● مراد از «الَّذِینَ کَفَرُوا»
در آیه مورد بحث هم مراد از «الَّذِینَ کَفَرُوا» کسانی است که حق را تکذیب می کنند و معاند هستند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : جمله «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ» کنایه است از اصرار و پافشاریشان در کفر و عناد و لجبازیشان در قبول نکردن حق. چون کسی که از بی توجهی به دین حق متدین نباشد نه از روی عناد و کبر ورزی، چنین کسی در حقیقت کافر نیست بلکه مستضعفی است که
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 588 و 589 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کفر |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عذاب خداوند درباره کتمان کنندگان دین
در این آیه از سیاق تکلم وحده (من به سوی ایشان) الخ، به سیاق غیب (بر آنان باد لعنت خدا) التفات شده است چون مقام مقام تشدید در غضب و خشم و عذاب است و معلوم است که خشم و عذاب از هر کسی به یک پایه و درجه نیست، هر قدر خشم گیرنده نامش و یا صفاتش بزرگ تر باشد خشم او ترس آورتر است. لذا در مقام آیه به خاطر اینکه علمای سو و کتمان گر بفهمند که مورد خشم چه کسی واقع شده اند، نام خدا را می برد و می فرماید: «بر آنان باد لعنت خدا» و چون هیچ کس بزرگ تر از خدای سبحان نیست، شنونده می فهمد که به لعنتی گرفتار شده است که هیچ لعنت به پایه آن نمی رسد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 589 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : افعال خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● راه کفر راه نجات نیست -
مسعود ورزيده
آیات متعددى از قرآن این نکته را روشن مى سازد که هر کس در حال کفر و دشمنى با حق از دنیا برود، هیچگونه راه نجاتى براى او نیست ، و باید هم چنین باشد، زیرا با توجه به اینکه سعادت و بدبختى جهان دیگر نتیجه مستقیم اندوخته هائى است که از این جهان با خود مى بریم ، این حقیقت آشکار مى شود،
تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه : 555
زیرا کسى که بال و پر خود را با آتش کفر و دشمنى با حق سوخته مسلما در آن جهان قدرت پرواز ندارد، و سقوطش در ((درکات دوزخ )) حتمى است ، و چون عالم دیگر جاى تحصیل وسیله نیست براى همیشه در چنین وضعى خواهد ماند.
این موضوع درست به آن مى ماند که انسان بر اثر شهوترانیها و هوسبازیها از روى علم و عمد چشمهاى خود را از دست بدهد و تا پایان عمر مجبور شود، نابینا بماند.
بدیهى است این سرنوشت مخصوص کافرانى است که از روى علم و عمد راه کفر و دشمنى با حق را بپیمایند (توضیح بیشتر را درباره مساءله خلود در جلد 9 صفحه 239 ذیل آیه 107 و 108 سوره هود مطالعه فرمائید).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : آیات متعددى از قرآن این نکته را روشن مى سازد که هر کس در حال کفر و دشمنى با حق از دنیا برود
هیچگونه راه نجاتى براى او نیست
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مگر لعن خدا کافى نیست ؟ -
مسعود ورزيده
در آیه فوق علاوه بر لعن خداوند، لعن همه لعن کنندگان نیز نثار افرادى شده بود که حق را کتمان مى کنند، در اینجا این سؤ ال پیش مى آید که مگر لعن خدا به تنهائى کافى نیست ؟
پاسخ این سؤ ال روشن است ، زیرا این در واقع یکنوع تاءکید و ابراز تنفر
و بیزارى همه جهانیان از افرادى است که مرتکب چنین گناه بزرگى مى شوند.
و اگر گفته شود چرا ناس (مردم ) به طور عموم گفته شده ، در حالى که لااقل افرادى که شریک این جرمند به این مجرمین لعن نمى کنند؟
مى گوئیم حتى آنها نیز از نفس این عمل متنفرند، بهمین دلیل اگر کسى حق را در مورد خودشان کتمان کند مسلما ناراحت مى شوند و بر او لعن و نفرین مى فرستند! منتها آنجا که پاى منافع خودشان در میان است ، استثنائا چشم مى پوشند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : لعن همه لعن کنندگان نیز نثار افرادى شده بود که حق را کتمان مى کنند
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سرنوشت کفار -
مرضيه علمدار
آیا به غیر از این سرنوشت ، سرنوشت دیگری را انتظار دارند؟ کسی که کافر است و برآن اصرار و پافشاری دارد و در برابر ادله هاو استدلالهای قرآن مقاومت میکند، از مسیر الهی خارج شده و ولایت دین حق را منکر میشود. او در راه و طریقه ی خود است پس سعادت خود را در آن راه طلب میکند. طبیعی و منطقی است که با او قهر آمیز برخورد شود و از رب خود خیر وسعادت را انتظار داشته باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت شخصی |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : کفر |
گوینده : مرضیه علمدار |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.