مرضیه علمدار
در پاسخ به سوالی که در خصوص ترجمه آیه 39 سوره انعام آمده و سوالاتی از این قبیل که اختیار انسان را در مقابل خواست و مشیت پروردگار مطرح میکند نظر من این است که ما باید در نوع نگرش خودمان تفکر بیشتری کنیم . خداوند -قادر مطلق و حاکم مطلق است وقدرت و مشیت و اراده ی او حاکم بر جهان است . اما بخشی از اراده ی پروردگار قانونمند بودن جهان است و راهنمایی هایی که در آیات مختلف قرآن و تعالیم پیامبران حاکی از همین امر دارد که انسانها خود باید مسیر حق و باطل را تشخیص داده وبرگزینند. اما چگونه است که گروهی هدایت شده وسعادتمند میشوند و گروهی نه؟ تعالیم برای همه ی انسانهاست پس چرا همه هدایت نمیشوند.؟ این موضوع مربوط به حق انتخاب انسانهاست و پیچیدگی های روحی و شرایط مختلفی که بر انسانها تاثیر گذار است .بعضی از این عوامل تاثیر گذار بر ضمیر انسانها در حیطه ی کنترل و اختیارات ماست مثلا نخوردن لقمه ی حرام و دروغ نگفتن و غیبت نکردن و تهمت نزدن و ... ضمیر انسانها و حتی فرزندانشان را پاک و مستعد پذیرش حق میکند و برعکس . اما خیلی از عوامل تاثیر گذار در کنترل ما نیست . چه بسا افرادی مقدس مآب که به ضلالت افتاده اند و چه افرادی فاسد که مسیر هدایت را پیدا کرده اند .پس در نهایت به همان مفهوم کلمه ی اسلام ومسلمان میرسیم : ما همگی به دین تو (پروردگار ) وارد شده ایم و اسلام را پذیرفته ایم پس " تو ما را به راه راست هدایت فرما." ما تلاش خودمان را در شناخت قانونمدی های حاکم بر جهان داریم و سعی می کنیم راه را از بیراه یشناسیم اما در نهایت خواست خداوند است که ما در چه مسیری قرار گیریم که همه چیز در حیطه ی قدرت اوست
[ همه پیام ها ] پیام های مرضيه علمدار (16 مورد)
  سوره کافرون آیه 6 - پایداری در مقابل خواسته هاس کافران
این سرمشقى است براى همه مسلمانان که در هیچ شرائطى در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش نکنند ، و هر وقت چنین تمنائى از ناحیه آنها صورت گیرد آنها را کاملا مایوس کنند ، مخصوصا در این سوره دو بار این معنى تاکید شده که من معبودهاى شما را نمى‏پرستم و این تاکید براى مایوس ساختن آنها است ، همچنین دوباره تاکید شده که شما هرگز معبود من ، خداى یگانه را نمى‏پرستید و این دلیلى است بر لجاجت آنها ، و سرانجامش این است که من و آئین توحیدیم ، و شما و آئین پوسیده شرک آلودتان !
  سوره آل عمران آیه 101 - هدایت از سوی خداوند است و بس
آن کس را که خداوند هدایت کند هرگز گمراه نگردد و آن را که خدا دشمن دارد هرگز نجات نیابد و هر آن کس را که خداوند بی نیاز گرداند نیازمند نخواهد شد.
  سوره آل عمران آیه 139 - ایمان شرط دور شدن از سستی و غم
پیام آیه در دل تک تک کلمات آن به بهترین شکل بیان شده و نیاز به هیچ توضیح اضافی ندارد.مسلمانان نه غمگین میشوند و نه سستی به آنها راه پیدا میکند اگر ... ایمان داشته باشند.
[ همه نکته ها ] نکته های مرضيه علمدار (46 مورد)
  سوره کافرون آیه 1 - فضیلت تلاوت سوره کافرون
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: در دو رکعت نماز صبح، هر سوره ای را که دوست داری بخوان. ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.(4)

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد و اگر از اشقیا باشد نامش در فهرست سعادتمندان قرار می گیرد و خداوند او را خوشبخت زنده می دارد و شهید می میراند و شهید محشور می کند. (5)

و نیز از ایشان روایت شده است: هر کس در هنگام خواب سوره کافرون و اخلاص را بخواند خداوند برای او امان نامه از شرک می نویسد.(6)

  سوره نساء آیه 1 - اهمیت صله رحم
حضرت علی (ع) : کسی که نزدیکانش او را واگذارند، بیگانه او را پذیرا میشود .
  سوره آل عمران آیه 185 - دنیا از منظر حضرت علی (ع)
حضرت علی (ع) به کرات انسانها را از ناپایداری دنیا و به تبع آن حسرت به دل ماندن بنی آدم از آن را متذکر شده اند که به چند مورد آن در این مجال اشاره میشود:
1-دنیا خوش منظر و شیرین است که به سرعت به سوی خواهانش میرود و فریبنده را می فریبد . سعی کنید با بهترین توشه از آن کوچ کنید . بیشتر از کفاف و نیاز خود از آن نخواهید و بیشتر از آنچه نیاز دارید طلب نکنید. ( خطبه 63)
2-دنیا نزد خردمندان چونان سایه ای است که هنوز گسترش نیافته کوتاه می گردد و هنوز فزونی نیافته کاهش می یابد. ( خطبه 63)
3-دنیا به سرعت پشت کرده و از آن جز باقیمانده اندکی از ظرف آبی که آن را خالی کرده باشند نمانده است . ( خطبه 42)
البته این اوصافی از دنیای سالم است. وای از دنیایی که بر پایه ی حرام (زندگی حرام ) پایه ریزی شده باشد که در آن موارد حضرت به کرات این قبیل زندگانی را سرزنش کرده اند.
[ همه سوال ها ] سوال های مرضيه علمدار (5 مورد)
  سوره آل عمران آیه 199 - ایمان اوردن یا نیاوردن اهل کتاب
در این آیه که صحبت از اهل کتابی است که به آیات ایمان می آورند آیا منظور این است که مسلمان میشوند یا در همان دین خود مانده و به سبب عدم کتمان حق نزد خداوند اجر دارند؟
  سوره بقرة آیه 228 - مفهوم سزاوار بودن
سلام. مفهوم سزاوار بودن شوهران در بازگشت و ازدواج چیست ؟ آیا الزامی در بازکشت با توجه به شرایط است یا اختیار و آزادی برای زن وجود دارد؟
  سوره بقرة آیه 111 - مسلمانان به بهشت میروند
این موضوع را که ما مسلمانان هم اعتقاد داریم .یعنی معتقدیم فقط کسانی که به اسلام گرویدند به بهشت میروند. لطفا توضیح دهید
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های مرضيه علمدار (9 مورد)
  سوره انفطار آیه 2 - تفسیر المیزان
دستاوردهاى دانش بشرى از تعیین زمان تاریک‌شدن ستارگان ناتوان است; اما تأیید مى‌کند که باگذشت زمان و در هر لحظه، از انرژى آنها کاسته شده و سرانجام به خاموشى خواهد گرایید.[46] پس از آنکه خورشید و ماه و ستارگان تاریک گشتند، زمین با نور پروردگار روشن‌مى‌شود: «واَشرَقَتِ الاَرضُ بِنورِ رَبِّها». (زمر/39، 69) برخى گفته‌اند: بعید نیست مراد از روشن شدن زمین به نور پروردگار، کنار رفتن پرده و حجاب و ظهور حقیقت اشیا و آشکار شدن کارهاى خیر و شرّ براى ناظران باشد.[47]
  سوره انفطار آیه 1 - تفسیر المیزان
این رخداد با واژه‌هایى همچون «انشقاق»: «اِذَا السَّماءُ انشَقَّت» (انشقاق/84،1)، «تشقّق»: «ویَومَ تَشَقَّقُ السَّماءُ بِالغَمـمِ» ، (فرقان/25،25) «انفطار»: «اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت» (انفطار/82،1)، «فرج»: «اِذا السَّماءُ فُرِجَت» (مرسلات/77،9)، «فتح»: «وفُتِحَتِ السَّماءُ فَکانَت اَبوبـا» (نبأ/78،19)[53] و «کشط»: «و‌اِذَا السَّماءُ کُشِطَت» (تکویر/81،11)[54] آمده‌است. برخى گفته‌اند: بعید نیست این‌گونه آیات کنایه از آن باشد که ابر جهل کنار مى‌رود و عالم آسمان که عالمى غیبى است آشکار مى‌شود و ساکنان آن (فرشتگان) ظاهر گشته، به زمین که جایگاه انسان است نازل مى‌شوند
  سوره انفطار آیه 14 - سایت تبیان- بخش شیعه آنلاین
8 گروهی که در جهنم ماندگارند


--------------------------------------------------------------------------------
انسان هر چقدر گناه کند روزی بالاخره عذابش تمام می شود و می رود بهشت به جز گناهانی که اگر کسی آن‌ها را مرتکب شود همان‌گونه که بهشتیان در بهشت جاودانند همیشه در آتش خواهد ماند که به بررسی این گناهان در قران می‌پردازیم:
--------------------------------------------------------------------------------


1 - کافران: خداوند در آیه‌ی 39 سوره‌ی بقره می‌فرماید: "و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اهل جهنمند و در آن جاودان خواهند بود".

اما چه کسانی کافرند؟ در رساله آیت الله مکارم شیرازی آمده: کافر یعنی کسی که خدا یا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را قبول ندارد یا برای خدا شریکی قرار می‌دهد هر چند به یکی از ادیان مانند یهود و نصاری ایمان داشته باشد. (البته خدا در آیه‌ی 62 سوره‌ی بقره می‌فرماید: "هر یک از مسلمانان و مسیحیان و صابئین (و یهودیان) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند پس پاداش ان‌ها نزد پروردگارشان محفوظ است. نه ترسی بر ایشان است و نه اندوهگین شوند" اما اگر اهل کتاب اسم اسلام را بشنوند که پیامبرانشان را تصدیق کرده و ادعا کرده که آخرین و کامل‌ترین دین است و درباره اسلام تحقیق نکنند آن وقت آن‌ها کافرند) در ادامه رساله آیت الله مکارم شیرازی آمده: کسی که ضروری دین اسلام یعنی چیزی را که همه مسلمانان می‌دانند مثل معاد و واجب بودن نماز و روزه و... را منکر شود چنانچه ضروری بودنان را بداند کافر است.

هر کس مومنی را به عمد بکشد مجازات او جهنم است که در آن جاودان خواهد بود و خشم و لعنت خدا بر اوست و عذاب شدیدی برای او مهیاست

هرگاه کسی به خدا یا پیامبر(صلی الله علیه و آله) یا یکی از معصومین(علیه‌السلام) ناسزا بگوید یا این که دشمنی داشته باشد کافر است.

کسانی که در حق حضرت علی(علیه‌السلام) و یا سایر امامان(علیه‌السلام) غلو کند یعنیان بزرگواران را خدا بداند یا صفات خدایی برای آن‌ها قائل شود کافر است.

کسانی که عقیده به وحدت وجود دارند یعنی می‌گویند در عالم هستی یک وجود بیشتر نیست و آن خداست و همه‌ی موجودات عین خدا هستند و کسانی که معتقدند خدا در انسان یا موجود دیگری حلول کرده و بایان یکی شده یا خدا را جسم بدانند بنا بر احتیاط واجب کافرند.

2-منافقان: خدا به مردان و زنان منافق و کافران وعده آتش جهنمی داده که در آن جاودان خواهند بود (سوره‌ی توبه آیه 68) جالب است که خدا در این آیه منافقان و کافران را در کنار هم آورده! و به آن‌ها وعده جاودانگی در جهنم داده! و خدا هرگز خلف وعده نمی‌کند! حال سوالی که مطرح می‌شود این است که منافقان چه کسانی هستند؟ خداوند در برخی آیات دیگر منافقان را این‌گونه معرفی می‌کند که: با زبان می‌گویند ایمان آوردیم اما قلبا با شیطان هستند و مؤمنان را مسخره می‌کنند و مردم را به بدی امر می‌کنند و از خوبی باز می‌دارند.
3- قاتلان: هر کس مو منی را به عمد بکشد مجازات او جهنم است که در آن جاودان خواهد بود و خشم و لعنت خدا بر اوست و عذاب شدیدی برای او مهیاست (سوره‌ی نساء آیه ی 93) و خدا در آیه‌ی 92 همین سوره می‌فرماید: "هیچ مؤمنی مؤمن دیگر را به عمد نمی‌کشد و اگر کسی، کسی را به خطا کشت (مثلاً حوادث رانندگی) باید برای جبران بنده‌ی مؤمنی را آزاد کند و دیه را هم بپردازد مگر این که آن را ببخشند".

4- زنا کاران: گناهی که متأسفانه در زمان ما رایج شده و زشتی این گناه از بین رفته. خداوند در آیه 68 و 69 سوره فرقان در ادامه بیان ویژگی‌های مؤمنان می‌فرماید: "و هرگز زنا نمی‌کنند که هر کس چنین کند کیفر گناهش را خواهد دید عذابش در روز قیامت مضاعف می‌شود و با ذلت و خاری در جهنم جاودان خواهد ماند". و همچنین خدا در مجازات قاتلان به اولیای دم گفته اگر قاتل را ببخشید برای شما بهتر است اما در مجازات زناکاران در سوره‌ی نور آیه 2 می‌فرماید: "اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید به آن‌ها رحم نکنید"!

5- مرتد شدن: و هر کس از شما که از دین خود برگردد و کافر از دنیا برود تمام اعمالش در دنیا و آخرت از بین رفته است. چنین افرادی اهل جهنمند و در آن جاودان خواهند بود (سوره بقره آیه 217).

گناهان کوچک و بزرگ در آغاز یک عمل است سپس تبدیل به حالت می‌شود و با ادامه و اصرار شکل ملکه به خود می‌گیرد و هنگامی که به اوج شدت خود برسد تمام وجود انسان را به رنگ گناه در می‌آورد و عین وجود انسان می‌شود در این هنگام هیچ پند موعظه و راهنمایی راهنمایان در وجود او اثر نخواهد کرد و در حقیقت با دست خود (گناه را) قلب ماهیت خویش کرده است

6 - ربا خواران: و اگر کسی اندرزی از جانب پروردگارش به او رسد و از رباخواری دست بردارد خدا از گذشته او درگذرد و کار او به (عفو) خدا واگذار می‌شود و کسانی که دست نکشند اهل جهنمند و در آن جاودان خواهند بود (آیه 275 سوره بقره).

خداوند در جایی دیگر از قرآن فرموده ربا به منزله جنگ با خدا و رسولش است و در حدیثی از یکی از معصومین آمده که گناه ربا از گناه زنای انسان با مادرش در مسجدالحرام بیشتر است.

7- همدستان و همکاران دشمنان اسلام: خداوند در آیه 80 سوره مائده می‌فرماید: "بسیاری از آن‌ها را خواهی دید که کافران را دوست و تکیه گاه خود قرار می‌دهند. ذخیره‌ای که برای خود پیش می‌فرستند غضب خداست و آن بسیار بد ذخیره ایست و آن‌ها در عذاب جاودان خواهند بود".

8- کسی که گناهش به او احاطه پیدا کند: آری هر کس کار زشتی انجام دهد و کردار بدش به او احاطه پیدا کند، چنین افرادی اهل جهنمند و در آن جاودان خواهند شد (سوره بقره آیه 81)

اما این که گناه کسی بر او احاطه پیدا کند یعنی چه؟ در تفسیر این آیه (در کتاب تفسیر نمونه) آمده که: گناهان کوچک و بزرگ در آغاز یک عمل است سپس تبدیل به حالت می‌شود و با ادامه و اصرار شکل ملکه به خود می‌گیرد و هنگامی که به اوج شدت خود برسد تمام وجود انسان را به رنگ گناه در می‌آورد و عین وجود انسان می‌شود در این هنگام هیچ پند موعظه و راهنمایی راهنمایان در وجود او اثر نخواهد کرد و در حقیقت با دست خود (گناه را) قلب ماهیت خویش کرده است.

[ همه لغت ها ] لغت های مرضيه علمدار (8 مورد)
  سوره مسد آیه 3 - تفسیر نور
ذات لهب : زبانه آتش
 توضيح : « ذَاتَ لَهَبٍ » : زبانه‌کش و مشتعل
  سوره مسد آیه 1 - تفسیر نور
تبت : هلاک شد
 توضيح : « تَبَّتْ » : هلاک شد . نابود گردید . این فعل برای دعا است و به معنی : هلاک باد و نابود باد
  سوره بقرة آیه 191 - تفسیر نمونه
فتنه : جدا کردن طلا از ناخالصی بر اثر حرارت
 توضيح : «فتنه» به معنى قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن میزان خوبى آن از بدى است.