● جمله «استغفروا ...» در معناى جمله شرطیه
جمله «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» موقعیت جزاء فعل شرط سابق را دارد چون جمله سابق که مىفرماید: «استغفروا …» هر چند به صورت امر است و لیکن در معناى جمله شرطیه است و مىخواهد بفرماید: «ان تستغفروا …» یعنى اگر از خداى تعالى طلب مغفرت کنید و به سوى او برگردید او از آسمان براى شما رحمت فراوان مىفرستد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 444 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از کلمه «سماء» در آیه ابر آسمان است
مراد از کلمه «سماء» ابر آسمان است نه خود آن، و اگر ابر را آسمان خوانده از این بابت است که کلمه «سماء» به معناى هر چیزى است که بالاى سر ما قرار گرفته و بر ما سایه افکنده باشد.
بعضى (مجمع البیان، ج 3، جزء 11، ص 170، تفسیر المنار، ج 12، ص 115) هم گفتهاند: تقدیر آیه: «مطر السماء» است و یا مراد از کلمه «سماء»، مطر (باران) است و این تعبیر در استعمال شایع است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 444 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : آسمان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «مِدْراراً»
کلمه «مِدْراراً» مبالغه از مصدر «در- ریزش» است و مورد استعمال اصلى در خصوص شیر پستان بود بعدها در مورد باران نیز به عنوان استعاره استعمال شده، چون هر دو، یعنى هم شیر و هم باران نفع و فایده دارد پس «ارسال سماء مدرارا» به معناى فرستادن ابرى است که چون پستان حیوانات، بارانهاى پى در پى و مفید ببارد بارانى که زمین به وسیله آن زنده شود و زراعتها و گیاهان برویند و باغها و بستانها سبز و خرم گردند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 444 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از «زیاد کردن قوت قوم عاد»
بعضى از مفسرین (تفسیر روح المعانى ج 12، ص 81) گفتهاند: مراد از این زیاد کردن قوت، زیادتى در نیروى ایمان بر نیروى بدنها است یعنى اگر چنین کنید ما نیروى شما را دو چندان مىکنیم یکى نیروى بدن و یکى هم نیروى ایمانتان را چون مردم قوم هود نیروى بدنى داشتند و بدنهایشان قوى و محکم بود اگر ایمان مىآوردند نیروى ایمانشان نیز به نیروى بدنهایشان اضافه مىشد.
بعضى دیگر (تفسیر فخر رازى، ج 18، ص 81) گفتهاند: مراد همان نیروى بدنیشان است هم چنان که مىبینیم نوح (علیهالسلام) آنجا که همین وعده را به قوم خود مىدهد مىفرماید: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ» (نوح/10-12).
علامه طباطبایی: ولى بعید نیست که بگوییم: هر دو جور زیادتى را شامل شود بهتر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 444 و 445 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت هود (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قوم هود دچار خشکسالی شده بودند
این آیه شریفه اشعار و بلکه دلالت مىکند بر اینکه قوم هود گرفتار خشکسالى بودهاند و آسمان از باریدن بر آنان دریغ مىورزیده و در نتیجه گرانى و قحطى در بین آنان پدید آمده بوده، که این معنا هم از جمله «یُرْسِلِ السَّماءَ» استفاده مىشود و هم از آیه شریفه زیر که مىفرماید: «فَلَمَّا رَأَوْهُ عارِضاً مُسْتَقْبِلَ أَوْدِیَتِهِمْ قالُوا هذا عارِضٌ مُمْطِرُنا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ رِیحٌ فِیها عَذابٌ أَلِیمٌ» (الأحقاف/24).
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 445 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت هود (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بین اعمال انسانها و حوادث عالم ارتباط کاملی برقرار است
(این آیه) مىفهماند ارتباطى کامل بین اعمال انسانها با حوادث عالم برقرار است، حوادثى که با زندگى انسانها تماس دارد، اعمال صالح باعث مىشود که خیرات عالم زیاد شود و برکات نازل گردد، و اعمال زشت باعث مىشود بلاها و محنتها پشت سر هم بر سر انسانها فرود آید و نقمت و بدبختى و هلاکت به سوى او جلب شود، و این نکته از آیات دیگر قرآنى نیز استفاده مىشود از آن جمله آیه زیر همین مطلب را بطور صریح خاطرنشان نموده، مىفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» (الأعراف/96) که ما در تفسیر آیات 94- 102 سوره اعراف در جلد هشتم این کتاب و نیز در تحت عنوان احکام اعمال در جلد دوم این کتاب پیرامون این مطلب بطور مفصل بحث کردیم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 445 و 446 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : عمل انسان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قوم عاد سه سال را در خشکسالی گذراندند
از ضحاک نیز روایت شده که او گفته است: سه سال باران نبارید، هود به مردم فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً- از پروردگارتان طلب مغفرت نموده پس از شرک ورزیدن توبه کنید تا خدا باران را به سوى شما گسیل دارد» اما آنها زیر بار نرفتند و هم چنان به شرک خود ادامه دادند.
علامه طباطبایی: این را هم باید دانست که روایات در باره داستان هود و عاد بسیار وارد شده اما مشتمل بر امورى است که به هیچ راهى نمىتوان اصلاحش کرد، نه از طریق قرآن کریم و نه از طریق عقل و اعتبار، و به همین جهت از ذکر آن روایات صرفنظر کردیم.
و نیز اخبارى دیگر از طرق شیعه و اهل سنت آمده که بیانگر وضع باغى است که در این قوم بوده و مردى به نام «شداد» پادشاه آنان آن را پدید آورده بودند و این روایات همان است که در تفسیر آیه شریفه «إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ» (الفجر/7-8) وارد شده و به زودى در تفسیر سوره فجر در باره بى اعتبار بودن آن روایات بحث خواهیم کرد. ان شاء اللَّه تعالى.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را الدر المنثور (ج 3، ص 337) از ضحاک روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج10، ص: 455 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : داستان حضرت هود (علیهالسلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.