از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 342 حزب : 69 جزء : هجدهم سوره : مومنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(والذین هم لاماناتهم وعهدهم راعون ): (و کسانیکه امانت و عهد خود رارعایت می کنند) (امانت ) یعنی آنچه سپرده شده ، از قبیل مال و اسرار و یا غیر آن . و چه بسا(48) شامل تمام تکالیف الهی که در بشر به ودیعه سپرده شده و نیز شامل اعضا و جوارح و قوای بشری نیز بشود، بنابر این حفظ امانت گذشته از معنای ظاهری آن به معنای حفظ دین خدا و احکام و نظام الهی خواهد بود. و (عهد) یعنی آن چیزی که انسان با صیغه عهد مثل نذر و قسم به آن ملتزم و متعهد شده باشد و ممکن است منظور از آن ، مطلق تکالیفی باشد که متوجه مؤمنان می باشد، چون مکررا قرآن ، ایمان را (عهد) و (میثاق ) خوانده است . به هر جهت در این آیه مؤمنان را به حفظ امانت و عدم خیانت در آن و حفظ ورعایت عهد و عدم نقض آن توصیف می کند چون ایمان در وجود آنها استقرار یافته وتزلزلی به خود راه نمی دهند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ «8»
صفت پنجم: وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ‌: و آنانکه امانات و عهد خود را مراعات کننده هستند، یعنى امانات را نگهدارند تا بجایش رسانند و در آن خیانت نکنند، و عهد که با کسى نمایند نگاهدارند و نقض آن نکنند.
در قرب الاسناد فرمود حضرت رسول: الامانة تجلب الغناء و الخیانة تجلب الفقر «1» امانت مى‌کشاند دولت را براى انسان، و خیانت مى‌کشاند فقر را.
در خصال ابى مالک گوید: خدمت حضرت سجاد عرض کردم: خبر فرما مرا به جمیع شرایع دین. فرمود: قول الحقّ و الحکم بالعدل و الوفاء بالعهد. «2» تنبیه: طبرسى فرماید: امانات دو قسم است: 1- امانات خداى تعالى 2- امانات بندگان. اماناتى که بین خدا و بندگان است، عبادات باشد، مانند نماز و روزه و امثال آن. و امانات بندگان عبارت است از ودیعه‌ها و عاریه‌ها و شهادات و غیر آن.
اما عهود بر سه قسم است: 1- فرامین الهیه 2- نذرهاى انسان 3- عهدهائى است که جارى است میان مردم، پس واجب است بر انسان وفاء به تمام اقسام امانات و عهدها و قیام به آنچه از اینها منشعب گردد. «3» و اگر عاقل بصیر تأمل نماید، هر آینه اعجاز قرآن شریف راى دریابد که بدین دو کلمه مبارکه، اشاره فرموده به تمام احکام شریعت مقدسه اسلامیّه [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ الَّذِین‌َ هُم‌ لِأَماناتِهِم‌ وَ عَهدِهِم‌ راعُون‌َ «8»
و یکی‌ ‌از‌ صفات‌ مؤمن‌ کسانی‌ هستند ‌که‌ ‌آنها‌ ‌از‌ ‌برای‌ امانات‌ ‌خود‌ و عهد ‌خود‌ مراعات‌ می‌کنند، امانت‌ اقسام‌ زیادی‌ دارد امانات‌ الهی‌ احکام‌ و دستورات‌ اوست‌ ‌از‌ فرائض‌ مثل‌ نماز روزه‌ خمس‌ زکاة حج‌ جهاد امر بمعروف‌ نهی‌ ‌از‌ منکر ارشاد جاهل‌ و ‌غیر‌ این‌ها باید تماما مراعات‌ کرد امانت‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و ‌سلّم‌ قرآن‌ مجید و عترت‌ طاهره‌ ‌که‌ ‌در‌ حدیث‌ ثقلین‌ بیان‌ فرمود امانت‌ ائمه‌ اسرار و اموری‌ ‌که‌ سپرده‌ ‌شده‌ بشیعه‌ ‌که‌ نباید فاش‌ کنند، امانات‌ ناس‌ اموالی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بدست‌ ‌شما‌ داده‌ می‌شود ‌به‌ عنوان‌ ودیعه‌ ‌ یا ‌ عاریه‌ ‌ یا ‌ اجاره‌ ‌ یا ‌ لقطه‌ ‌ یا ‌ و ‌لو‌ بعنوان‌ غصب‌ ‌که‌ واجب‌ ‌است‌ بصاحبش‌ رد کنند، و اقوالی‌ ‌است‌ ‌که‌ نباید فاش‌ کنند و اعراض‌ ‌است‌ ‌که‌ نباید خیانت‌ کنند و کشف‌ کنند.
بالجمله‌ امانات‌ بسیار ‌است‌ باید مراعات‌ کرد. و اما عهد ‌آن‌ ‌هم‌ اقسامی‌ دارد عهد الهی‌ (أَ لَم‌ أَعهَد إِلَیکُم‌ یا بَنِی‌ آدَم‌َ أَن‌ لا تَعبُدُوا الشَّیطان‌َ إِنَّه‌ُ لَکُم‌ عَدُوٌّ مُبِین‌ٌ) (وَ أَن‌ِ اعبُدُونِی‌ هذا صِراطٌ مُستَقِیم‌ٌ) یس‌ آیه 60 و 61 (وَ إِذ أَخَذَ رَبُّک‌َ مِن‌ بَنِی‌ آدَم‌َ مِن‌ ظُهُورِهِم‌ ذُرِّیَّتَهُم‌ وَ أَشهَدَهُم‌ عَلی‌ أَنفُسِهِم‌ أَ لَست‌ُ بِرَبِّکُم‌ قالُوا بَلی‌) اعراف‌ ‌آیه‌ 171
171 و عهد ‌رسول‌ (قُل‌ لا أَسئَلُکُم‌ عَلَیه‌ِ أَجراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِی‌ القُربی‌) شوری‌ آیه 22 (قُل‌ ما سَأَلتُکُم‌ مِن‌ أَجرٍ فَهُوَ لَکُم‌) سبأ ‌آیه‌ 46 و فرمود:
(فاطمة بضعة منی‌ ‌من‌ اذاها فقد آذانی‌ و ‌من‌ آذانی‌ فقد آذی‌ اللّه‌)
و فرمود:
(حسین‌ منی‌ و انا ‌من‌ حسین‌)
و ‌غیر‌ این‌ها ‌از‌ فرمایشات‌ ‌آن‌ حضرت‌.
و عهد ‌با‌ ‌خدا‌ ‌از‌ نذورات‌ و عهود و ایمان‌ و عهد ‌با‌ بنده‌گان‌ ‌در‌ معاملات‌ و معاشرت‌ و قراردادات‌ و بالجمله‌ مراعات‌ تمام‌ لازم‌ ‌است‌ و مصداق‌ آیه شریفه‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.