از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای حنیف بودن ابراهیم(علیه‌السلام)
در اینجا بعضی گفته‏اند نه تنها یهود و نصارا ادعا می‏کردند که ابراهیم بر دین ما است بلکه عرب جاهلیت بت‏پرست هم ادعا می‏کردند که بر دین حنیف دین ابراهیم علیه السلامند، حتی اهل کتاب به مشرکین لقب حنفاء داده بودند و هر گاه کلمه حنفیت بکار می‏رفت از آن وثنیت می‏فهمیدند.
بنابراین بعد از آنکه خدای تعالی در آیه مورد بحث ابراهیم را حنیف نامید و فرمود: «وَ لَکِن کانَ حَنِیفاً»، لازم بود این توصیف را بیان کند، تا به اصطلاح غلط دوران جاهلیت مخلوط نشود و کسی توهم نکند که ابراهیم هم مانند بت‏پرستان بت‏پرست بود و به همین منظور دنبالش کلمات «... مُّسلِماً وَ مَا کانَ مِنَ الْمُشرِکِینَ» را به یاد آورد تا بفهماند منظور از حنیف بودن آن جناب آن معنای غلط نیست، و او همچون عرب جاهلیت مشرک نبود بلکه پیرو دینی بود که مرضی نزد خدا است و آن اسلام است یعنی تسلیم خدا بودن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 400 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهیم(علیه‌السلام) نه یهودی بود و نه نصرانی
امام صادق(علیه‏السلام) در ذیل آیه:«مَا کانَ إِبْرَهِیمُ یهُودِیًّا وَ لا نَصرَانِیًّا» فرمود: امیر المؤمنین(علیه‏السلام) فرمود: ابراهیم نه یهودی بود که به طرف مغرب نماز خوانده باشد و نه نصرانی بود که به طرف مشرق نماز خوانده باشد بلکه حنیف بود و مسلمانی دین محمد(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم).

علامه طباطبایی: در بیان سابق معنای این حدیث گذشت که چگونه ابراهیم بر دین محمد(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) بوده، و در این روایت قبله بودن کعبه هم اعتبار شده، چون تحویل قبله در مدینه واقع شد، و شهر مکه و خانه کعبه تقریبا در سمت جنوبی مدینه است و یهود و نصارا قبله بودن کعبه را نپذیرفتند و این باعث شد که یهود از طرف مکه به طرف مغرب که بیت المقدس نسبت به مدینه در آن طرف است توجه کنند، نصارا هم که همیشه به طرف مشرق نماز می‏خواندند، لذا قرآن کریم در آیه:«و کذلک جعلناکم امة وسطا ...»(البقره/143) مسلمین را امتی وسط و این دو طائفه را منحرف از حد وسط معرفی نموده است و لفظ آیه شریفه هم این عنایت را تایید نموده و می‏فرماید: ابراهیم یهودی و متمایل به سوی غرب، و نصرانی و متمایل به سوی شرق نبود، بلکه حنیف و در حد میان بود و سخن کوتاه اینکه روایت در صدد بیان عنایت لطیفی است و چیزی بیش از این نمی‏خواهد بگوید.(موسوی همدانی(مترجم): پس کسی گمان نکند که معنای عبارت و مسلمانی بر دین محمد(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) بود این است که ابراهیم خلیل(علیه‏السلام) تابع شریعتی بود که قرنها بعد از او طلوع می‏کرده).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 428 قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای حنیف بودن ابراهیم(علیه‌السلام)
امام صادق(علیه‏السلام) فرمود: معنای حنیفا این است که ابراهیم خالص و مخلص بود و کمترین شائبه‏ای از شرک و بت‏پرستی در او نبود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 428 قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیروی در دین - علي موحدي
حضرت على‏علیه السلام فرمودند: دین ابراهیم همان دین محمّدصلى الله علیه وآله بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : بحار، ج‏12، ص‏11 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نزول - . پوربافراني
شان نزول آیهدر اخبار اسلامى آمده است که دانشمندان یهود و نصاراى نجران نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) به گفتگو و نزاع درباره حضرت ابراهیم برخاستند. یهود مى‏گفتند: او فقط یهودى بوده و نصارى مى‏گفتند: او فقط نصرانى بوده است، (به این ترتیب هر کدام مدعى بودند که او از ما است تا امتیاز بزرگى براى خود ثابت کنند. زیرا ابراهیم پیامبر بزرگ خدا در میان تمام پیروان مذاهب به عظمت شناخته مى‏شد). این آیات نازل شد و آنها را در این ادعاهاى بى اساس تکذیب کرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : علی پوربافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عضویت پیامبر اسلام صلوات الله علیه در گروه حنفا - آرش طوفاني
پیامبر اسلام صلوات الله علیه پیش از مبعوث شدن به نبوت جزو گروهی بود که به آن ها «حنفا» می گفتند. این گروه برخی آداب و رسوم اعراب جاهلیّت را به جای نمی آوردند. مثلا به بت ها اعتقاد نداشتند، شراب نمی خوردند و مخالف زنده به گور کردن دختران بودند.
پیامبر اسلام همچنین خود را منسوب به حضرت ابراهیم علیه السلام معرفی می کرد. و برای ایشان احترام زیادی قائل بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : روایات اسلامی و تاریخ های صدر اسلام قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حنیفاً مسلماً - آرش طوفاني
در فرهنگ لاروس آمده است:
«هرجا «حنیف» با «مسلم» آمده باشد منظور «حاجی» است.» و این قسمت از آیه «و لکن کان حنیفاً مسلماً» را این گونه معنا می کند:
«لیکن حاجی مسلمان بود»
در ادامه این را نکته را متذکّر می شود که کلمه «حنیفاً» هرگاه به تنهایی در قرآن کریم آمده باشد به معنای «مسلم» است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فرهنگ لاروس قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره آل عمران گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای حنیف - آرش طوفاني
فرهنگ لاروس در ذیل معنای «الحنیف» آورده است:
میل کننده به حقّ در دین و جز آن.
در جاهلیّت «حنیف» به کسی گفته می شد که غسل جنابت به جای آرد و ختنه کرده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فرهنگ لاروس قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره آل عمران گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  طایفه ی «الحُنَفاء» - آرش طوفاني
فرهنگ لاروس در شرح احوال گروه «حُنَفا» آورده است:
فرقه ای از عرب که بت ها را پیش از اسلام انکار می کردند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فرهنگ لاروس قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره آل عمران گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دین حضرت ابراهیم - جميل صاحبي
این مشکل انسانهاست که در صورتی کسی را می پذیرند که از آنان باشد و اگر غیر اینصورت باشد (حتی اگر پیامبر خدا باشی) تو را قبول نمی دارند . آخر مگر یهودی و مسیحیو یا مسلمان بودن نشان برتری است؟؟؟
خداوند مهربان تلاش دارد به ما بیاموزد که با مسائل نژاد پرستانه برخورد نکنیم و همیشه حقیقت را هادی مسیرمان قرار دهیم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : جمیل صاحبی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
احسنت!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.