جسمی‌ میباشد نباید ‌از‌ طریق‌ حق‌ و عدالت‌ منحرف‌ شود. بلکه‌ میبایستی‌: پویا و جویای‌ طریق‌ حق‌ و عدالت‌ ‌باشد‌. و چنانچه‌ منحرف‌ شود بدیهی‌ ‌است‌ ‌که‌ خودش‌ خواهان‌ انحراف‌ بوده‌، نه‌ اینکه‌ نقصی‌ ‌در‌ خلقت‌ وی‌ وجود داشته‌ ‌باشد‌‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
«لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ أَحسَن‌ِ تَقوِیم‌ٍ‌-‌ ‌هر‌ آینه‌ آفریدیم‌ انسان‌ ‌را‌ ‌در‌ بهترین‌ قوام‌ و استقامت‌.»

قدرت‌ ‌خدا‌ ‌در‌ ساختن‌ جسد آدمی‌، ‌از‌ استقامت‌ قامت‌ آدمی‌ ‌تا‌ سلسله اعصاب‌ و قدرتهای‌ مخ‌ و نرمی‌ جسم‌ و توانایی‌ سازگاری‌ ‌آن‌ ‌با‌ اوضاع‌ و احوال‌ گوناگون‌ ‌او‌ تجلّی‌ پیدا می‌کند و ‌اینکه‌ همه‌ دلیل‌ ‌بر‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ خداوند متعال‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌برای‌ اجرای‌ نقشی‌ بزرگتر ‌از‌ نقش‌ زندگی‌ و سازندگی‌ آفریده‌ ‌است‌، تنها یک‌ فرد ‌در‌ حال‌ رشد و تکامل‌ نیست‌، بلکه‌ آفریده‌ای‌ مکرم‌ و بزرگوار ‌است‌ ‌که‌ خداوند متعال‌ موجودات‌ زنده‌ و گیاهان‌ و طبیعت‌ ‌را‌ مسخّر ‌او‌ ساخته‌، و بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ نقش‌ حقیقی‌ ‌او‌ ‌در‌ جسم‌ وی‌ نیست‌ بلکه‌ ‌در‌ روح‌ ‌او‌ جای‌ دارد، و ‌در‌ ‌اینکه‌ درخشش‌ مبارک‌ نور مشیتی‌ ‌است‌ ‌که‌ تنها ‌به‌ انسان‌ بخشیده‌ ‌شده‌، و ‌در‌ ‌اینکه‌ پاره نور خرد و دانش‌ و شناختی‌ جای‌
دارد ‌که‌ انسان‌ ‌در‌ میان‌ دیگر آفریدگان‌ ‌به‌ ‌آن‌ ممتاز ‌شده‌ ‌است‌.

‌اینکه‌ معنی‌ چیزی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ سیاق‌ سوره‌ سازگار ‌است‌، و بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ قوام‌ نیکویی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌به‌ آدمی‌ عنایت‌ فرموده‌، تنها تقویم‌ جسد ‌او‌ نیست‌، بدان‌ سبب‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ تقویم‌ مقدمه‌ ‌برای‌ چیزی‌ مهمتر ‌است‌ ‌که‌ همان‌ قوام‌ روان‌ ‌او‌ ‌است‌، و بدان‌ روی‌ ‌که‌ مؤمن‌ و کافر ‌در‌ ‌آن‌ ‌با‌ یکدیگر شریکند، دیگر باز گرداندن‌ کفار ‌به‌ تنهایی‌ ‌به‌ اسفل‌ سافلین‌ معنایی‌ ندارد.

انسان‌ ‌برای‌ ‌آن‌ آفریده‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ مهمان‌ پروردگار خویش‌ ‌در‌ باغهای‌ جاودانی‌ بوده‌ ‌باشد‌، و ‌بر‌ نشیمنگاه‌ راستین‌ ‌در‌ نزد ملیک‌ و مالکی‌ مقتدر بنشیند، و همچون‌ پروردگار بزرگ‌ ‌خود‌ ‌به‌ چیزی‌ بگوید: باش‌، ‌پس‌ بباشد، و ‌در‌ خط ‌آن‌ انسانی‌ قرار گیرد ‌که‌ ‌به‌ سوی‌ پروردگار ‌خود‌ عروج‌ می‌کند و ‌با‌ ‌آن‌ فاصله‌ای‌ همچون‌ فاصله دو کمان‌ ‌ یا ‌ کمتر پیدا کند (قاب‌َ قَوسَین‌ِ أَو أَدنی‌). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ أَحسَن‌ِ تَقوِیم‌ٍ:

جواب‌ سوگند ‌است‌ پروردگار بشر ‌را‌ ‌از‌ طریق‌ تناسل‌ ‌که‌ مقرر فرموده‌ آفریده‌ و اعضاء و جوارح‌ بسیار مناسب‌ ‌برای‌ ‌او‌ قرار داده‌ و ‌برای‌ ‌هر‌ گونه‌ عمل‌ و حرفه‌ و صنعتی‌ آماده‌ ‌است‌ و ‌هر‌ کار دشواری‌ ‌را‌ میتواند انجام‌ دهد و نیز میتواند وسایل‌ و ابزار آنرا فراهم‌ آورد و کارهائی‌ ‌که‌ بدون‌ وسایل‌ و ابزار محال‌ و ‌غیر‌ میسر ‌است‌ آلات‌ و وسایل‌ آنرا فراهم‌ آورد و نیز میتواند ‌در‌ اثر بکار بردن‌ نیروی‌ حرفه‌ و صنعت‌ کشتی‌های‌ مجهز تهیه‌ نماید و باعماق‌ دریاها و ‌با‌ قطار جهان‌ مسافرت‌ نماید و ‌ یا ‌ ‌به‌ کرات‌ بالا ‌با‌ سفینه‌های‌ مجهز فضائی‌ سفر نماید.

‌از‌ جمله‌ آثار حسن‌ قوام‌ اعضاء و جوارح‌ انسان‌ آنستکه‌ نیروی‌ عاقله‌ و نیروی‌ تفکر ‌در‌ امور باطنی‌ و معنوی‌ ‌که‌ عین‌ شهود و احاطه‌ ذاتی‌ و وجودی‌ ‌است‌ باو موهبت‌ فرموده‌ و آنرا فرمانروای‌ بدن‌ عنصری‌ و اعضاء و جوارح‌ ‌او‌ قرار داده‌ و جوارح‌ ‌او‌ ‌را‌ مجهز نموده‌ و نیروی‌ اعداد و آمادگی‌ بهر یک‌ داده‌ و ‌در‌ اختیار روح‌ و نیروی‌ تعقل‌ قرار داده‌ و نهاده‌ ‌است‌.

و ‌از‌ ‌آن‌ نیرو تعبیر ‌به‌ نفس‌ تعلقی‌ می‌شود و آغاز نیروی‌ محض‌ و فاقد ‌هر‌ گونه‌ ادراک‌ و شعور بوده‌ و ‌در‌ کمون‌ ‌آن‌ زیاده‌ ‌از‌ اسرار خلقت‌ نهفته‌ و ‌از‌ طریق‌ نیروهای‌ احساسی‌ شنوائی‌ و بینائی‌ و نظایر ‌آنها‌ بجهان‌ خارج‌ ارتباط می‌یابد.

بالاخره‌ خلقت‌ بشر و حسن‌ قوام‌ ‌او‌ ‌به‌ لحاظ تناسب‌ اعضاء درونی‌ و بیرونی‌ شگفت‌ آور ‌است‌ و هیچگونه‌ نقصی‌ ‌در‌ ‌آن‌ تصور نمیرود و ‌از‌ نظر حقیقت‌ ‌که‌ ارتباط ‌با‌ عالم‌ ماوراء دارد مورد الهامات‌ غیبی‌ و القائات‌ باطنی‌ قرار میگیرد و دارای‌ عقاید حقه‌ و فضایل‌ اخلاقی‌ و ‌از‌ جمله‌ نیروی‌ تمیز حسن‌ و قبح‌ و فجور و تقوی‌ و نیز ‌از‌ طریق‌ حرکات‌ ارادی‌ و افعال‌ اختیاری‌ آنچه‌ ‌در‌ کمون‌ نهفته‌ دارد بمرحله‌ ظهور و فعلیت‌ درمیآورد.

خلاصه‌ ‌در‌ نفس‌ و نیروی‌ عاقله‌ بشر ودائعی‌ نهاده‌ ‌شده‌ ‌که‌ فقط ‌از‌ طریق‌ بکار بردن‌ اعضاء و جوارح‌ میتواند بمقامات‌ کمال‌ و درجات‌ باطنی‌ و شعار عبودیت‌ نائل‌ آید و آنچه‌ پروردگار ‌در‌ کمون‌ روح‌ بشر نهاده‌ و اقتضاء ذاتی‌ ‌او‌ قرار داده‌ ‌از‌ کمالات‌ و فضایل‌ فقط ‌از‌ طریق‌ افعال‌ اختیاری‌ میتواند سیرت‌ ‌خود‌ ‌را‌ بدست‌ آورد.

خلاصه‌ حسن‌ قوام‌ خلقت‌ انسان‌ ‌را‌ ‌به‌ نیروی‌ عاقله‌ معرفی‌ نموده‌ ‌است‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌هر‌ لحظه‌ نفس‌ و روح‌ تعقل‌ بشر ‌در‌ ارتباط ‌با‌ عالم‌ غیب‌ ‌از‌ اشعه‌ فیوضات‌ غیبی‌ بهرمند میگردد اهل‌ ایمان‌ ‌که‌ ‌از‌ افاضات‌ و سروشهای‌ غیبی‌ استفاده‌ و بهرمند می‌شوند فلاح‌ و رستگاری‌ و حرکت‌ جوهری‌ ‌خود‌ ‌را‌ تأمین‌ می‌نمایند هم‌چنین‌ گروهی‌ ‌که‌ ‌از‌ نظر غرور بالهامات‌ تهدیدآمیز ‌خود‌ گوش‌ فرا نداده‌ باعمال‌ ناشایسته‌ و طالح‌ مبادرت‌ می‌نمایند ‌هر‌ لحظه‌ مورد تهدید خرد ‌خود‌ قرار خواهند گرفت‌.

زیرا لازم‌ الهام‌ بفجور و القاء تهدید غیبی‌ ‌به‌ گناه‌ تهدید بشقاوت‌ و تیره‌بختی‌ ‌است‌ بیگانه‌ و تبه‌ کار ‌هر‌ لحظه‌ ‌از‌ درون‌ و خرد ‌خود‌ تهدید ‌به‌ تیره‌بختی‌ ‌خود‌ ‌را‌ می‌شنود ولی‌ ‌از‌ نظر اینکه‌ گوش‌ شنوا ندارد بدان‌ توجه‌ نمی‌نماید چنانچه‌ ‌در‌ باره‌ مسیر زندگی‌ ‌خود‌ بیندیشد و بخود توجه‌ نماید ‌از‌ درون‌ ‌خود‌ تهدیدات‌ پی‌ ‌در‌ پی‌ ‌را‌ می‌شنود و نوید تیره‌بختی‌ ‌خود‌ ‌را‌ می‌یابد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
پس از سوگندهاى بیدارگرى که آمد، اینک در جواب آنها مى فرماید:

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ.

به راستى که ما انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم.

به باور گروهى از جمله «مجاهد» این آیه جواب سوگندهاى چهارگانه است و منظور از انسان، همه انسانها مى باشند و بدین وسیله روشنگرى مى گردد که خدا تمامى انسان ها را در زیباترین و نیکوترین سیما و سیرت پدید آورد و نظام بخشید.

به باور «ابن عباس» منظور این است که: ما انسان را با قامتى پدید آوردیم، که بر روى دو پا و سربلند راه مى رود و دیگر حیوانات بر روى چهار دست و پا و سر به زیر.

اما به باور پاره اى دیگر منظور این است که خدا انسان را در بهترین و نیکوترین قامت واعضا و اندام ها و دستگاه هاى جسمى، و بهترین شرایط روحى و معنوى و روانى پدید آورد و به او نعمت خرد و اندیشه و بیان و قدرت مدیریت و نظام ارزانى داشت و بدین وسیله او را از دیگر جانداران ممتاز گردانید.

گفتنى است که آیه شریفه اشاره به دوران جوانى و بهاران زندگى انسان ها دارد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران

خلقت انسان به بهترین تقویم

لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (۴) قطعا ما انسان را در نیکوترین تقویم خلق کردیم.

«لام» هم در اینجا جواب قسم است. و «تقویم» از مصدر «قوّم، یقوِّم، تقویم». هست که معنی بهترین قوام ممکن و بهترین سیرت و صورت.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرالمیزان
لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم این آیه جواب چهار سوگند قبل است ، و منظوراز خلق کردن انسان در احسن تقویم این است که : تمامی جهات وجود انسان و همه شؤونش مشتمل بر تقویم است .
و معنای تقویم انسان آن است که او را دارای قوام کرده باشند ، و قوام عبارت است از هر چیز و هر وضع و هر شرطی که ثبات انسان و بقایش نیازمند بدان است ، و منظور از کلمه انسان جنس انسان است ، پس جنس انسان به حسب خلقتش دارای قوام است .

و نه تنها دارای قوام است ، بلکه به حسب خلقت دارای بهترین قوام است ، و از این جمله و جمله بعدش که می‏فرماید : ثم رددناه اسفل سافلین الا الذین ... استفاده می‏شود که انسان به حسب خلقت طوری آفریده شده که صلاحیت دارد به رفیع اعلی عروج کند ، و به حیاتی خالد در جوار پروردگارش ، و به سعادتی خالص از شقاوت نائل شود ، و این به خاطر آن است که خدا او را مجهز کرده به جهازی که می‏تواند با آن علم نافع کسب کند ، و نیز ابزار و وسائل عمل صالح را هم به او داده ، و فرموده : و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها پس هر وقت بدانچه دانسته ایمان آورد ، و ملازم اعمال صالح گردید ، خدای تعالی او را به سوی خود عروج می‏دهد و بالا می‏برد ، همچنان که فرمود : الیه یصعد الکلم الطیب و العمل
الصالح یرفعه ، و نیز فرموده : و لکن یناله التقوی منکم ، و نیز فرموده : یرفع الله الذین امنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات ، و نیز فرموده : فاولئک لهم الدرجات العلی ، و آیات دیگر از این قبیل ، که دلالت می‏کند بر اینکه مقام انسان مقام بلندی است ، و مدام می‏تواند به وسیله ایمان و عمل صالح بالا رود ، و این از ناحیه خدا عطایی است قطع ناشدنی ، و خدا آن را پاداش خوانده ، همچنان که آیه ششم این سوره به آن اشاره دارد ، و می‏فرماید : فلهم اجر غیر ممنون .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 202
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ:
جواب سوگند است پروردگار بشر را از طریق تناسل که مقرر فرموده آفریده و اعضاء و جوارح بسیار مناسب براى او قرار داده و براى هر گونه عمل و حرفه و صنعتى آماده است و هر کار دشوارى را میتواند انجام دهد و نیز میتواند وسایل و ابزار آنرا فراهم آورد و کارهائى که بدون وسایل و ابزار محال و غیر میسر است آلات و وسایل آنرا فراهم آورد و نیز میتواند در اثر بکار بردن نیروى حرفه و صنعت کشتى‏هاى مجهز تهیه نماید و باعماق دریاها و با قطار جهان مسافرت نماید و یا به کرات بالا با سفینه‏هاى مجهز فضائى سفر نماید.
از جمله آثار حسن قوام اعضاء و جوارح انسان آنستکه نیروى عاقله و نیروى تفکر در امور باطنى و معنوى که عین شهود و احاطه ذاتى و وجودى است باو موهبت فرموده و آنرا فرمانرواى بدن عنصرى و اعضاء و جوارح او قرار داده و جوارح او را مجهز نموده و نیروى اعداد و آمادگى بهر یک داده و در اختیار روح و نیروى تعقل قرار داده و نهاده است.
و از آن نیرو تعبیر به نفس تعلقى مى‏شود و آغاز نیروى محض و فاقد هر گونه
ادراک و شعور بوده و در کمون آن زیاده از اسرار خلقت نهفته و از طریق نیروهاى احساسى شنوائى و بینائى و نظایر آنها بجهان خارج ارتباط مى‏یابد.
بالاخره خلقت بشر و حسن قوام او به لحاظ تناسب اعضاء درونى و بیرونى شگفت آور است و هیچگونه نقصى در آن تصور نمیرود و از نظر حقیقت که ارتباط با عالم ماوراء دارد مورد الهامات غیبى و القائات باطنى قرار میگیرد و داراى عقاید حقه و فضایل اخلاقى و از جمله نیروى تمیز حسن و قبح و فجور و تقوى و نیز از طریق حرکات ارادى و افعال اختیارى آنچه در کمون نهفته دارد بمرحله ظهور و فعلیت درمیآورد.
خلاصه در نفس و نیروى عاقله بشر ودائعى نهاده شده که فقط از طریق بکار بردن اعضاء و جوارح میتواند بمقامات کمال و درجات باطنى و شعار عبودیت نائل آید و آنچه پروردگار در کمون روح بشر نهاده و اقتضاء ذاتى او قرار داده از کمالات و فضایل فقط از طریق افعال اختیارى میتواند سیرت خود را بدست آورد.
خلاصه حسن قوام خلقت انسان را به نیروى عاقله معرفى نموده است به این که هر لحظه نفس و روح تعقل بشر در ارتباط با عالم غیب از اشعه فیوضات غیبى بهرمند میگردد اهل ایمان که از افاضات و سروشهاى غیبى استفاده و بهرمند مى‏شوند فلاح و رستگارى و حرکت جوهرى خود را تأمین مى‏نمایند هم‏چنین گروهى که از نظر غرور بالهامات تهدیدآمیز خود گوش فرا نداده باعمال ناشایسته و طالح مبادرت مى‏نمایند هر لحظه مورد تهدید خرد خود قرار خواهند گرفت.
زیرا لازم الهام بفجور و القاء تهدید غیبى به گناه تهدید بشقاوت و تیره‏بختى است بیگانه و تبه کار هر لحظه از درون و خرد خود تهدید به تیره‏بختى خود را مى‏شنود ولى از نظر اینکه گوش شنوا ندارد بدان توجه نمى‏نماید چنانچه در باره مسیر زندگى خود بیندیشد و بخود توجه نماید از درون خود تهدیدات پى در پى را مى‏شنود و نوید تیره‏بختى خود را مى‏یابد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.