1)
خانی : به نظر من این آیه به پیامبر به طور خاص برنمیگردد و لیقطع معنای دار زدن یا نفس بریدن خود را نمی دهد. به نظر من این آیه یک معنی دیگر دارد که می خواستم با شما در میان بگذارم.
قبل از شروع یاداوری می کنم که ابتدای سوره با این استدلال درباره اثبات قیامت شروع میشود: وقوع آخرت رو به زندگی جنینی ما و ورودمون به این دنیا تشبیه می کنند. این نوع استدلال های تمثیلی در قرآن به فراوانی پیدا می شوند. به نظر من این آیه محتوایی تشبیهی مشابهی دارد.
می دانیم که واژه نصر برای تمامی موجودات جهان بکار میرود و به نحوی نصر را میشود به تمامی استفاده های بشر از قوانین جهان مادی منصوب کرد. یعنی هر گونه استفاده از عالم مادی به نحوی استفاده از نصر الهی می باشد. در این آیه ریسمان تشبیهی از کل جهان مادی هست که به نحوی مسیری به آسمان ها (عالم بالا) برای ما انسان ها رو شبیه سازی می کند و بالطبع جزء به جزء آن توسط خداوند نگه داری و حفظ میشود. حال کسی که گمان می کند که کمک یا هدایتی از خداوند برای او نمیرسد با قطع کردن ریسمان متوجه می شود که در آنی، ریسمان به زمین می افتد و بر خلاف حالت قبلیش دیگر تمام آن حس استحکام و پشتیبانیش برای بالا رفتن رو از دست میدهد و دیگر به هیچ دردی نمیخورد. در حالت قبلی راست و مستقیم به سمت آسمان هست و در این حالت مچاله شده روی زمین افتاده است. این تشبیه زمانی هست که خداوند نصرش را از این جهان می گیرد، لحظه ای که همه چیز فرو می پاشد.
این آیه به طور خاص مصداق حالت کسانی هست که در شروع راه کسب ایمان هستند (ضمیر ه در ینصره به این افراد برمیگردد). حال این اشخاص شبیه به آدمی هست که در این آیه در حال توصیف می باشد. این اشخاص در شروع راه در مورد وجود خدا و آخرت و اعجاز قرآن دچار شک و تردید هستند. و به طور خاص همانطور که می دانیم این موضوعات را با استدلال های مرسوم علمی نمیشود توجیه کرد. و نمی توان با استدلالهای علمی به این نتیجه رسید که آیا مدلهای بی خدایی بهتر جهان رو توصیف می نمایند و یا با خدایی. خب لین اشخاص هردو مدل با خدایی یا بی خدایی را نه می توانند رد کنند و نه می توانند به راحتی با یقین قبول کنند. و به این نتیجه خواهیم رسید که خب اگر خدایی هست چرا به طور خاص کمکی (یا اعجازی) به ما یا بقیه انسان ها نمیکند که از این سرگردانی در بیاییم و یقین حاصل کنیم از وجود خدا و جهان آخرت...
اما با توجه به این آیه نتیجه می گیریم که تک تک اجزای این جهان رو میشود نصر الهی در نظر گرفت و به طور خاص هیچ چیز رو غیر از اعجاز الهی نبینیم.
2)
: من همیشه معنی ود قران رو میخونم و فقط جاهایی که نمیتونم درک کنم سراغ تفاسیر میرم. مممنون از اینکه با این دیگاه نیگاه کردین.
3)
: خانی عالی میگوید ب انضمام اینکه این آیه اضافه می کند که خشم مربوط ب جهان ماده است و شخص هنوز ب تمامیت زنده نشده و در حال چند و چون های دنیوی است و از جهان همچنان در حال نشخوار می باشد.
4)
: بنظر ایه مدنظر ،پاسخی به تناسب ناباوری مخالفان داده است چرا که مومنان به یاری خدای متعال در دو عالم ایمان دارند پس آنها که این حقیقت را نمی تابند و تفکر مومنان را تحمل نمکنند واین کمک الهی را زائیده فکر خداپرستان میدانن و از این تفکر عصبی هستندطنابی تهیه کنند به آسمان بروند و مابقی ...سردگمی و بی باوری خود را بگور برند
5)
: سلام علیکم
با توجه به عدم ذکر نام مبارک رسول اکرم ص در آیات قبل ، بعید است مرجع ضمیر« لن ینصره» به رسول اکرم ص بر گردد چون تازمانی که امکان حمل به ظاهر در آیه وجود دارد حمل به خلاف ظاهر خلاف اصل است
ظاهرا معنای آیه این است :
انسانهائی که در اثر ضعف معرفت و ایمان ، نگاه مایوسانه ، بدبینانه و چه بسا خشم گینانه - که گاه در اثر سختی ها و بلاهای شدید ممکن ااست اتقاف افتد- به خداوند متعال داشته و گمان می کنند خداوند هیچ نوع نصرت و یاری به آنها نداشته و آنها را در فراز و نشیب های زندگی رهایشان کرده است اینان در حقیقت به نوعی خودشان را نابود کرده اند و تشبیه مذکور در آیه « فلیمدد بسبب الی السماء ...» متضمن این معناست.
به عبارت دیگر نومیدی مطلق از یاری خداوند و نگاه بدبینانه و خشم آلود به خداوند- در مواجهه با سختی ها و مصائب شدید در زندگی- در حقیقت مساوی با مرگ و نوعی خودکشی است .
ممنون از اینکه فضای گفتگو و ارائه نظرات را نسبت به قرآن کریم فراهم نموده اید