● تغییر قبله
بعضى از مفسرین گفته اند: «بعد از برگشتن قبله از بیت المقدس به سوى کعبه، جدال و بگو مگو بسیار شد و به این جهت آیه مورد بحث نازل شد».
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : قبله |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «قِبَلَ»
کلمه «قِبَلَ» با کسره اول و فتحه دوم به معناى جهت است. قبله را هم به همین جهت قبله مى گویند که چیزى که هست (تاى آخر آن معناى) نوعیت را مى رساند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ذوی القربی»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «یتامی»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «مساکین»
کلمه «مساکین» جمع مسکین است که فرقش با کلمه فقیر این است که مسکین بدحال تر از فقیر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ابن السبیل»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «رقاب»
کلمه «رقاب» جمع رقبه است که به معناى گردن است ولى منظور از آن برده است که قید بردگى به گردن دارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «باساء»
کلمه «باساء» مصدر است همچنانکه بؤس هم مصدر است و هر دو به معناى شدت و فقر است. کلمه باس به معنای شدت و سختی جنگ است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ضراء»
کلمه «ضرّاء» مانند کلمه (ضرّ) هر دو به این معنا است که آدمى با مرض یا زخم یا فوت مال یا مرگ فرزند متضرر شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «برّ»
کلمه «برّ» به کسره با، مجازی است از خیر و احسان و همین کلمه با فتحه با صفت مشبهه از آن است و معنایش شخص خیر و نیکوکار است. در جمله «وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ» به جاى اینکه کلمه (برّ) به کسره را تعریف کند، کلمه (برّ) به فتحه را تعریف کرد تا هم بیان و تعریف مردان نیکوکار را کرده باشد و در ضمن اوصافشان را هم شرح داده باشد و هم اشاره کرده باشد به اینکه مفهوم خالى از مصداق و حقیقت، هیچ اثرى و فضیلتى ندارد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این خود دأب قرآن در تمامى بیاناتش است که وقتى می خواهد مقامات معنوى را بیان کند با شرح احوال و تعریف رجال دارنده آن مقام بیان می کند و به بیان مفهوم تنها قناعت نمی کند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ویژگی های ابرار
جمله «وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» تعریف ابرار و بیان حقیقت حال ایشان است که هم در مرتبه اعتقاد تعریفشان می کند و هم در مرتبه اعمال و هم اخلاق. درباره اعتقادشان می فرماید: «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ». درباره اعمالشان می فرماید: «أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا». درباره اخلاقشان می فرماید: «وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ».
ابرار دارای مرتبه عالیه ای از ایمان هستند و آن مرتبه چهارم است و خدای تعالی درباره شان فرموده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام/82).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : در تعریف اولی که از ایشان کرده فرموده است: «کسانی هستند که ایمان به خدا و روز جزا و ملائکه و کتاب و انبیا دارند». این تعریف شامل تمامی معارف حقه ای است که خدای سبحان ایمان به آن ها را از بندگان خود خواسته است و مراد به این ایمان، ایمان کامل است که اثرش ه
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 649 تا 543 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اَبرار |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نقش کلمه «صابرین»
کلمه «صابرین» را منصوب آورد، یعنی نفرمود: «صابرون». نصب آن به تقدیر مدح است تا به عظمت امر صبر اشاره کرده باشد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بعضی گفته اند: «اصولا وقتی کلامی که در وصف کسی ایراد می شود طول بکشد وصفی پشت سر وصفی بیاورند، نظریه علمای ادب بر این است که میان اوصاف گاهگاهی مدح و ذمی بیاورند و به این منظور اعراب وصف را مختلف سازند، گاهی به رفع بخوانند و گاهی به نصب».
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 653 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رسیدن به نهایت ایمان در صورت عمل به آیه
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند ایمان خود را به کمال رسانده باشد.
علامه طباطبایی: وجه آن با در نظر داشتن بیان ما روشن است. از زجاج و فرا هم نقل شده است که آن دو گفته اند: «این آیه مخصوص انبیا معصومین (علیه السلام) است برای اینکه هیچ کس به جز انبیا نمی تواند همه دستوراتی که در این آیه آمده است را آن طور که حق آن است عمل کند». این بود گفتار آن دو ولی سخنان آن دو ناشی از این است که در مفاد آیات تدبر نکرده اند و میان مقامات معنوی خلط کرده اند، چون آیات سوره دهر که درباره اهل بیت رسول خدا (علیه السلام) نازل شده است به عنوان ابرار از ایشان یاد فرموده است نه انبیا، چون اهل بیت (علیه السلام) انبیا نبودند. بله اینقدر هست که مقامی بس عظیم دارند به طوری که وقتی حال اولوا الالباب را ذکر می کند که کسانی هستند که خدا را در قیام و قعود و بر پهلویشان ذکر می کنند و در خلقت آسمان ها و زمین تفکر می نمایند. در آخر از ایشان نقل می فرماید که از خدا درخواست می کنند ما را به ابرار ملحق ساز «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ» (آل عمران/193).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 653 و 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : ایمان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تمامیت نیکی و احسان
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : نیکی- احسان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مصداق «ذوی القربی» در آیه
امام باقر و امام صادق (علیه السلام) فرمودند: منظور از ذوى القربى اقرباى رسول هستند.
علامه طباطبایی: گویا این تفسیر از باب شمردن یکی از مصادیق قربا باشد، چون در قرآن کریم آیه ای مخصوص قربای رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) هست.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مصداق «ابن السبیل»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دادن پول برای آزادی عبد
شخصى از امام صادق (علیه السلام) از برده اى سؤال کرد که با مولایش قرار گذاشته است که اگر فلان مبلغ را بپردازد آزاد باشد و مقدارى از آن مبلغ را پرداخته است، چه کند؟ حضرت فرمودند: «به حکم آیه «وَ فِی الرِّقابِ» بقیه مبلغ را باید از مال صدقه بپردازند تا آزاد شود».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کنیز- برده |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای «باساء و ضرّاء»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «فقیر»
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 654 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : فقر- محرومیت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آتى المال على حبّه -
سيد علي بهبهاني
جمله «آتى المال على حبّه» را سه نوع معنا نمودهاند:
الف: پرداخت مال به دیگران با وجود علاقهاى که به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقهاى که به فقیر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● صبر -
سيد علي بهبهاني
صبر، مادر همه کمالات است وقرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مىداند؛«اولئک یجزون الغُرفة بما صبروا» به آنان جایگاه بلند داده مىشود، به پاس بردبارى که کردند. چنانکه فرشتگان به بهشتیان مىگویند: «سلامٌ علیکم بما صبرتم» درود بر شما که پایدارى کردید. همچنین درباره رهبران الهى مىفرماید: «جعلنامنهمائمّةیهدونبامرنا لمّا صبروا» آنان را بخاطر صبرشان، پیشوایانى قرار دادیم که به امر ما هدایت مىنمودند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : عمل صالح |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کمال تقوا -
سيد علي بهبهاني
براى رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است. بعضى از مردم به مستمندان کمک مىکنند، ولى حقوق واجب خود را نمىپردازند و برخى دیگر با پرداخت خمس و زکات، نسبت به فقرا و محرومان بىتفاوت مىشوند. این آیه، مؤمن واقعى را کسى مىداند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همین دلیل در روایات مىخوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّى براى محرومان است. و کسى که سیر بخوابد در حالى که همسایه او گرسنه باشد ایمان به خدا و قیامت ندارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.