صفحه اصلی
صفحه من
حامیان ما
درباره ما
راهنما
قرآن کریم
آموزش
نکته ها و پیام ها
جستجو
پرسش و پاسخ
دانلود
مقالات
از آیه:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
تا آیه:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
1- حمد
2- بقرة
3- آل عمران
4- نساء
5- مائدة
6- انعام
7- اعراف
8- انفال
9- توبة
10- یونس
11- هود
12- یوسف
13- رعد
14- ابراهیم
15- حجر
16- نحل
17- اسراء
18- کهف
19- مریم
20- طه
21- انبیاء
22- حج
23- مومنون
24- نور
25- فرقان
26- شعراء
27- نمل
28- قصص
29- عنکبوت
30- روم
31- لقمان
32- سجدة
33- احزاب
34- سبا
35- فاطر
36- یس
37- صافات
38- ص
39- زمر
40- غافر
41- فصلت
42- شوری
43- زخرف
44- دخان
45- جاثیة
46- احقاف
47- محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
48- فتح
49- حجرات
50- ق
51- ذاریات
52- طور
53- نجم
54- قمر
55- الرحمن
56- واقعة
57- حدید
58- مجادلة
59- حشر
60- ممتحنة
61- صف
62- جمعة
63- منافقون
64- تغابن
65- طلاق
66- تحریم
67- ملک
68- قلم
69- حاقة
70- معارج
71- نوح
72- جن
73- مزمل
74- مدثر
75- قیامة
76- انسان
77- مرسلات
78- نبا
79- نازعات
80- عبس
81- تکویر
82- انفطار
83- مطففین
84- انشقاق
85- بروج
86- طارق
87- اعلی
88- غاشیة
89- فجر
90- بلد
91- شمس
92- لیل
93- ضحی
94- شرح
95- تین
96- علق
97- قدر
98- بینة
99- زلزال
100- عادیات
101- قارعة
102- تکاثر
103- عصر
104- همزة
105- فیل
106- قریش
107- ماعون
108- کوثر
109- کافرون
110- نصر
111- مسد
112- اخلاص
113- فلق
114- ناس
انتخاب سوره :
قالَ کَلاَّ فَاذْهَبا بِآياتِنا إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ
15
شماره صفحه :
367
حزب :
74
جزء :
نوزدهم
سوره :
شعراء
(13)
ترجمه
(3)
تفسیر
(3)
نکته
(0)
پیام
(0)
سوال
(0)
لغت
(0)
اعراب
(0)
صرف
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
درج نکته
بازديد کننده گرامی برای درج نکته در سايت و نمایش آن به نام خودتان قبل از ثبت نکته باید عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
15
<-- انتخاب کنید
شماره آیه :
گوینده :
لطفا انتخاب کنید ...
تفسیری
لغوی
روایی
فلسفی
شأن نزول
قواعد عربی
اعتقادی
اخلاقی
احکام
تاریخی
اجتماعی
<-- انتخاب کنید
قالب :
لطفا انتخاب کنید ...
احکام
افراد صالح
افراد ناصالح
انسان و ویژگیها و صفات او و نیز سنتهای خداوند نسبت به انسان
خداوند
داستان پیامبران و امتهای گذشته
صفات و افعال پسندیده
صفات و افعال نکوهیده
قرآن
معاد
موارد دیگر
<-- انتخاب کنید
گروه موضوعی :
<-- انتخاب کنید
لطفاً کمی صبر کنید ...
موضوع :
<-- وارد کنید
عنوان :
منبع :
<-- وارد کنید
متن نکته :
توضیحات :
●
پاسخ خداوند به نگرانی و درخواست موسی (علیهالسلام)
کلمه «کلا» (مانند حاشا) ردع و رد سخنى را مىرساند و در اینجا متعلق است به سخنان قبلى موسى- یعنى اظهار ترس از کشته شدن- پس این کلمه به موسى تامین مىدهد و او را دلگرم مىکند، که مطمئن باشد دست فرعونیان به او نمىرسد، و اما درخواست اینکه هارون را نیز رسول خود کند، و با او بفرستد در آیه چیزى که جواب از آن باشد نیامده، تنها فرموده: «پس دو نفرى آیات مرا نزد وى ببرید»، و همین دلالت مىکند بر اینکه در خواستش پذیرفته شده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]
توضیح :
و جمله «فَاذْهَبا بِآیاتِنا» متفرع بر همان ردع است، (نه، چنین نیست پس آیات ما را ببرید)، و این تفریع، کلام را چنین معنا مىدهد که: «آیات ما را نزد فرعون ببرید و نترسید»، آن گاه این معنا را تعلیل کرده به اینکه «إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ- ما با شما هستیم و مىشنویم».
[ بستن توضیحات ]
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج:15، ص: 362
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
داستان حضرت موسی (علیهالسلام)
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
<-- نظری وارد نشده است
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
مراد از ضمیر جمع «کم»
مراد از ضمیر جمع «کم- شما» با اینکه مورد خطاب دو نفر بودند، موسى و هارون و قوم فرعون است، که آن دو نزدشان مىروند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]
توضیح :
و اینکه بعضى از مفسرین (الجامع لاحکام القرآن، ج: 13، ص: 93) گفتهاند: مراد از ضمیر جمع، تنها موسى و هارون است، چون کمترین عدد جمع دو نفر است، صحیح نیست، زیرا علاوه بر اینکه اصل دعوایش در خصوص مورد بحث باطل است با ضمیرهاى تثنیهاى که قبلا گذشت و در آیات بعد نیز مىآید سازگار نیست و این اشکال را دیگران نیز به مفسر مذکور کردهاند.
[ بستن توضیحات ]
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج:15، ص: 362
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
داستان حضرت موسی (علیهالسلام)
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
<-- نظری وارد نشده است
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
مراد از کلمه «استماع» در آیه شریفه
کلمه «استماع» به معناى گوش دادن به کلام و گفتار است و این تعبیر کنایه از این است که خداى تعالى در گفتگوى آن دو با قوم فرعون حاضر است و کمال عنایت را به آنچه میان آنان جریان مىیابد دارد، هم چنان که در آیات این داستان در سوره طه فرموده: «لا تَخافا إِنَّنِی مَعَکُما أَسْمَعُ وَ أَرى» (طه/46).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]
توضیح :
و حاصل معنا این است که: «نه، چنین نیست و نمىتوانند تو را بکشند، پس بروید نزد آنان، و آیات ما را ببرید و نترسید، که ما نزد شما حاضریم و آنچه پیش مىآید مىبینیم و به آن کمال عنایت را داریم».
[ بستن توضیحات ]
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج:15، ص: 362
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
خداوند
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
<-- نظری وارد نشده است
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
لطفاً کمی صبر کنید ...