از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سیمای سوره جنّ
این سوره به داستان چند نفر از طایفه جن اشاره مى‏کند که صوت قرآن را شنیدند، و ایمان آورده، به اصول معارف دین اقرار کردند. و از این اشاره تسجیل نبوت رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نتیجه‏گیرى مى‏شود، و نیز این سوره به وحدانیت خداى تعالى در ربوبیت و مساله معاد هم اشاره مى‏کند. این سوره به شهادت سیاقش در مکه نازل شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 59 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره جن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شنیده شدن قرآن توسط جنّ
در این آیه شریفه رسول گرامى خود را دستور داده که داستان زیر را براى امتش نقل کند.
منظور از اینکه بگوید «به من وحى شده» این است که خدا به من وحى کرده.

و معناى آیه این است که: اى رسول! به مردم بگو به من وحى شده- خدا به من وحى کرده- که چند نفرى از جن قرآن را شنیدند و وقتى به قوم خود برگشتند به ایشان گفتند: ما کلامى را شنیدیم خواندنى، که کلامى خارق العاده بود، و به سوى عقاید و اعمالى دعوت مى‏کرد که دارنده آن عقاید و اعمال را به نیل به واقع و رسیدن به حقیقت سعادت پیروز مى‏گرداند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 59 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنّ گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مفعول کلمه «اسْتَمَعَ»
مفعول کلمه «اسْتَمَعَ» قرآن است، که البته در ظاهر آیه نیامده، چون کلام بر آن دلالت داشته است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 59 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «نفر»
کلمه «نفر» به معناى جماعت است، که شامل از سه نفر تا نه نفر مى‏شود، این طور مشهور است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 59 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت عجیب خواندن قرآن
کلمه «عجب»- به فتحه عین و فتحه جیم- به معناى چیزى است که به خاطر غیر عادى بودنش آدمى را به تعجب وا دارد، و اگر قرآن را عجب خواندند، براى همین بوده که کلامى است خارق العاده، هم در الفاظش و هم در معانى و معارفش، مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه این کلام از شخصى صادر شده که بى‏سواد است، نه مى‏تواند بخواند و نه بنویسد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 59 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکاتی راجع به ماهیت و خصوصیت جنیان
کلمه «جن» به معناى نوعى از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند، و قرآن کریم وجود چنین موجوداتى را تصدیق کرده، و در آن باره مطالبى بیان کرده:
اول اینکه: این نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده‏اند.
دوم اینکه: این نوع مخلوق از جنس آتش خلق شده‏اند.
سوم اینکه: این نوع از مخلوقات مانند انسان زندگى و مرگ و قیامت دارند.
چهارم اینکه: این نوع از جانداران مانند سایر جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد و تکاثر دارند.
پنجم اینکه: این نوع مانند نوع بشر داراى شعور و اراده است، و علاوه بر این، کارهایى سریع و اعمالى شاقه را مى‏توانند انجام دهند، که از نوع بشر ساخته نیست.
ششم اینکه: جن هم مانند انس مؤمن و کافر دارند، بعضى صالح و بعضى دیگر فاسدند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 60 و 61 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنّ گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابلیس از طایفه جنّ است
از کلام خداى تعالى استفاده مى‏شود که ابلیس از طایفه جن بوده، و داراى فرزندان و قبیله‏اى است، چون در قرآن مى‏خوانیم: «کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» (الکهف/50)، و نیز مى‏خوانیم: «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِی» (الکهف/50)، و نیز مى‏خوانیم: «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ» (الأعراف/27). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 61 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ماجرای شنیدن شدن قرآن توسط جنیان
در مجمع البیان گفته: واحدى از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده که گفت: رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) براى خصوص جن قرآن نخوانده بود، و اصلا در این جریان جن را ندیده بود، بلکه به اتفاق طایفه‏اى از اصحاب خود راه افتاده بود تا به بازار عکاظ برود، و این در ایامى بود که جنیان و شیاطین از صعود به آسمان ممنوع شده بودند، دیگر خبرهاى آسمان به ایشان نمى‏رسید، و شیطانها یکدیگر را دیده بودند که چه پیش آمده؟ گفتند دیگر دست ما به خبرهاى آسمان نمى‏رسد، هر کس از ما بخواهد بالا برود شهاب را به سرکوبیش مى‏فرستند، و بعد از بگومگوها به این نتیجه رسیدند که حتما در عالم حادثه‏اى رخ داده، باید مشرق و مغرب عالم را بچرخید و علت این را پیدا کنید. ...
(ادامه روایت و بیان علامه در توضیحات آمده است)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 72 و 73 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : جنّ گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قرآن خواندن پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) برای جنیان
از علقمة بن قیس روایت شده که گفت: از عبد اللَّه بن مسعود پرسیدم: از شما چه کسانى در شب جن با رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بود؟ گفت احدى از ما در آن شب در حضور آن جناب نبود، در شب جن ما رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را در مکه گم کردیم، و در بدر به دنبالش گشتیم، و در آخر گفتیم حتما آن جناب را ربوده‏اند، و یا به معراج رفته. در هنگامى که در دره‏ها دنبالش مى‏گشتیم، دیدیم از ناحیه حراء مى‏آید. پرسیدیم یا رسول اللَّه کجا بودید؟ ما خیلى ناراحت شدیم، و بر جان تو ترسیدیم؟

و نیز به وى گفتیم امشب از ساعتى که شما را گم کردیم تا این ساعت شبى را گذراندیم که هیچ قومى بدتر از آن را به سر نبرده است. حضرت در پاسخ ما فرمود: امشب مبلغ جنیان نزدم آمد، رفته بودم تا برایش قرآن بخوانم. آن گاه ما را با خود برد، و جاى پاى جنیان را و جاى آتش و اجاقشان را به ما نشان داد، و اما اینکه کسى از ما با او بوده نه، احدى نبوده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏20، ص: 73 قالب : روایی موضوع اصلی : جنّ گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عجائب قرآنی - محمد حسين شاه آبادي
تمام امور تعجب آور و ابتکاری پس از چند روز عادی می شود ولی قرآن کتاب عجیبی است و هرگز عادی نمی شود. امیر المومنین می فرمایند: لا تفنی عجائبه (نهج البلاغه، خطبه75) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور، ج12، ص243 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : محمد حسین شاه آبادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره جن - مرضيه علمدار .ب
هفتاد و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 28 آیه دارد.

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره جن را قرائت کند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان هایی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را تصدیق یا تکذیب کردند ثواب آزادی بنده به او خواهد داد.1

امام صادق علیه السلام در روایتی آورده اند: هر کس سوره جن را زیاد قرائت کند در دنیا آزاری از جنیان به ائ نمی رسد و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مکری و نیز، همراه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم خواهد بود و می گوید : پروردگارا چیزی در عوض آن نمی خواهم و آن را با هیچ چیز عوض نمی کنم و نمی خواهم تغییری در آن ایجاد شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره جن - مرضيه علمدار .ب
هفتاد و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 28 آیه دارد.

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره جن را قرائت کند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان هایی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را تصدیق یا تکذیب کردند ثواب آزادی بنده به او خواهد داد.1

امام صادق علیه السلام در روایتی آورده اند: هر کس سوره جن را زیاد قرائت کند در دنیا آزاری از جنیان به ائ نمی رسد و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مکری و نیز، همراه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم خواهد بود و می گوید : پروردگارا چیزی در عوض آن نمی خواهم و آن را با هیچ چیز عوض نمی کنم و نمی خواهم تغییری در آن ایجاد شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای جنّ - آرش طوفاني
جناب «استاد کریم زمانی» در ذیل سوره ی «جنّ» برای معنای «جنّ» آورده اند: «پری، موجود شعورمندِ ناپیدا»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : «قرآن کریم» ترجمه: استاد کریم زمانی قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اِنَّ در «اِنّا» آیه 1 سوره جن - آرش طوفاني
اِنَّ در «اِنّا» چون مقولِ قول است باید همزه اش مکسور خوانده شود، امّا در آیات دیگر با «واو عطف»، همه مفتوح آمده است. این مسئله ی نحوی بحث هایی در میان مفسران انگیخته است که چرا «اِنَّ» در آیات دیگر مفتوح خوانده می شود؟ مفسران عموما کوشیده اند افعالی مانند «آمَنّا» را در تقدیر بگیرند. لیکن نیازی به تکلّفات نیست چراکه قواعد و دستور زبان عربی را باید به قرآن عرضه کرد نه بالعکس!

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : «قرآن کریم» ترجمه: استاد کریم زمانی قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلالت لفظی «جنّ» - آرش طوفاني
لفظ «جنّ» بر پوشیدگی و استتار دلالت دارد. و «جَنَّت» از همین ریشه است و آن باغی است که از انبوهی درختان و گیاهان، زمینش پوشیده است. و «جَنین» هم از این ریشه است از آن رو که در زهدان مادر پوشیده و مخفی است. و همچنین «جُنَّة» به معنای «سِپَر» از همین ریشه است و جنگجو خود را در پشت آن پنهان می کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : «قرآن کریم» ترجمه: استاد کریم زمانی قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره جن و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
سوره جن در مکه نازل شده و شامل بیست و هشت آیه و دویست و هشتاد و پنج کلمه و هشتصد و هفتاد حرف است.

در خواص و ثواب تلاوت این سوره ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: هر کس سوره جن را بسیار تلاوت کند از اذیت اجنه و سحر و جادو گران محفوظ بماند و در امان باشد و در مکانی که جنیان هستند این سوره قرائت شود از آنجا بروند و پراکنده شوند و اگر در حال تنگی معیشت قرائت کند پروردگار فرج و گشایش باو عطا فرماید و در خواص این سوره از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود: هر کس این سوره را قرائت کند خداوند به تعداد جنیانی که به رسول خدا ایمان آوردند اجر و ثواب باو مرحمت می‌فرماید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره جن گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.