وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فیها
و بدانند که رستاخیز آمدنى است و در آن تردیدى نیست.
وَ اَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ
و باور کنند که خدا همه مردگان را در آستانه رستاخیز براى حسابرسى و دریافت پاداش و کیفر عملکردشان، از گورها بر مى انگیزد، چرا که دلیل هاى روشن و روشنگرى که در آیات پیش ترسیم گردید، به خوبى نشان مى دهد که معاد و جهان پس از مرگ در پیش روى ماست.
[ نظرات / امتیازها ]
این آیه و آیه قبل به عنوان جمع بندى و نتیجه گیرى کلى، هدف اصلى از بیان "دلائل معاد در عالم جنین و گیاهان" را ضمن باز گوئى پنج نکته تشریح مى کند: (نکته 3-1 در آیه قبل ذکر شد.)
4- و باز همه اینها براى این است که بدانید ((ساعت پایان این جهان و آغاز جهان دیگر جاى شک و تردید ندارد)) (و ان الساعة لا ریب فیها).
و اینها همه مقدمه اى است براى آخرین نتیجه و آن اینکه ((خداوند تمام کسانى را که در قبرها آرمیده اند زنده مى کند (و ان الله یبعث من فى القبور).
البته این نتائج پنجگانه که بعضى مقدمه، و بعضى، ذى المقدمه، بعضى اشاره به امکان، و بعضى اشاره به وقوع است، مکمل یکدیگرند، و همگى به یک نقطه منتهى مى شوند و آن اینکه رستاخیز و بعث مردگان نه تنها امکان پذیر است بلکه قطعا تحقق خواهد یافت.
آنها که در امکان زندگى بعد از مرگ تردید دارند صحنه مشابه آن در زندگى انسانها و گیاهان دائما در برابر چشمان آنان است و همه سال و همه روز تکرار مى شود.
و اگر در قدرت خدا شک دارند این چیزى است که نمونه هاى بارز آن را با چشم خود مى بینند.
مگر انسانها در آغاز از خاک آفریده نشدند؟ بنابراین چه جاى تعجب که بار دیگر از خاک برخیزند؟
مگر همه سال زمینهاى مرده در برابر چشمان ما زنده نمى شوند؟ چه جاى تعجب که انسانهاى مرده پس از سالها، جان گیرند و از خاک برخیزند؟
و اگر در وقوع چنین چیزى تردید دارند، باید بدانند نظام حاکم بر آفرینش این جهان نشان مى دهد که هدفى از آن در کار است، وگرنه همه باطل و بیهوده بود، در حالى که این زندگى چند روزه و آمیخته با اینهمه ناملایمات و ناکامیها چیزى نیست که ارزش این را داشته باشد که هدف نهائى عالم آفرینش را تشکیل دهد.
بنابراین باید عالم دیگرى وجود داشته باشد، عالمى وسیع و جاودانه که شایسته است هدف آفرینش محسوب گردد.
[ نظرات / امتیازها ]