از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 453 حزب : 91 جزء : بیست و سوم سوره : ص
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ص والقران ذی الذکر):(ص ، سوگند به قرآن که دارای تذکر است ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره در مکّه نازل شده و هشتاد و هشت آیه دارد.
نام این سوره برگرفته از آیه اول آن و یکى از حروف مقطّعه قرآنى است.
آیات این سوره همچون سوره صافّات، بیانگر استمرار جریان بعثت در طول تاریخ و برخورد مشرکان و کافران با عقیده به توحید و معاد است.
در سوره صافّات، نام پیامبرانى چون نوح، ابراهیم، لوط، موسى، هارون، الیاس و یونس مطرح شد، این سوره بیشتر به تاریخ زندگى حضرت داود، سلیمان و ایّوب علیهم السلام، پرداخته است.
بخش پایانى سوره، ماجراى آفرینش انسان، سجده فرشتگان بر آدم و نافرمانى شیطان را بیان مى‏کند تا مؤمنان به کرامت ذاتى انسان نزد خداوند پى برده و از پیروى شیطان دورى کنند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
شأن نزول:
از امام باقر علیه السّلام نقل شده که: «ابو جهل» و جماعتى از قریش نزد ابو طالب عموى پیامبر صلّى اللّه علیه و اله آمدند و گفتند: فرزند برادرت ما را آزار داده، و خدایان ما را نیز ناراحت ساخته است! او را بخوان و به او دستور ده دست از خدایان ما بردارد تا ما هم ناسزا به خداى او نگوئیم! ابو طالب کسى را خدمت پیامبر صلّى اللّه علیه و اله فرستاد، هنگامى که پیامبر صلّى اللّه علیه و اله وارد خانه شد ابو طالب سخنان آنها را براى پیامبر صلّى اللّه علیه و اله شرح داد.
پیامبر صلّى اللّه علیه و اله در جواب فرمود: «آیا آنها حاضرند جمله‏اى را با من موافقت کنند و در سایه آن بر تمام عرب پیشى گیرند و حکومت کنند»؟! ابو جهل گفت: بله موافقیم، منظورت کدام جمله است؟
پیغمبر صلّى اللّه علیه و اله فرمود: «تقولون لا اله الّا اللّه بگوئید معبودى جز اللّه نیست»! و این بتها را که مایه بدبختى و ننگ و عقب افتادگى شماست دور بریزید.
هنگامى که حضار این جمله را شنیدند آن چنان وحشت کردند که انگشتها در برگزیده تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 173
گوش گذاردند و با سرعت خارج شدند، و مى‏گفتند: چنین چیزى را تا کنون نشنیده‏ایم، این یک دروغ است.
اینجا بود که آیات آغاز سوره «ص» نازل شد.
تفسیر:
باز در نخستین آیه این سوره به یکى از حروف مقطعه برخورد مى‏کنیم «ص» (ص). و همان گفتگوهاى پیشین در تفسیر این حروف مقطعه مطرح مى‏شود.
اما جمعى از مفسران در اینجا مخصوصا روى علامت اختصارى بودن «ص» نسبت به «اسماء اللّه» یا غیر آن تکیه کرده‏اند، چرا که بسیارى از اسماء اللّه با «ص» شروع مى‏شود مانند «صادق» و «صمد» و «صانع» و یا اشاره به جمله «صدق اللّه» است که در یک حرف خلاصه شده است.
سپس مى‏فرماید: «سوگند به قرآنى که داراى ذکر است» که تو بر حقى و این کتاب، معجزه الهى است (وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ). قرآن هم خودش ذکر است و هم داراى ذکر.
«ذکر» به معنى یادآورى و زدودن زنگار غفلت از صفحه دل، یاد خدا، یاد نعمتهاى او، یاد دادگاه بزرگ رستاخیز، و یاد هدف خلقت انسان است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ «1»
ص: 1- در مجمع از حضرت صادق علیه السلام فرمود: «ص» اسمى است از اسماء الهى که خدا سوگند یاد فرموده به آن‌ «1». وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ: و سوگند به قرآنى که صاحب شرف و عزت است.

2- مشتمل بر ذکر احکام حلال و حرام و بیان امر و نهى حضرت ملک علام است.

3- منطوى باشد بر ذکر ادله که چون ناظر تأمل کند به حق، عارف شود.

4- محتوى باشد بر ذکر او سبحانه و توحید و اسماء حسنى و صفات علیا.

5- مشتمل بر ذکر قصص پیغمبران و اخبار امم ایشان.

6- یا آنچه محتاج الیه مکلف است از امور دنیوى و اخروى. و ممکن است که جواب قسم (ص) باشد، یعنى به حق این قرآن که حضرت محمد صلى اللّه علیه و آله یا خداى او صادق القول است و واجب الاتباع و الاذعان و کفار به آن نمى‌گروند، بواسطه آن نیست که در آن خللى باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ

ص‌ وَ القُرآن‌ِ ذِی‌ الذِّکرِ «1»

اما ‌در‌ فضل‌ تلاوت‌ ‌اینکه‌ سوره‌ کافی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌إبن‌ بابویه‌ باسناده‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر ‌علیه‌ ‌السلام‌ بناء ‌علی‌ نقل‌ برهان‌ و ‌از‌ عیاشی‌ باسناده‌ ‌از‌ ‌آن‌ حضرت‌ بناء ‌بر‌ نقل‌ مجمع‌ البیان‌ ‌که‌ فرمود

(‌من‌ قرء ‌سورة‌ (ص‌) ‌فی‌ لیلة الجمعة اعطی‌ ‌من‌ خیر الدنیا و الاخرة ‌ما ‌لم‌ یعط احدا ‌من‌ ‌النّاس‌ الا نبی‌ مرسل‌ ‌او‌ ملک‌ مقرب‌ و ادخله‌ اللّه‌ الجنّة و کل‌ّ ‌من‌ احب‌ّ ‌من‌ اهل‌ بیته‌ ‌حتی‌ خادمه‌ الذی‌ یخدمه‌ و ‌ان‌ ‌کان‌ لیس‌ ‌فی‌ حد عیاله‌ و ‌لا‌ ‌فی‌ حد ‌من‌ یشفع‌ ‌له‌)
و ‌در‌ روایت‌ عیاشی‌ ‌است‌

(و آمنه‌ اللّه‌ یوم الفزع‌ الاکبر).

بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ‌-‌ ص‌ گفتیم‌ ‌در‌ اوّل‌ سوره بقره‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ حروف‌ رموزی‌ ‌است‌ ‌بین‌ ‌خدا‌ و ‌رسول‌ لکن‌ مفسّرین‌ ‌در‌ معنی‌ (ص‌) اختلاف‌ زیادی‌ دارند بعضی‌ گفتند یکی‌ ‌از‌ اسامی‌ قرآن‌ ‌است‌ بعضی‌ گفتند اسم‌ سوره‌ ‌است‌ بعضی‌ گفتند یکی‌ ‌از‌ اسامی‌ الهیّه‌ ‌است‌ لکن‌ اخبار بسیاری‌ داریم‌ ‌از‌ ائمّه طاهرین‌ ‌که‌ میفرمایند اسم‌ یک‌ چشمه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ زیر عرش‌ ‌است‌ و ‌در‌ لیلة المعراج‌ حضرت‌ رسالت‌ ‌از‌ ‌آن‌ چشمه‌ وضوء گرفت‌ و جبرئیل‌ ‌در‌ ‌آن‌ چشمه‌ غسل‌ میکند و ‌خود‌ ‌را‌ حرکت‌ می‌دهد و ‌از‌هر‌ قطره‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌او‌ ریزش‌ میکند خداوند ملکی‌ خلق‌ میفرماید و تعبیر بماء الحیوة کرده‌اند.

وَ القُرآن‌ِ ذِی‌ الذِّکرِ و ‌او‌ قسم‌ ‌است‌ ‌خدا‌ قسم‌ میخورد بقرآن‌ مجیدش‌ ‌که‌ ذی‌‌-‌ الذکر ‌است‌ و ‌در‌ معنی‌ ذکرهم‌ بعضی‌ گفتند بمعنی‌ شرف‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ قرآن‌ دارای‌ شرف‌ و بزرگی‌ ‌است‌ ‌که‌ احد ثقلین‌ ‌است‌ بعضی‌ گفتند مشتمل‌ ‌بر‌ اذکار ‌است‌ ‌از‌ تهلیل‌ و تکبیر و تحمید و تسبیح‌ و سایر اذکار بعضی‌ گفتند مشتمل‌ ‌بر‌ بیان‌ روشن‌ ‌است‌ ‌که‌ هدایت‌ برشد و مؤدی‌ بحق‌ ‌است‌ بعضی‌ گفتند یاد آورنده‌ بندگان‌ ‌است‌ بامور دینی‌ و آخرتی‌ چنانچه‌ میفرماید وَ إِنَّه‌ُ لَذِکرٌ لَک‌َ وَ لِقَومِک‌َ زخرف‌ آیه 43‌-‌ ‌ما می‌گوییم‌ قرآن‌ مجید بیدار میکند انسان‌ ‌را‌ ‌از‌ خواب‌ غفلت‌ ‌که‌ احوال‌ امم‌ ماضیه‌ ‌را‌ بیان‌ میفرماید و بشاراتی‌ ‌که‌ ‌به‌ اهل‌ ایمان‌ و اعمال‌ صالحه‌ و تخویفات‌ اهل‌ عصیان‌ و کفران‌ میدهد چنانچه‌ میفرماید یَهدِی‌ إِلَی‌ الحَق‌ِّ وَ إِلی‌ طَرِیق‌ٍ مُستَقِیم‌ٍ‌-‌ احقاف‌ ‌آیه‌ 29‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.