1 - بهشت در قیامت، به جایگاهى نزدیک مردم آورده خواهد شد.
و إذا الجنّة أُزلفت
«ازلاف» (مصدر «اُزلفت»); یعنى، نزدیک آوردن.
2 - وجود بهشت، پیش از حسابرسى کردارها در قیامت
و إذا الجنّة أُزلفت
3 - جایگاه بهشت پیش از برپایى قیامت، در فاصله اى دور نسبت به جایگاه مردم است.
و إذا الجنّة أُزلفت
از آنجا که ظاهر آیه شریفه نزدیک آوردن بهشت است; نه نزدیک ساختن مردم به آن، مى توان گفت: جایگاه بهشت در آغاز برپایى قیامت به عرصه محشر نزدیک نیست.
4 - آماده سازى بهشت و جهنم براى ورود اهل آن، هم زمان با برپایى قیامت
و إذا الجحیم سعّرت . و إذا الجنّة أُزلفت
5 - بهشت و جهنم، براى مردم در قیامت قابل مشاهده است. *
و إذا الجحیم سعّرت . و إذا الجنّة أُزلفت
هدف از شعلهور کردن جهنم و نزدیک نمودن بهشت ممکن است این باشد که همگان آنها را مشاهده کرده و به فرجام نیکان و بدان آگاه شوند.
[ نظرات / امتیازها ]
[13] و اما بهشت به صورتی برای اهل آن آراسته شده که عروس را در شب زفاف برای شوهرش میآرایند: روشناییهای آن تلألؤ خاص دارد، و حوران بهشتی آماده پذیرایی از همسران خویشند، و غلامان و کنیزکان منتظر خدمت کردن به تازه واردان، و میزهای خوراک با بهترین و اشتها انگیزترین خوردنیها و نوشیدنیها آماده پذیرایی از بهشتیان.
وَ إِذَا الجَنَّةُ أُزلِفَت- و در آن هنگام که بهشت را نزدیک آرند.»
یعنی به پرهیزگاران نزدیک شود، پس آیا بهشت به زمین، به همان گونه نزدیک میشود که گویی کره دیگری است، یا آن که اهل بهشت به آن نزدیک میشوند! ما را از آن آگاهی نیست.
[ نظرات / امتیازها ]