1- در تبلیغ دین، مردم را با محبّت مورد خطاب قرار دهید. «یا قوم»
2- دعوت به توحید، اوّلین وظیفهى انبیاست. (در تبلیغ، به مسائل اصلى توجّه کنید) «اعبدوا اللّه»
3- روح پرستش در باطن انسان وجود دارد، انبیا مورد پرستش را بیان مىکنند. «اعبدوا اللّه - ما لکم من اله غیره»
4- به سراغ غیر خدا رفتن، بىپروایى است. «أفلا تتّقون»
[ نظرات / امتیازها ]
از آیه شریفه وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ ﴿23﴾ استفاده می شود :
1-لازمه تقوا – مراقبت و محافظت از نفس- عبادت الله و اجتناب از شرک است. یعنی عبادت غیر خداوند امری غیر معقول و ضد تقوای انسانی است .
2-تمام انبیای الهی برای هدایت بشر بسوی توحید و عبادت الله و اجتناب از شرک مبعوث شده اند.
* از آیه شریفه : فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُرِیدُ أَن یَتَفَضَّلَ عَلَیْکُمْ وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِکَةً مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِی آبَائِنَا الْأَوَّلِینَ ﴿24﴾ استفاده می شود :
1-اولین مخالفین انبیای الهی ثروتمندان و اشراف کافر می باشند ضمن آنکه مقید نمودن «مَلَأُ» به الذین کفروا بیانگر آن است که همه اشراف و ثرتمندان مخالف انبیای الهی نیستند بلکه فقط کفار از آنان هستند که در برابر انبیای الهی ایستاده و با توحید مخالف هستند .
2- عبادت الله و دعوت به توحید با سیاست مَلَأُ و ثروتمندن کافر در تضاد است به عبارت دیگر اشراف و ثروتمندان کافر حرکت انبیا را که دعوت به توحید است مخالف منافع خودشان می بینند و لذا در برابر آن می ایستند و این نشانه سیاسی بودن دین هم است چون اگر دین با سیاست کاری نداشت مخالفت مَلَأُو مترفین در برابر انبیای الهی معنا نداشت .
3- مخالفین توحید و یکتاپرستی هیچ دلیل موجهی بر مخالفتشان ندارند لذا به اموری جاهلانه نظیر بشر بودن رسولان الهی(مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ ) یا مجنون بودن آنان(إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِینٍ ﴿25﴾ ) متوسل می شوند . و السلام
[ نظرات / امتیازها ]