از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وان لکم فی الانعام لعبره نسقیکم مما فی بطونها ولکم فیها منافع کثیره ومنها تاکلون ): و بدرستی برایتان در چهارپایان عبرتی هست که از شیرش به شمامی نوشانیم و برای شما در آنها منافع بسیاری هست و از گوشت آنها می خورید) (عبرت ) یعنی دلیلی که با آن استدلال می شود بر اینکه خداوند، مدبر امر خلق می باشد و نسبت به آنها رئوف و مهربان است ، انسان از چهارپایان استفاده های فراوان می برد: از شیر، پشم ، مو، کرک ، و پوست آنها استفاده می کند و از گوشت آنها می خوردو بدنش بواسطه آن نیرومند می شود و همه اینها دلایلی بر تدبیر عام الهی در امر خلقت است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حامد متبحري - ترجمه تفسیر نمونه
به بخش مهمى از نعمتها و مواهب او در جهان حیوانات پرداخته مى‏گوید : در چهارپایان براى شما عبرت بزرگى است ( و ان لکم فى الانعام لعبرة).

سپس این عبرت را چنین شرح مى‏دهد : ما از آنچه در درون آنها است شما را سیراب مى‏کنیم ( نسقیکم مما فى بطونها).

آرى شیر گوارا این غذاى نیروبخش و کامل از درون این حیوانات ، از لابلاى خون و مانند آن بیرون مى‏فرستیم تا بدانید چگونه خداوند قدرت دارد از میان چنین اشیاء ظاهرا آلوده‏اى یک نوشیدنى به این پاکى و گوارائى بیرون فرستد .

سپس اضافه مى‏کند : مسائل عبرت‏انگیز و برکات حیوانات منحصر به شیر نیست بلکه براى شما در آنها منافع بسیارى است و از گوشت آنها نیز مى‏خورید ( و لکم فیها منافع کثیرة و منها تاکلون).

علاوه بر گوشت که آن نیز در حد اعتدالش از بخشهاى عمده مواد غذائى مورد نیاز بدن را تشکیل مى‏دهد ، از چرم آنها انواع لباس و خیمه‏هاى پر دوام ، و از پشم آنها انواع لباسها و پوششها و فرشها ، و از بعضى اجزاى بدن آنها مواد داروئى و حتى از مدفوع آنها مواد تقویت کننده براى درختان و زراعتها تهیه مى‏کنید.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
نوع چهارم از دلائل توحید سبحانى، استدلال به احوال حیوانات است چنانچه فرماید: وَ إِنَّ لَکُمْ فِی اَلْأَنْعٰامِ لَعِبْرَةً : و به درستى که براى شما در چهار پایان هرآینه عبرتى است تنبیه: آیۀ شریفه آگاهى است براى نعمتهائى که افاضه شود به بندگان از جهت حیوان، در عقب نعمى که بدیشان رسد از جهت آب و نبات، و بیان فرماید که این حیوانات با آنکه هریک در قسمت خود نعمتى هستند که منتفع مى شوید به آنها از جهات بسیارى، هرآینه عبرتى باشند براى شما؛ و البته باید عبرت یابید به آنها و استدلال نمائید به احوال آنها بر عظمت قدرت و سوابغ رحمت الهى، و در مقام شکرگزارى و سپاس دارى برآئید و ناسپاسى و حق ناشناسى منمائید و تخصیص به حیوان به سبب آن است که عبرت در آنها ظاهر و آشکارتر است از آنچه در نباتات است بعد از آن تفصیل فرماید به چهار وجه: اول آنکه: نُسْقِیکُمْ مِمّٰا فِی بُطُونِهٰا : مى آشامانیم شما را از آنچه در شکم آنهاست از شیر دوم: وَ لَکُمْ فِیهٰا مَنٰافِعُ کَثِیرَةٌ : و براى شما است در چهار پایان فایده هاى زیادى از حمل بار و فایده از پشم و مو و غیره سوم: وَ مِنْهٰا تَأْکُلُونَ : و بعضى از آنها را مى خورید از گوشت آنها [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ إِنَّ لَکُمْ فِی اَلْأَنْعٰامِ مقصود از انعام، شتر، گاو، گوسفند و بز است لَعِبْرَةً نشانه اى است که شما از آن پند گیرید نُسْقِیکُمْ مِمّٰا فِی بُطُونِهٰا مقصود شیر آنهاست وَ لَکُمْ فِیهٰا مَنٰافِعُ کَثِیرَةٌ برخى از منافع این حیوانات عبارتند از: پشم، مو و کرک وَ مِنْهٰا تَأْکُلُونَ از گوشت آنها مى خورید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.