از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  برگشت مرجع ضمیر«به»، قرآن است
ضمیرى که در «به» است به قرآن برمى‏گردد، خواهید گفت جلوتر اسمى از قرآن به میان نیامده بود تا ضمیر به آن برگردد؟ جواب این است که کلمه قرآن در تقدیر است، و جمله «ما یوحى الى»(الأنعام/50) دلالت بر آن دارد. {وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِینَ یَخافُونَ أَنْ یُحْشَرُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ}

جمله «لَیْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ» جمله‏اى است حالیه، و عامل در آن یا کلمه «یخافون» است و یا «یحشروا». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 138 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انذار بر دل کسانی که از قیامت می‌ترسند بیشتر تأثیر گذار است تا سایر مردم
... مساله انذار امرى است عمومى به شهادت اینکه مى‏فرماید: «وَ أُوحِیَ إِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»(الأنعام/19) الا اینکه ترس از قیامت در دل کسانى که از آن مى‏ترسند کمک مؤثرى است براى قبول دعوت پیغمبر، زیرا همین ترس از عذاب دعوت وى را به فهمشان نزدیک مى‏کند، از این رو امر به انذار را اختصاص به همینها داد، تا هم دعوت را تاکید و تشدید کند و هم پیغمبر اکرم را تحریک نماید که در باره دعوت آنان مسامحه روا ندارد، و آنان را با کسانى که از قیامت باک ندارند، به یک چشم ننگرد، بلکه اینطور اشخاص را در امر دعوت به عنایت بیشترى اختصاص دهد، زیرا موقف اینان به حق نزدیک‏تر و امید ایمان آوردنشان بیشتر است، بنابراین، آیه شریفه... روى هم یک معنا را افاده مى‏نمایند. و آن این است که عموم مردم را انذار کن و لیکن کسانى را که از قیامت مى‏هراسند، بیشتر.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 138 و 139 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انذار گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت نفی شفیع و شفاعت به طور مطلق
اگر در آیه مورد بحث، شفاعت را بدون استثناء نفى کرده، از این جهت بوده که خطاب متوجه کسانى است که اگر مى‏گفتند: بت‏ها داراى ولایت و شفاعتند، این ولایت را به اذن خدا براى بت قائل نبودند، و راهى هم به اثبات آن و اعتقاد به آن نداشتند، براى اینکه اثبات اذن، در شفاعت و ولایت براى بت‏ها محتاج به علم و داشتن دلیل است، و علم به چنین مطالب احتیاج به وحى و نبوت دارد، و مشرکین قائل به نبوت نبودند. خواهید گفت پس مشرکین در باره بت‏ها قائل به چه مزیتى بودند؟ جواب این است که گویا ولایت و شفاعتى را که براى بت‏ها قائل بودند، از این باب بوده که مى‏گفتند مساله ولایت و شفاعت نه بخاطر وجود کمال و فضیلتى در بت‏ها و یا اذنى از خدا است، بلکه خود به خود و بر حسب ضرورت و طبع درست شده است، و مثل اینکه معتقد بوده‏اند که موجودات و مخلوقات قوى طبعا یک نوع اختیار و حق تصرفى در موجودات ضعیف دارند، و لو اینکه خداى سبحان هم اذن نداده باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 139 و 140 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  روایتی در تفسیر آیه شریفه «وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِینَ یَخافُونَ ...»
امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه«وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِینَ یَخافُونَ ...» فرموده: معناى این آیه این است که: اى محمد! به وسیله قرآن کسانى را که برخورد با پروردگار خود هراسانند انذار نموده و آنان را به آنچه در نزد خدا است ترغیب کن، زیرا قرآن وسیله شفاعت است و شفاعتش هم در حق آنان پذیرفته است.

علامه طباطبایی: ظاهر این حدیث چنین حکم مى‏کند که ضمیر «من دونه» به قرآن برمیگردد و صحیح هم هست، الا اینکه سابقه ندارد که در قرآن از خود قرآن به «ولى» تعبیر شده باشد، همانطورى که به امام تعبیر شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 154 قالب : روایی موضوع اصلی : انذار گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  روایاتی که در شأن نزول آیات(54-51) آمده است از باب تطبیق است نه شأن نزول
1-عده‏اى از قریش روزى به رسول اللَّه(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) برخوردند و دیدند که صهیب، عمار، یاسر، بلال و خباب و امثال آنان در خدمت اویند. گفتند: اى محمد! آیا به خاطر چنین مردم تهیدستى از قوم خود بریدى؟ و آیا خداوند این همه اعیان و اشراف و مردمان محترم را گذاشته و این مشت مردم تهیدست را برترى داد؟ و راستى ما باید تابع چنین مردمى بشویم؟ آیا چنین چیزى معقول است؟ تو اگر مى‏خواهى ما پیرویت کنیم ناچار باید اینگونه اشخاص را از خود دور سازى. بعید نیست که اگر چنین کارى کنى ما دورت را بگیریم. در پاسخ آنها این آیه نازل شد:«وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِینَ یَخافُونَ أَنْ یُحْشَرُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ».
علامه طباطبایی:... با تامل و دقت در سیاق آیات تردیدى در این باقى نخواهد ماند که در این روایات آن معنایى که ما اسمش را تطبیق مى‏گذاریم به کار رفته. (سایر روایات و بیان علامه در شرح روایات در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 154 تا 157 قالب : روایی موضوع اصلی : انذار گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.