از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ولقد ارسلنا نوحا الی قومه فقال یاقوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره افلا تتقون ): (و به تحقیق ما نوح را به سوی قومش فرستادیم ، پس گفت : ای قوم من خدارا بپرستید که جز او شما را معبودی نیست ، آیا پرهیزگار نمی شوید؟) در تفسیر سوره هود ذکر شد که نوح اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب کتاب و شریعت است ، آن حضرت قوم خود را بسوی توحید و ترک عبادت معبودهای دیگر چون بتهاو ملائکه و جن و شیاطین انسی ، دعوت کرد و فرمود: ای مردم خدای واحد را بپرستیدکه جز او معبود و ربی برای شما نیست ، تا شما به امید رحمت آنها یا از ترس نارضایتی وسخطشان ، آنها را عبادت کنید و حالا که مدبر و ربی جز خدای واحد نیست با این حال باز هم از خدا نمی ترسید و از عذاب او بیم ندارید که غیر او را عبادت می کنید و به او کفرمی ورزید؟ [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حامد متبحري - ترجمه تفسیر نمونه
از آنجا که در آیات گذشته ، سخن از توحید و معرفت خداوند و دلائل عظمت

او در جهان آفرینش بود ، همین مطلب را در آیات مورد بحث و آیات آینده از زبان پیامبران بزرگ و در لابلاى تاریخ آنها بیان مى‏کند .

نخست از نوح نخستین پیامبر اولوا العزم و منادى توحید شروع کرده مى‏گوید : ما نوح را به سوى قومش فرستادیم ، او به آنها گفت که اى قوم من ! الله خداوند یگانه یکتا را بپرستید که غیر از او معبودى براى شما نیست ( و لقد ارسلنا نوحا الى قومه فقال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره).

آیا با این بیان روشن از پرستش بتها پرهیز نمى‏کنید ؟ ( ا فلا تتقون).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر احسن الحدیث
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا نُوحاً إِلىٰ قَوْمِهِ فَقٰالَ یٰا قَوْمِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ مٰا لَکُمْ مِنْ إِلٰهٍ غَیْرُهُ أَ فَلاٰ تَتَّقُونَ ناگفته نماند: مشروح حالات نوح علیه السّلام در سورۀ هود گذشته است، در اینجا به نکات آیات اشاره مى شود، در سورۀ اعراف در حالات پیامبران گفته ایم، منظور از اُعْبُدُوا اَللّٰهَ مطلق بندگى و اطاعت از خداست ناگفته نماند اعمال دینى به دو قسمت تقسیم مى شوند، اول اعمال عبادى مانند نماز و روزه و امثال آن که در آنها قصد قربت معتبر است، دوم: اعمال غیر عبادى نظیر خرید و فروش، قضاوت، ازدواج و طلاق، خوردنیها و نوشیدنیها و هزاران امثال آن عبادت و بندگى و پرستش خدا آنست که: تمام اعمال بنده مطابق فرمانهاى خدا باشد چه عبادى و چه غیر عبادى، على هذا منظور از اُعْبُدُوا اَللّٰهَ این معنى است، نه تنها نماز و امثال آن و اگر کسى در نماز و روزه از خدا اطاعت کرده و در اعمال غیر عبادى مخالفت او کند، این شخص مشرک به تمام معنى است از آیۀ شریفه روشن است که قوم نوح علیه السّلام به وجود خدا عقیده داشته اند و گر نه در جواب اُعْبُدُوا اَللّٰهَ مى گفتند: ما به وجود خدا عقیده نداریم چطور ما را به عبادت او دعوت مى کنید، پس نزاع ما بین نوع و آنها فقط در سرپرستش خدا بود، پرستش که معناى عام آن گفته شد أَ فَلاٰ تَتَّقُونَ یعنى از اینکه غیر خدا را پرستش مى کنید نمى ترسید؟ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر شریف لاهیجى
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا نُوحاً إِلىٰ قَوْمِهِ و هر آینه بتحقیق فرستادیم قبل ازین نوح را بسوى قوم او فَقٰالَ پس گفت نوح مر قوم خود را که یٰا قَوْمِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ اى قوم من عبادت کنید خداى تعالى را زیرا که مٰا لَکُمْ مِنْ إِلٰهٍ غَیْرُهُ نیست شما را هیچ معبودى غیر از خداى تعالى أَ فَلاٰ تَتَّقُونَ اى «أ فلا تخافون من ازالة النعمة» آیا نمى ترسید از ازالۀ نعمت و از اهلاکى که مترتب بر شرک و بر کفران نعمت است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.