از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان الذین کفروا وماتوا وهم کفار):(بدرستی کسانی که کفر ورزیدندو در حال کفر مردند...)اینان کسانی هستند که اصرار بر دشمنی و کفر وتکذیبشان نمودند ،پس راه آنان راه شیطان است و در این آیه علماء کتمان کننده را شریک شیطان قلمداد نموده و لعن مطلق به آنها کرده است ، چون با کتمان حقیقت ، حاکم ظالم را در مرکز حکومت ترک کرده اند،(اولئک علیهم لعنه الله والملئکه و الناس اجمعین ):(لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر آنان است )و این حکمی از جانب خداست که هرلعنتی که از هر انسان و هر فرشته ای سر بزندمتوجه ایشان شود . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه پورمحمدي - ترجمه تفسیر مجمع البیان
پس از آنکه خداوند حال کسانى را که کتمان حق کردند و وضع کسانى را که توبه نمودند بیان کرد ببیان حال افرادى که بدون توبه از آنها یا مطلق کفّار مردند پرداخت و فرمود:
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ ...- کسانى که کافر شدند و در حال اصرار بر کفر مردند و علّت اینکه در استحقاق لعن کفّار فرمود «وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ» یعنى در حال کفر مردند با اینکه هر کافرى در حال کفر- و لو در حال کفر نمیرد- ملعون است، این است که لعن در آیه مطلق است و لعن مطلق مخصوص کافرانى است که در حال کفر بمیرند و الّا «لعن» مشروط است به اینکه توبه نکنند.
بعضى گفته‏اند «شرط مرگ در حال کفر» در خلود لعن اعتبار دارد نه در اصل لعن و آیه هم بدلیل «خالِدِینَ فِیها» خلود لعن را مى‏گوید».
أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ ...- بر آنان لعنت خداوند یعنى دورى از رحمت او.
وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ ...- و لعنت ملائکة و همه مردم است.
اگر گفته شود: چگونه خداوند لعنت همه مردم را فرموده است و حال آنکه در میان مردم کسانى هستند که کافر را لعن نمى‏کنند؟
در جواب آن چند وجه گفته شده است:
1- ابو العالیه میگوید هر فردى از افراد مردم، کافر را یا در دنیا یا در آخرت یا در دنیا و آخرت لعن مى‏کند چنان که خداوند فرمود یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً «1» یعنى چون روز قیامت شود شما (خطاب بکفّار است) هر یک دیگرى را کافر بدانید و بیکدیگر لعن کنید.
2- قتاده و ربیع میگویند مراد از «النّاس» مؤمنین هستند گویا خداوند بغیر آنها اعتنا نکرده و کفّار را بحساب نیاورده است چنان که مى‏گوییم المؤمنون هم‏لنّاس یعنى مردم منحصر در مؤمنین است.
3- سدى میگوید: هیچ فردى از لعن کردن بر ظالم خوددارى نمیکند و کافر هم جزء ظالمین است ضمناً باید توجه داشت که همیشه لعنت از مردم بصورت دعا و از خداوند بصورت حکم واقع میشود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شیخ محمد : لطفا منبع و ماخذ را حتما ذکر بفرمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏2
خالِدِینَ فِیها ...- زجاج و جبائى مى‏گویند ضمیر به «لعنت» برمیگردد یعنى همیشه در لعنت خواهند بود بعضى گفته‏اند ضمیر بر «نار» برمیگردد و آن هر چند در کلام مذکور نیست ولى بواسطه اشتهارى که نسبت باهل عذاب دارد مثل اینکه مذکور است و دیگر اینکه لعنت یعنى دورى از رحمت و ایجاب عقاب و عقاب هم بآتش خواهد بود و امّا خلود لعنت داراى دو احتمال است:
1- استحقاق لعنت همیشگى است 2- عاقبت و نتیجه لعنت که عذاب و آتش است همیشگى است.
لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ ...- عذاب آنها تخفیف داده نشود منظور این است که عذاب آنها همیشه بر یک حال است و اینطور نیست که گاهى تخفیف پیدا کند و گاهى تشدید شود.
وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ ...- ابو العالیه میگوید یعنى بآنها مهلت عذرخواهى داده نمیشود چنان که فرمود: وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ «1» یعنى بآنها اذن نمى‏دهند که عذرخواهى کنند بعضى میگویند مراد این است که عذاب آنها بتأخیر افکنده نمیشود بلکه آن حاضر و آماده است‏ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ (161)

چون حق تعالى بیان حال تائبین کتمان حق را فرمود، در عقب آن حال آنانکه بدون توبه از کفر و کتمان از دنیا بروند بیان فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا: بدرستى که آنانکه کافر شدند به خدا و پیغمبر و کتمان نمودند حق را، وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ: و مردند در حالى که ایشان کافر بودند، أُولئِکَ عَلَیْهِمْ‌: آن جماعت برایشان است، لَعْنَةُ اللَّهِ‌: دورى رحمت خدا بعد از موت، وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ‌: و لعنت ملائکه و مردمان تماما در حالتى که به هیئت اجتماع مجتمع باشند در لعن کردن.

تنبیه: اسناد لعن به کفار در حال موت با آنکه در تمام حالات کفر ملعونند، به جهت آنست که تا دلالت کند بر آنکه لعن مشروط است به مردن در حال کفر، چه اگر ایمان آورند و بمیرند، ملعون و معذب نباشند.
و در لعن جمیع مردمان با آنکه بعضى لعن کافر ننمایند مانند اولاد آنها چند وجه است: 1- مراد هر فردى از افراد آدمیان لعن کفار نمایند، یا در دنیا یا در آخرت یا در هر دو. 2- مراد ناس مؤمنان باشند، چنانچه گفته شده ناس حقیقى مؤمنان هستند. 3- هیچکس امتناع نکند از لعن ظالمان، و کفار داخلند در ظالمان، زیرا ظالم به نفس خود هستند به سبب کفر. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ (161)

ترجمه‌

بدرستیکه آنانکه کافر شدند و مردند با آنکه آنها کافران بودند آنگروه‌
بر آنها لعنت خدا است و فرشتگان و مردم تمامى.

تفسیر

کفر انکار نبوت محمد (ص) و ولایت على (ع) است و لعنت استقرار آنها است در دورى از رحمت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.