1 انسان ، آزاد وداراى اراده است . (مَن اراد)
2 آخرت ، بدون تلاش به دست نمى آید. (سَعى لها )
3 براى سعادت اخروى ، تلاش ویژه اى لازم است . (سَعى لها سَعیَها) للّه
4 ایمان ، شرط نتیجه گیرى از تلاش هاى دنیوى است . (و هو مؤ من )
5 شرط سعادت اخروى ، ایمان و تلاش است . (کان سعیهم مشکورا)
6 تلاش مؤ منان مورد تقدیر و سپاس است ، چه به نتیجه برسد یا نرسد. (کان سعیهم مشکورا )
7 دست یابى دنیاگرایان به دنیا، احتمالى است ، (عجّلنا... لِمَن نرید) للّه ولى دست یابى مؤ منان آخرت گرا به پاداش ، قطعى است . (کان سعیهم مشکورا )
8 اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. (اراد... سعى ... کان سعیهم مشکورا)
9 تشکّر از تلاش دیگران ، کارى الهى است . (کان سعیهم مشکورا )
10 سپاس خدا از مؤ منان ، بالاتر از باغ بهشت است ، چون تشکّر هر کس ، به اندازه ى شعاع وجودى اوست . (کان سعیهم مشکورا)
11 هر سعى و تلاشى مورد تقدیر و ستایش خدا نیست . (من اراد الاخرة و سعى لها... کان سعیهم مشکورا )
[ نظرات / امتیازها ]
1 در این آیه سه شرط اساسى براى سعادت قرار داده شده است: الف) هدف انسان حیات جاویدان و رسیدن به نعمت هاى آن باشد ب) انسان براى رسیدن به این هدف، سخت بکوشد ج) این هدفمندى و تلاش همراه با ایمانى استوار باشد و از انگیزه اى صحیح سرچشمه گرفته باشد
2 این آیه پاداش آخرت طلبان را به صورت اجمالى بیان کرده و تشکر الهى را پاداش آنان قرار داده است این تعبیر بسیار جامع است و شامل بهشت و چیزهاى والاتر مى شود؛ چرا که تشکر هرکس به اندازه ى شخصیت و وسعت وجودى اوست، نه به اندازه ى عملى که انجام گرفته است؛ پس تشکر خدا متناسب با ذات بى پایان اوست و نعمت هاى مادى و معنوى غیر قابل تصورى را شامل مى شود
3 در این آیه بر نقش تلاش انسان در کامیابى ها و پیروزى ها تأکید شده است این مطلب در حقیقت هشدارى به افراد تنبل و بیکار است که بهشت رابه بهاى ایمان و تلاش مى دهند، نه با بهانه و حرف 4 در این آیه بر «اراده ى اُخروى داشتن» تأکید شده است این مطلب بدان معنا نیست که انسان هاى مؤمن و آخرت طلب، از نعمت هاى مادى استفاده نکنند، بلکه منظور آن است که هدف اصلى آنان رسیدن به سعادت اُخروى باشد و دنیا را مقدمه و مزرعه ى آن بدانند، دنیایى که در هر صورت خواهد آمد و در دسترس همگان هست قصد گنجى کن که این سود و زیان در تبع آید
[ نظرات / امتیازها ]