وَ قَضَیْنا إِلى بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً «4»
بعد از آن شمهاى از گزارشات بنى اسرائیل را بیان فرماید که:
وَ قَضَیْنا إِلى بَنِی إِسْرائِیلَ: و اعلام کردیم و خبر دادیم بنى اسرائیل را.
فِی الْکِتابِ: در کتاب تورات که: لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ: هر آینه البته البته فساد مىکنید در زمین دو مرتبه.
مفسرین «1» را اقوالى است: 1- فساد اول قتل زکریا علیه السّلام و فساد دوم قتل یحیى علیه السّلام بنابر قول ابن عباس و ابن مسعود و ابن زید پس مسلط گردانید خداى تعالى در کشتن زکریا شاپور ذو الاکتاف را و در کشتن یحیى علیه السّلام بخت النصر را بر ایشان.
2- مراد فساد اول کشتن شعیب و دومى کشتن یحیى علیه السّلام و در اول بخت النصر مسلط و در دومى یکى از سلاطین بابل.
3- فساد اول طغیان جالوت که داود علیه السّلام او را کشت، و دوم- سلطه بخت النصر.
وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً: و هرآینه البته البته سرکشى و تکبر و جرئت کنید بر خداوند سبحان جرئت بزرگى که مستوجب سخط و غضب الهى شوید.
در کافى «2» و عیاشى «3» و برهان «4» روایت از حضرت صادق علیه السّلام که تفسیر فرموده دو فساد را به کشتن حضرت على بن ابى طالب علیه السّلام و طعن حضرت امام حسن علیه السّلام و علو کبیر را تفسیر فرموده به کشتن حضرت امام حسین علیه السّلام. بنابراین فرمایش حضرت، باطن آیه شریفه را بیان فرماید.
تنبیه: آیه شریفه بر وجه اعجاز باشد نسبت به بنى اسرائیل، زیرا این قضیهاخبار از غیب و بعد هم مخبر بر وفق خبر صادق آمد. و ایضا اخبار پیغمبر ما ایشان را از این واقعه، یکى از معجزات آن سرور و حقانیت و صادقیت آن حضرت را ثابت کرد، زیرا اعلام این امر، ممکن نیست مگر به وحى الهى و تعلیم سبحانى
[ نظرات / امتیازها ]
وَ قَضَینا إِلی بَنِی إِسرائِیلَ فِی الکِتابِ لَتُفسِدُنَّ فِی الأَرضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً «4»
و خبر دادیم و اعلام نمودیم بسوی بنی اسرائیل در کتاب توریة که هر آینه شما فساد میکنید در روی زمین دو مرتبه و هر آینه طغیان و سرکشی و بلند پروازی میکنید بسیار بلند پروازی بزرگی مفسّرین در بیان مرتین فساد هر کدام چیزی گفتند تمام بیمدرک و تفسیر برأی است و خیال بافی و خداوند بیان نفرموده ما نمیتوانیم بدون مدرک صحبت کنیم لکن فساد بنی اسرائیل از سیر در شرک و بت پرستی و قتل انبیاء و خرابی بیت المقدس و از بین بردن توریة چندین مرتبه و سلاطین مشرک آنها و خون ریزیهای زیاد بسیار بوده و ما در مجلد اوّل کلم الطیب از صفحه 262 الی صفحه 274 در 12 ص شرح فسادها و ظلمها و شرکهای آنها را از کتب خود یهود که تعبیر بعهد قدیم میکنند و کتب وحی میشمارند بیان کردهایم از زمان بعد از موسی تا زمان عروج مسیح مستدعی هستم لطفا مراجعه فرمائید وَ قَضَینا إِلی بَنِی إِسرائِیلَ قضی الهی فعل حق است و در اینجا بمعنی فرستادیم و خبر دادیم بسوی بنی اسرائیل (فی الکتاب) که ظاهرا توریة باشد لَتُفسِدُنَّ فِی الأَرضِ فساد در زمین شرک و ظلم و تعدی و تجاوز و امثال اینها است مرتین چه اندازه از انبیاء را کشتند سوزانیدند دردیگجوشانیدند زنده زیر خاک کردند محتمل است بگوئیم مره اولی بعد از زمان حضرت موسی بوده تا زمان حضرت داود و سلیمان و مره ثانیه بعد از زمان سلیمان بوده تا زمان مسیح و اللّه العالم وَ لَتَعلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً هر سلطان کافر مشرکی از آنها چه اندازه اخراج بلد کردند چه اندازه اسیر کردند چه اندازه کشتند و بیت المقدس را خراب کردند و در تمام کوچههای اورشلیم بت نصب کردند و دیگر اسمی از موسی و تورات نبود.
[ نظرات / امتیازها ]
(آیه 4)- سپس به ذکر گوشهای از تاریخ پرماجرای بنی اسرائیل پرداخته، میگوید: «و ما در کتاب (تورات) به بنی اسرائیل اعلام کردیم که شما در زمین، دو بار فساد خواهید کرد، و راه طغیان بزرگی را در پیش خواهید گرفت» (وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً).
منظور از کلمه «الارض» به قرینه آیات بعد سرزمین مقدس فلسطین است که «مسجد الاقصی» در آن واقع شده است.
[ نظرات / امتیازها ]