فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ (239)
فَإِنْ خِفْتُمْ: پس اگر بترسید از دشمن یا از درنده موذى، فَرِجالًا أَوْ رُکْباناً: پس نماز گذارید در حالتى که پیاده یا سواره هستید و بر قدر امکان ملاحظه شرایط و افعال آن را نمائید، و اگر رکوع و سجود ممکن
«1» جامع احادیث الشیعه، جلد 4، باب 4، صفحه 56، حدیث 38.
تفسیر اثنا عشرى، ج1، ص: 428
نباشد، به عوض هر رکعتى تسبیحات اربع بگوئید با نیت و تکبیرة الاحرام و تشهد و سلام، و در این آیه دلیل است بر جواز صلاة در حال خوف پیاده و سواره و در حال مسایفه به هر نوعى که واقع شود چه رو بقبله باشد یا نباشد؛ چنانچه مروى است که حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در روز احزاب و حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در لیلة الهریر نماز را به ایماء بجا آوردند. «1» (احکام نماز خوف راجع به رسائل عملیه است).
فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ: پس چون ایمن شدید و ترس شما زایل شد، پس نماز گذارید با شرایط و آداب مانند کسى که مأمون باشد. یا مراد ذکر شکر است، یعنى چون ایمن شدید شکر الهى بجاى آرید بر نعمت امنیت که شما را عطا فرموده. کَما عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ: همچنانکه تعلیم فرمود شما را آنچه را که نمىتوانستید دریابید آن را و بفهمید به خودى خود از آداب نماز و کیفیت آن در حال امنیت و ترس، لکن به اتفاق اکثر، مراد به ذکر در این آیه نماز مىباشد، زیرا بیان راجع به نماز باشد.
در منهج- آیه شریفه در غزوه ذات الرقاع نازل شد، حضرت امر فرمود جماعتى در جلو بایستند براى محافظت، و دسته دیگر به آن حضرت اقتدا نموده، رکعت اول را با جماعت و رکعت دوم را فرادى خواندند. و حضرت به رکعت دوم قیام و صبر نمود تا مصلین نماز خود را تمام و بجاى دسته اول رفته و آنها به رکعت دوم حضرت اقتداء و بقیه را خود بجا آوردند.
[ نظرات / امتیازها ]
فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَما عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ (239)
ترجمه
پس اگر بترسید پس پیادگان یا سواران پس چون ایمن شدید یاد کنید خدا را چنانچه آموخت شما را آنچه را که نبودید بدانید..
تفسیر
خوف یا از دشمن است یا از دزد یا از درنده یا از غیر اینها در هر حال باید نماز را ترک ننمود نهایت آنکه در راه پیاده یا سواره باید بجا آورد و استقرار شرط نیست و در کافى از حضرت صادق (ع) نقل نموده که پرسیدند از این آیه فرمود اگر بترسد از درنده یا دزد تکبیر میگوید و اشاره مینماید اشاره و در فقیه از آنحضرت نقل نموده در نماز زحف که رفتن بسوى دشمن است که فرمود تکبیر و تهلیل است و این آیه را تلاوت فرمود و نیز از آنحضرت مروى است که اگر در زمین خوفناک باشى و بترسى از دزد یا درنده پس نماز بجاى آور با آنکه سوار بر مرکب خود باشى و از حضرت باقر (ع) روایت شده است که کسیکه بترسد باشاره نماز میخواند بر مرکب خود پس چون خوف شما زائل شد نماز بخوانید بنحو متعارف بطوریکه آموخت شما را خداوند با آنکه شکر نمائید بر امنیت چنانچه تعلیم فرمود شما را آنچه نمیدانستید از شرایع و آداب نماز و شکرگزارى و تشبیه در این مقامات مفید تعلیل است چنانچه سابقا بیان گردید و تفصیل آداب و شرائط نماز خوف باید از مراجعه بکتب فقهیه معلوم شود.
[ نظرات / امتیازها ]