از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  خداى تعالى، تنها و یگانه رب عالم است
بعد از آنکه داستان شریک قرار دادن براى خدا را از ناحیه مشرکین و اضلال و تهدید ایشان به آتش دوزخ را تمام نمود اینک در این آیه و دو آیه بعد، استدلال بر اختصاص ربوبیت براى خداى تعالى را ایراد مى‏فرماید، و آن را از راه اختصاص تدبیر عام موجودات، از قبیل نظام خلقت و فرستادن آب از آسمان و بیرون کردن رزق از زمین و تسخیر دریاها (کشتى‏ها) و نهرها و آفتاب و ماه، و شب و روز، به نتیجه مى‏رساند، و سپس در آخر این سه آیه، به این معنا اشاره مى‏کند که این نعمتها و میلیونها نعمت دیگرى که از حد شمارش بیرون است همه از ناحیه خداى تعالى به انسانها داده شده. و همانطور که گفتیم بیانات این سوره همه در روشنایى دو اسم از اسامى خداى تعالى، یعنى اسم «عزیز» و «حمید» جریان مى‏یابد. پس اینکه فرمود: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» در معناى این است که: بگوییم: خداى تعالى، تنها و یگانه رب عالم است نه اینهایى که شما براى او شریک قرار داده‏اید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 83 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از کلمه «السَّماءِ»
در جمله «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِه» مقصود از «سماء» جهت بالا است، یعنى مقصود از این کلمه، همان معناى لغوى آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آسمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از آبی که از آسمان فرو می‌ریزد
مقصود از آب نازل، باران است که از جهت بالا فرو مى‏ریزد، پس آب در کره زمین که مایه زندگى جنبدگان و نباتات زمین است، همه از باران است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «تسخیر کشتی‌ها» برای انسان
تسخیر کشتیها براى مردم به معناى آن است که آن را وسیله نفع بردن مردم در مقاصدشان قرار دهد، به این صورت خود آنان و بارهایشان را از جایى بجاى دیگر حمل کند بدون اینکه متوقف شوند، و یا در آب فرو روند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در میان نعمت‏هاى دریایى، کشتى چشم‏گیرترین آنها است
طبع کلام اقتضاء دارد که بفرماید: «و سخر لکم البحر لتجرى فیه الفلک بامره و سخر لکم الانهار (دریا را براى شما مسخر نمود تا کشتى‏ها در آن آمد و شد کنند، و رودخانه‏ها را براى شما مسخر نمود)». ولى اینطور نفرمود، بلکه به عکس فرمود «کشتى‏ها را براى شما مسخر کرد تا به امر خدا در دریا آمد و شد کنند» چون در میان نعمت‏هاى دریایى، کشتى چشم‏گیرترین آنها است، نه اینکه منحصر به آن باشد و شاید همین جهت باعث شده که مطلب را به عکس بفرماید، چون مقام گفتار، مقام شمردن نعمتها است، و نعمت کشتى چشم‏گیرتر است، هر چند که نعمت دریا بزرگتر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
البته علامه طباطبایی استاد هستند؛ ولی از نظر منطقی نمی توان کشتی را نعمت خداوند به معنای دقیق کلمه و منظور مستقیم واژه نعمت دانست. چراکه کشتی مصنوع انسان است. هرچند که از نظر مذهبی انسان به مدد نعمت عقلی که خدا به او عطا نموده است کشتی را ساخته است؛ ولی به عقیده بنده از زاویه فلسفه زبان شناسی و معنایی نمی توان کشتی را یک نعمت مستقیم خداوند در نظر گرفت! زیرا نعمت خداوند با خلقت خداوند ربط وثیقی دارد و کشتی را خداوند خلق نکرده است. به همین جهت کشتی را ما مصنوع انسان می دانیم هرچند که انسان و عقل او را مخلوق خداوند بشماریم. همانطور که ما کامپیوتر را نعمت خداوند و مخلوق او محسوب نمی کنیم!
2) : سلام جناب طوفانی عزیز
وقتی من صاحب کامپیوتر می شوم آن را نعمت خداوند می دانم که شامل حال من شده است. و اینها هم مطلقا مخلوق عقل انسان نیستند بلکه آنجه به ذهن انسان متفکر در مورد ساختن آن شیء و در طی ساختن آن می رسد از بالا است و خود لوازم ساخت آن هم همینطور بنابر این در عین تشکر از سازنده آن ، نعمتی است که لحظه به لحظه اجازه ساختن آن را او داده است.
سپاسگزارم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خداوند مسبب الاسباب است
اگر جریان کشتى در دریا را به امر خدا نسبت داده با اینکه ظاهرا علتهاى طبیعى، از قبیل باد و بخار و سایر عوامل طبیعى آن را به جریان در مى‏آورند به این منظور بوده که بفهماند خداى تعالى یگانه سببى است که هر سبب دیگرى به او منتهى مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از «انهار» در جمله «سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهارَ»
مقصود از «انهار» در جمله «سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهارَ» آبهاى جارى است که در مکانهاى مختلف زمین جریان دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «تسخیر آب‌ها» برای بشر
تسخیر «انهار» به این است که آنها را رام بشر کند، تا بشر براى آشامیدن و شستشو و بر طرف کردن کثافات و امثال آن، از آن بهره‏مند شود. و همچنین حیوان و نبات هم که باز مسخر آدمند، بوسیله آن براى بشر باقى بمانند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏12، ص: 84 و 85 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسمان¬ها و زمین مخلوق¬اند نه آنکه باید آفریده شوند - اسدالله قاضي مرادي
آسمان¬ها و زمین مخلوق¬اند نه آنکه باید آفریده شوند
اعتقاد به مخلوق بودن آسمان¬ها و زمین حول محور آیه 32 سوره مبارکه ابراهیم(س) نظر به نکات زیر دارد:
الف) آسمان¬ها و زمین آفریده شده¬اند و نمی¬توانند آفریده شوند و به آن¬ها چیزی اضافه و یا از آن¬ها چیزی کم گردد.
ه ) چنین آفریده¬ای بی نقص است تا کسی در پی آن باشد تا از آن رفع نقص نماید.
ب ) چنین آفریده¬ای بهترین و کامل¬ترین است.
ج ) چنین آفریده¬ای در اختیار انسان است.
د ) همزیستی انسان با چنین آفریده¬ای به طور قطع و یقین روشی دارد که باید شناخته شود.
و ) شناخت چنین آفرینشی باید از سر ایمان باشد نه آگاهی
ز ) هماهنگی کامل انسان با چنین آفریده¬ای شرط اساسی تعامل با آن است.
ح ) آسمان¬ها و زمین یعنی طبیعت که وجود و عدم وجود انسان به آن بستگی دارد.
ط ) دخل و تصرف ناآگاهانه و نابخردانه عواقب بدی در پی دارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا