از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 588 حزب : 118 جزء : سي ام سوره : مطففین
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یشهده المقربون ):(که مقربان شاهد آنند)می فرماید: چنین نیست که ابرار با فجار یکسان باشند، بلکه آنچه برای ابرار مقدرشده و قضای آن رانده شده و جزای نیکوکاری آنهاست ، در علیین قرار دارد، یعنی درجات عالی و منازل قرب . آنگاه در تعظیم و تفخیم آن می فرماید: ای پیامبر تو چه می دانی که علیین چیست ؟ امری نوشته شده و قضایی حتمی و بدون ابهام است .آنگاه می فرماید: مقربان علیین را مشاهده می کنند، مقربین قومی از اهل بهشتند که درجه ایشان از درجه عموم ابرار بالاتر است و علیین را بواسطه ارائه پروردگارشان می بینند و اینها همان اهل یقین هستند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
یَشهَدُه‌ُ المُقَرَّبُون‌َ (21)

یَشهَدُه‌ُ المُقَرَّبُون‌َ: حاضر شوند بدان‌ کتاب‌ ملائکه‌ ‌که‌ مقرّب‌ درگاه‌ کبریااند و حفظ ‌آن‌ کنند و ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ درجه‌ بلند و مرتبه ارجمند رسانند. ‌ یا ‌ گواهی‌ دهند ‌بر‌ آنچه‌ ‌در‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌در‌ روز قیامت‌. اصح‌ّ و اظهر آنکه‌ کتاب‌ مرقوم‌، تفسیر کتاب‌ الابرار ‌است‌. ‌یعنی‌ نامه اعمال‌ ابرار ‌در‌ جائی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ علّیّین‌ گویند و تو چه‌ دانی‌ علّیّین‌ چه‌ چیز ‌است‌! ‌یعنی‌ جائی‌ ‌است‌ بلند قدر و ‌با‌ مکانت‌ و رفعت‌ و نامه‌ای‌ ‌است‌ نوشته‌ ‌ یا ‌ نشانه‌ کرده‌ ‌شده‌ ‌که‌ ‌هر‌ ‌که‌ آنرا بخواند ‌ یا ‌ ببیند، داند ‌که‌ اصحاب‌ ‌آن‌ نیکوکارانند.

‌إبن‌ عبّاس‌ گفته‌: علّیّون‌ لوحی‌ ‌است‌ ‌از‌ زبرجد سبز معلّق‌ ‌در‌ زیر عرش‌ ‌که‌ اعمال‌ ابرار ‌در‌ ‌آن‌ مکتوب‌ ‌است‌.«1» و براء ‌بن‌ عازب‌ ‌از‌ حضرت‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ روایت‌ نموده‌ ‌که‌ علّیّون‌ ‌در‌ آسمان‌ هفتم‌ ‌در‌ زیر عرش‌ ‌است‌«2» و نیز ‌از‌ ‌آن‌ حضرت‌ مروی‌ ‌است‌ ‌که‌ ملائکه حفظه‌ چون‌ عمل‌ بنده‌ ‌را‌ بردارند و ‌به‌ استقلال‌ تمام‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ آسمان‌ برند، ‌در‌ جائی‌ ‌که‌ اراده الهی‌ ‌باشد‌ برسانند، وحی‌ آید: ‌به‌ درستی‌ ‌که‌ ‌شما‌ نگهبان‌ بودید ‌بر‌ اعمال‌ بنده ‌من‌ و ‌من‌ نگهبان‌ بودم‌ ‌بر‌ آنچه‌ ‌در‌ دل‌ ‌او‌ و عمل‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌به‌ اخلاص‌ ‌به‌ جا آورده‌، ‌در‌ علّیّین‌ جای‌ دهید ‌که‌ ‌من‌ ‌او‌ ‌را‌ آمرزیدم‌. و چون‌ عمل‌ بنده دیگر بردارند و تزکیه‌ ‌آن‌ کنند و ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ عالم‌ بالا برند، وحی‌ رسد ‌که‌ ‌شما‌ حافظان‌ اعمال‌ بودید و ‌من‌ نگهبان‌ سرایر دل‌ ‌او‌ بودم‌ و عمل‌ ‌را‌ ‌به‌ اخلاص‌ ‌به‌ جای‌ نیاورده‌، ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ ریا و سمعه‌ و ‌غیر‌ آمیخته‌، ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ سجین‌ برید.«3» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
ملائکه‌ مقرّبی‌ ‌که‌ ‌در‌ علیّین‌ هستند گواه‌ ‌اینکه‌ کتاب‌اند و ‌در‌ نزد ‌آن‌ حاضرند‌-‌ ‌ یا ‌ چون‌ ‌اینکه‌ کتاب‌ بعلیّین‌ بالا میرود و آنانکه‌ مقرّب‌ و نزدیک‌ بکرامت‌ ‌خدا‌ هستند و ‌در‌ اجل‌ّ مراتبند آنرا مینگرند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
مقرّبان درگاه خداوند، شاهد و ناظر دیوان اعمال نیکوکاران اند.

یشهده المقرّبون

ظاهر آن است که مراد از «مقرّبون»، افرادى غیر از «أبرار» است. این گروه ـ با توجّه به «عیناً یشرب بها المقرّبون» در آیات بعد ـ ممکن است کسانى باشند که گوى سبقت را از ابرار ربوده و به مقام قرب الهى رسیده اند. نظارت و مشاهده اعمال ابرار ـ که از کارهاى مقرّبان شمرده شده ـ بیانگر برترى مقام آنان از مقام ابرار است.

2 - مقام قرب خداوند، والاتر از مقام نیکوکاران، و مایه شایستگى انسان براى آگاهى از کردار نیکوکاران و مشاهده نامه اعمال آنان است.

یشهده المقرّبون

3 - مقرّبان درگاه خداوند گواهان نامه اعمال نیکوکاران اند.

یشهده المقرّبون

فعل «یشهد»، یا از «شهود» به معناى حضور است و یا از «شهادة» که ابن اثیر در نهایه آن را «خبر دادن از مشاهدات خویش» معنا کرده است; در هر صورت گواه بودن «مقرّبون» استفاده مى شود; زیرا در معناى اول حضور و نظارت آنان به منظور گواهى دادن است و معناى دوم ـ که در آن صورت «یشهده» به معناى «یشهد به» خواهد بود ـ صریح در نکته یاد شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[21] مقربان از بندگان خدا گواهانى بر این کتاب کریمند، پس به آن شادمان مى‏شوند و براى صالحان طلب آمرزش مى‏کنند تا به حسنات بیشتر دست یابند.

یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ- مقربان درگاه آن را مشاهده مى‏کنند.»

تنها حضور مقربان در نزد کتاب کرامت و گواهى ایشان بر آن است، و لذا شهادت در این جا به معنى حضور و توقیع است، و اما مقربان- بنا بر آیه بعد- گروهى از آدمیزادگان‏اند که مى‏خورند و مى‏آشامند، و آنان همان کسان‏اند که آیات سورة الواقعة از آنان بدین گونه یاد کرده است: وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ، و شهادت آنان را خدا با این گفته بیان کرده است: وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى‏ هؤُلاءِ. «29»بعضى گفتند: اینان فرشتگان مقربند، و به قولى اسرافیل- علیه السلام- به خصوص، ولى تفسیر نخستین به سیاق نزدیکتر است، و آن خبر از کرامت مقربان در نزد پروردگارشان مى‏دهد، از آن جهت که آنان را شاهدان برنامه‏هاى صالحان قرار داده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
این کتاب و این نامه عمل چیزى است که مقربان بارگاه خدا آن را مشاهده مى‏کنند.
ممکن است منظور این باشد که: و این نامه را فرشتگان بارگاه خدا گواهى مى‏کنند، و یا آن را حاضر مى‏نمایند.
منظور از «مقربان» آن کسانى هستند که از نظر معنوى به برترین مرحله اوج گرفته و به خدا تقرب یافته‏اند.
«عبداللَّه‏بن عمر» مى‏گوید: آن کسانى که به «علیون» اوج مى‏گیرند مردمى هستند که وقتى از آنجا به سوى بهشت نظاره مى‏کنند، با نگاه یکى از آنان بهشت به نورش، نورباران مى‏گردد؛ به گونه‏اى که اهل بهشت مى‏گویند: یکى از ساکنان «علیین» به ما نگریست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمود اميرحسيني - تفسیر نمونه
سپس مى افزاید: ((این کتاب کتابى است که مقربان آن را مشاھده مى کنند یا بر آن گواھى مى دھند)) (یشھده المقربون ) .
گرچه جمعى از مفسران ((مقربون )) را در این آیه به معنى فرشتگانى که مقرب درگاه الھى ھستند تفسیر کرده اند، فرشتگانى که ناظر بر نامه اعمال یا
سرنوشت حتمى ابرار و نیکانند .
ولى آیات بعد به خوبى نشان مى دھد که ((مقربون )) گروھى از خاصان و برگزیدگان مؤ منانند که مقامى بس والا دارند، و شاھد و ناظر نامه اعمال ابرار و
نیکان دیگرند، ھمانگونه که در آیه 10 و 11 سوره واقعه بعد از ذکر دو گروه ((اصحاب المیمنه )) و ((اصحاب المشئمة )) مى فرماید: و السابقون السابقون اولئک
المقربون : ((و پیشگامان پیشگام مقربان درگاه اویند)) .
و در آیه 89 سوره ((نحل )) مى خوانیم : و یوم نبعث فى کل امة شھیدا علیھم من انفسھم و جئنا بک شھیدا على ھؤ لاء: ((به یاد آورید روزى را که از ھر
امتى گواھى از خودشان بر آنھا مبعوث مى کنیم و تو را گواه آنھا قرار مى دھیم )). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.