khatm114 khatm114
[ همه پیام ها ] پیام های khatm114 khatm114 (10 مورد)
  سوره اعراف آیه 38 - پیشرو و پیرو جهنمی
در قیامت تلاش برای انداختن گناه خود به گردن دیگری،ناکام خواهد بود.

توضیح : با توجه به عبارت "ربنا هؤلاء أضلونا فاتهم عذابا ضعفا" فهمیده می شود که مستضعفین در مققام تبرعه خود هستندو اینکه خداوند می فرماید "لکل ضعف" ناکامی این تلاش فهمیده می شود.زیرا هم چنان که سر دمداری گناه است،پیروی کورکورانه هم گناه می باشد.

  سوره انعام آیه 120 - وحی مرجع شناخت گناهان
شناخت زشتی برخی گناهان،فقط از راه وحی و دین قابل شناسایی است،پس در شناخت گناهان نمی شود به عقل اکتفا کرد.

توضیح : از سیاق آیات قبل و بعد از آن استفاده مى‏ شود که این آیه تمهید و زمینه چینى است براى نهیى که بعدا در جمله" وَ لا تَأْکُلُوا" مى‏ آید و لازمه آن این است که خوردن از گوشت حیوانى که اسم خدا بر آن برده نشده حرام و از مصادیق اثم باشد، تا این جمله مربوط به جمله" وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ" شود، پس این خوردن،" اثم ظاهر" یا" اثم باطن" هر دو مى‏ تواند باشد، ولى از تاکید بلیغى که در جمله" وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ" است به دست مى‏ آید که خوردن چنین گوشتى جزو گناهان باطنى است، و گر نه هیچ احتیاجى به چنین تاکید اکیدى نبود.
از این بیان معلوم شد که مراد از" گناه ظاهرى" آن گناهى است که شومى عاقبت و زشتى اثرش بر کسى پوشیده نیست، مانند شرک، آشوب گرى و ظلم، و مراد از" گناه باطنى" آن گناهى است که زشتیش همه کس فهم نیست، مانند خوردن میته، خون و گوشت خوک، این قسم از گناه با تعلیم خدایى شناخته مى‏ شود و عقل نیز گاهى آن را درک مى‏ کند.

  سوره انعام آیه 45 - ظلم ؛عامل هلاکت
ظلم و ستم، موجب نابودى ملت هاى ظالم و سرنگونی تمدن آنهاست.

توضیح : "فقطع دابر القوم الذین ظلموا"
در آیه شریفه مى‏ شد به جاى «الذین ظلموا» از ضمیر استفاده شود، بنابراین، توصیف آن قوم هلاک شده به «کسانى که ظلم کرده‏ اند»، بیانگر سبب و زمینه نابودى و عذاب آنان مى‏ باشد.

[ همه نکته ها ] نکته های khatm114 khatm114 (2 مورد)
  سوره نبا آیه 4 - حذف متعلق سیعلمون
در عبارت "سیعلمون" متعلق حذف شده است.برای رساندن معنای تهدید و شمول.یعنی این منکران جواب سوال خود را خواهند فهمید، هر چه باشد.
ابن عاشور می گوید: آنها بعد از مرگ با دو علم مواجه خواهند شد،علم به وقوع قیامت و علم به وجود عقاب در آنجا و متعلق فعل ذکر نشده تا هر دو را شامل شود.
  سوره نبا آیه 2 - وصف نبأ به عظیم
عظیم معمولا وصف اجسام قرار می گیرد،و چون به علت بزرگی ،فضای قابل توجهی از دید را پر می کند،و به همین مناسبت گاهی وصف غیر اجسام می گردد به علت پر کردن فضای تخیل و مشغول کردن فکر.این استفاده در ابتدا استعاری بوده و بر اثر کثرت استعمال یکی از معانی اصلی قلمداد می شود.