نوید چالیک
با دعای عاقبت بخیری برای جمیع مومنین و مومنات، یا الرحمن، اللهم صل علی محمد و ال محمد
[ همه پیام ها ] پیام های نويد چاليک (6 مورد)
  سوره عنکبوت آیه 41 - پیام
باید توحه داشت کلمه اولیاء اشاره به نوعی همزیستی و زندگی اجتماعی افراد و هم یاری افراد است تا اشاره به شکل ظاهری خانه عنکبوت که اتفاقا از بهترین سازهای مهندسی است که میتواند مثلا زنبور عسل را با سرعتی نزدیک به ۳۲ کیلومتر بر ساعت و وزنی چند برابر عنکبوت را در دام قرار دهد بدون انکه به سازه اسیب برسد و یا مقاومتی که در باد دارد. بهترن نخ های ماهیگیری و حتی جلیقه های ضد گلوله از الیاف تار عنکبوت است. اما زندگی اجتماعی به شدت ناپایدار و بر حسب منافع دارند از خورده شدن جنس نر توسط ماده تا خورده شدن ماده ها توسط فرزندان و تا زندگی در قسمتهای خاکی و تاریک همگی این معنا را منتقل میکنند که زندگی کسانی که به غیر خدا یاور انتخاب میکنند سرانجامی شوم دارد و حتی اگر فداکاری در این زندگی باشد تباه شدن و هلاک شدن نه ایثار و فداکاری پس بهتر شریکان زندگی خود را درست و بر پایه نزدیک به خدای متعال قرار دهیم که نه زمینه بدبختی خود را فراهم کنیم و نه زمینه زیست جمعی فراهم کنیم که اسیبی فراگیر تر دارد. اولیا شیطان و کسانی که برای شیطان متحمل ضرر میشوند و یا اموال خود را در راه خاموش کردن نور خدا خرج میکنند و یا دوستی هایی و اتحاد هایی که برای کشتن پیامبران شکل می دادند همه از این دسته هستند باشد که خدا نور هدایتی در قلب همه ما روشن کند که خدایی نکرده وارد این دسته بندی ها نشویم.هنگامی که به آخر آیه 41 سوره عنکبوت نگاه می کنیم و متوجه این مسئله باشیم که لو کانوا یعلمون. اگر (بر فرض) می دانستند. اشاره می کند که آنان مقصود (این مثال قرآنی) را نمی دانستند چون این حقیقت علمی، در هنگام نزول قرآن برای بشر شناخته شده نبود.
طبق آیه 43 سوره عنکبوت یعنی " و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون"، این مثال را برای مردم می زنیم و جز دانایان در مورد آن خردورزی نمی کنند. "خدا ما و شما را از آنان - دانایان خردورز-" قرار دهد. نیز مشخص است که مقصود از مثال (بیت عنکبوت)غیر از معنای ظاهری آن است.
  سوره اعراف آیه 49 - پیام
در رابطه با این آیه و آیات متشابه از باب امکان بخشش در صحنه قیامت (مثل ایه ۴۱ سوره انعام ایه ۱۲۸ سوره انعام ایه ۱۲ سوره غافر) همگی امکان بخشش بعضی از انسان ها را در قیامت به ما نشان میدهد ولی نوع بیانی که در این ایه استفاده شده بسته به اینکه چه کسی مخاطب این کلام بوده میتواند متفاوت باشد اگر جهنمیان باشد اشاره به وعده بخشش خداوند نسبت به گناهان مومنین توبه نکرده دارد ولی اگر مخاطب ان را عام تر در نظر بگیرم ان وقت دایره رحمت هم گسترده تر میشود و با توجه به اینکه ذکر قسم در ایه است به نظر رحمت الهی در قیامت بسیار فراگیر خواهد بود با اینکه در ایه شریفه بعدی اشاره به اصحاب جحیم هم دارد که نشان میدهد قضای الهی در رابطه با عذاب بعضی حتمی است . همین طور که در شروع نیز اصحاب اعراف با لفظ لعنة الله علی الظالمین وارد صحنه میشوند (آیه ۴۴ سوره اعراف)که نشان میدهد برای ظالم نجاتی نیست
  سوره انعام آیه 41 - پیام
نسبت به تخصیص هایی که در قران کریم نسبت به امکان بخشش و یا تخفیف مجازات وجود دارد بسیار میتوان یاد کرد و در باب این ایه هم بر پایه همان سنت بخشش و رحمت که خدای متعال بر خود فرض نموده عمل میشود یعنی حتی در اخرت هم نسبت به دعای خالص گناه کاران میتواند اعمال بخشش کند. بیانش در قران عزیز هم از این باب است که بدانیم رحمت خدای متعال در زمان متوقف نمیشود بلکه در ذات وی جاری است و هر وقت صلاح بداند ان را اعمال میکند. زمان برای ما امری حقیقی است ولی به نظر برای پرودگار امری مفهومی و پدید اورده شده است و بر زمان محیط است. پدیده های خارج از زمان نوعی جاودانگی با خود دارند و فقط بر پایه پایستگی تغییر و تحول تکرار ناپذیر میکنند و بستر جدید ایجاد میکند و مفاهیم جدید. البته که درک کیفیت با توجه به سطح موضوع به نظر سخت می اید ولی قطعا پدید اوردن امر تازه ای برای خداوند کاری در شان او است.
[ همه نکته ها ] نکته های نويد چاليک (6 مورد)
  سوره نجم آیه 49 - نکته
مشهور این است که این ستاره ، از ستارگان پر نور آسمان است که در تابستان در آخرهای شب طلوع می کند و معبود بعضی از مشرکان قریش بوده و به همین جهت خداوند خود را به عنوان "رب الشعری" خوانده تا آنان را به خدا و رب حقیقی سوق دهد. ظاهرا اولین کسی که سیره قریش در عبادت بت ها را رها کرد و ستاره پرست شد و این ستاره را پرستید، "ابن ابی کبشه" بود . (1)
در بعضی تفاسیر راجع به این ستاره آمده:
این ستاره عجیب که به خاطر درخشندگی فوق العاده‏اش پادشاه ستارگان نامیده می‏شود، دارای شگفتی‌هایی است که به بعضی از آنها اشاره می‏شود ( با توجه به اینکه در آن روز این حقایق درباره ستاره شعری ناشناخته بوده، تکیه قرآن روی این موضوع پر معنی است):
ا) طبق تحقیقاتی که در رصدخانه‏های معروف دنیا به عمل آمده حرارت عظیمی که در سطح شعری حکم فرماست تا 120 هزار درجه سانتیگراد برآورد شده، در حالی که حرارت سطح کره خورشید ما را فقط 6500 درجه می‏دانند و این تفاوت عظیم گرمای ستاره شعری را نسبت به خورشید نشان می‏دهد.
ب) جرم مخصوص این ستاره در حدود 50 هزار مرتبه از آب سنگین‏تر است یعنی وزن یک لیتر آب در آنجا معادل 50 تن در کره زمین خواهد بود!، حال آنکه در میان سیارات منظومه شمسی ما" عطارد" که از همه سنگین تر است جرم مخصوصش 6 برابر آب بیشتر نیست.
با این توصیف باید دید که این ستاره شگفت‏انگیز از چه عنصری تشکیل یافته که این همه فشرده است؟
ج) ستاره شعری که در قرن ما در فصل زمستان ظاهر می‏شود، در عصر منجمین قدیم مصر ظهور این کوکب با آغاز تابستان مقارن بوده، کره بسیار عظیمی است که حجم آن 20 برابر کره آفتاب است، و فاصله آن از ما، نسبت به فاصله خورشید از زمین فوق العاده زیاد است، به طوری که این فاصله را یک میلیون برابر فاصله آفتاب برآورد کرده‏اند!
می‏دانیم سرعت سیر نور در ثانیه 300 هزار کیلومتر است، و نور آفتاب ظرف 8 دقیقه و 13 ثانیه به ما می‏رسد، در حالی که فاصله آن از ماه 15 میلیون کیلومتر است، اما اگر تعجب نکنید نخستین شعاع کره شعری پس از حدود 10 سال به ما می‏رسد! حال محاسبه کنید که فاصله‏اش چه اندازه است؟
د) شعرای یمانی ستاره‏ای همراه دارد که از ستارگان مرموز آسمان است، اولین بار دانشمندی به نام" بسل" به وجود آن پی برد و این در سال 1844 میلادی بود، اما در سال 1862 با تلسکوپ مشاهده شده، (1)دوره گردش ستاره همراه به دور ستاره اصلی 49 سال و ۹ ماه میباشد که با ایات ۹ و ۴۹ رابطه دارند زیرا دور یک مرکز ثقل گرانشی گردش میکنند و در این گردش تولید کمانهایی میکنند ! اینها همه نشان می‏دهد که تعبیرات قرآن تا چه اندازه پر معنی است، و در کوچکترین تعبیراتش حقایقی نهفته شده که اگر در روز نزولش کاملا مشخص نبوده با گذشت زمان روشن شده است. (2)
پی نوشت ها:
1. أطیب البیان ، ج‏12، ص 342 ؛ الأصفى ، ج‏2، ص 1229 ؛ أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج‏ 5 ، ص 162 ، البحر المدید ، ج‏5، ص516 ؛ تفسیر کنز الدقائق ، ج‏12، ص 519 .
2. مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، 1374 ش، ج‏22، ص 563 - 566.
  سوره سبا آیه 12 - نکته
اکتشافات جدید در دره تیمنا در جنوب قمران در کرانه باختری رود اردن و در اعماق صحرای فلسطین اشغالی انجام شده است. تیم‌های باستان‌شناسی از سال ۱۹۶۴ در آن‌جا حفاری می‌کنند و پیشتر شبکه‌ای از معادن در این مکان یافته بودند که تصور می‌شد بردگان تحت فرمان پادشاه سلیمان در آنجا کار می‌کرده‌اند.
پروفسور ارز بن یوسف، استاد دانشگاه تل‌آویو، می‌گوید که ۳ هزار سال پیش در دوران سلطنت سلیمان تولید و استخراج سنگ‌های معدنی در این منطقه رواج داشته است اما بر خلاف آنچه تصور می‌شود این معادن طلا و نقره نبوده‌اند. آثار به دست آمده از بقایای معادن نشان می‌دهد که این مکان محلی برای تولید انبوه مس به شمار می‌رفته است.
به گفته باستان‌شناسان، سنگ‌های سیاه به جا مانده در این محل «سرباره» هستند (محصولی جانبی که به هنگام جداسازی فلز از سنگ فلز در کوره‌های ذوب از ناخالصی‌های موجود در سنگ معدن به وجود می‌آید) و در واقع پس‌مانده‌های حاصل از کار کوره بوده‌اند.
پروفسور بن‌یوسف می‌گوید: «این شواهد بسیار مهمی برای تولید مس قدیمی در تیمنا است.»
اهمیت یافته جدید در این است که نشان می‌دهد مس به عنوان کالایی پرتقاضا در دنیای باستان در این منطقه خاورمیانه در دسترس بوده است.
مس هرچند امروزه کالایی رایج به شمار می‌رود اما در زمان قدیم کالایی کمیاب و گرانبها به شمار می‌رفته است. بنا به گفته باستان‌شناسان این فلز در این برهه خاص از تاریخ مهمترین منبع اقتصادی بوده و پردرآمدترین صنعت را تشکیل می‌داده است.
دکتر محمد نجار، از تیم باستان‌شناسی اردن، می‌گوید که مس در این زمان یک کالای غیرقابل جایگزین و ارزشمند محسوب می‌شده است، دقیقا مشابه نفت در زمان کنونی چرا که «اگر شما امروزه بدون نفت نمی‌توانید خیلی کارها را انجام دهید، در آن زمان بدون مس نمی‌توانستید.»

مس اولین فلزی است که توسط بشر استخراج و به کار گرفته شد و بخش اعظم ابزارها و سلاح‌های دنیای باستان با مس درست می‌شده است.

باستان‌شناسان که فرآیند‌های استحصال مس از سنگ معدن را از کتب قدیم یافته‌اند می‌گویند کارگران و خدمتکاران معبد پادشاه سلیمان مس طبیعی موجود در غارها را با روش‌های باستانی از این معادن دره تیمنا بیرون می‌کشیده‌اند. دره تیمنا در جنوب اسرائیل و در حدود ۳۰ کیلومتری شمال خلیج عقبه و شهر ایلات واقع شده است.

سلیمان، پسر داوود، که بر اساس کتاب مقدس عهد عتیق بین سال‌های ۹۷۰ تا ۹۳۱ قبل از میلاد نزدیک به ۴۰ سال بر منطقه‌ای که به نام پادشاهی متحد اسرائیل شناخته می‌شود حکومت کرده است. در متون باستانی و مذهبی از سلیمان به عنوان یکی از ثروتمندترین پادشاهان خاورمیانه یاد می‌شود.

صحرای بزرگی که بخشی از کشورهای امروزی اسرائیل، اردن، فلسطین و مصر را در بر می‌گیرد مملو از بقایای تمدن‌های قدیمی است و پیشتر باستان‌شناسان ده‌ها مورد از نسخ خطی، معابد مدفون و آثار عتیقه را از این ناحیه به دست آورده‌ بودند.


در دهه چهل و پنجاه میلادی متونی از کتاب مقدس تورات که روی پوست و کاغذ پاپیروس نوشته شده بودند و متعلق به قرن ۸ پیش از میلاد بودند از ۱۱ غار در این منطقه به دست آمده است.
  سوره مطففین آیه 19 - نکته

در این گونه خطابها بحث استفهام انکاری است و باا این گونه بیان قصد بزرگ بودن مسئله عنوانی را خدای متعال دارد، البته در دیگر سوره های قران گاهی با تاکید بیشتری حتی خدای متعال از استفهام انکاری استفاده کرده است، در سوره نبا در سوره انفطار در سوره تکاثر، که با تکرار میخواهد به تکفر ما عمق ببخشد که بیشتر فکر کنید که در پی این بیان حقیقتی است، حقیقتی که یا اتفاق افتاده و یا در اینده اتفاق خواهد افتاد که البته بیشتر این گونه تکرارها در رابطه با قیامت عنوان شده، باور حقیقت بودن ایاتی که میخوانیم میتواند دریچه های از معرفت را به روی انسان مومن بگشاید، پس اگر با چشم حقیقت ببین به تفکر در این ایات پرداختیم ان وقت به معنای ایات نزدیک تر هستیم، انشالله.