وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا
دنیا پرست و مال پرست نشدید، پیش خدا محترم هستید. اینکه مطالب اگر مورد عمل قرار گیرند جامعه انسانی روی سعادت خواهد دید.
در مجمع البیان فرموده رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله انگشت سبابه و انگشت وسطی دستش را نشان داد و فرمود:
«انا و کافل الیتیم فی الجنة لهاتین».
[ نظرات / امتیازها ]
وَ تُحِبُّونَ المالَ حُبًّا جَمًّا (20)
وَ تُحِبُّونَ المالَ: و دوست میدارید مال را، حُبًّا جَمًّا: دوستی بسیار و فراوان با حرص و شره و منع حقوق. یا دوست میدارید مال را بسیار و از فرط حرص، جمع آن میکنید از غیر وجه حلال و صرف آن مینمائید در غیر مصرف آن و تفکر نمیکنید که در حلال آن حساب و در حرام آن عقاب و در شبهات آن عتاب است روز قیامت.
[ نظرات / امتیازها ]
1 - علاقه فراوان به مال، از ویژگى هاى مردم در عصر جاهلیت
و تحبّون المال حبًّا جمًّا
«جمّاً»، به معناى زیاد بودن و انباشته شدن است. (مقاییس)
2 - پندار عزّت در پیشگاه خداوند، براى کسانى که گرفتار مال دوستى اند، پندارى موهوم است.
ربّى أکرمن ... کلاّ ... و تحبّون المال حبًّا جمًّا
3 - افراط در مال دوستى، حتى براى تهى دستان، ذلّت آفرین است.
ربّى أهـنن . کلاّ ... تحبّون المال حبًّا جمًّا
4 - علاقه به ثروت، از عوامل بى توجّهى به بینوایان و ترک تلاش در رفع گرسنگى آنان است.
و لاتحـضّون على طعام المسکین ... و تحبّون المال حبًّا جمًّا
ارتباط این آیه و آیه قبل با دو آیه پیش از آنها، بیانگر برداشت یاد شده است.
5 - عشق به ثروت، مذموم است.
و تحبّون المال حبًّا جمًّا
6 - دلبستگى به ثروت، شکست در آزمون الهى است.
ابتلیه ... و تحبّون المال حبًّا جمًّا
7 - غفلت از امتحان هاى الهى، مایه ترک یتیم نوازى و بى اعتنایى به مسکینان و تصاحب میراث دیگران و دلبستگى به ثروت است.
ابتلیه ... کلاّ بل لاتکرمون الیتیم . و لاتحـضّون ... و تأکلون التراث ... و تحبّون المال
8 - دنیاطلبى و ثروت خواهى، زمینه ساز بى ارزش انگاشتن یتیمان و دست اندازى به ارث آنان
بل لاتکرمون الیتیم ... و تأکلون التراث ... و تحبّون المال حبًّا جمًّا
9 - خداوند در کمین مردم بى توجّه به یتیمان و مسکینان، غاصب ارث دیگران و دل بسته به ثروت
إنّ ربّک لبالمرصاد ... بل لاتکرمون الیتیم . و لاتحـضّون ... و تأکلون ... و تحبّون
[ نظرات / امتیازها ]
وَ تُحِبُّونَ المالَ حُبًّا جَمًّا:
مبنی بر ردع است هرگز برای انسانی که علاقه بمال و منال و وسایل آسایش قلوب آنان را فرا گرفته کرامت و فضیلت نخواهد بود با رذیله حرص و طمع از مال هر چه بتواند گرد آورد و رعایت حاجت و حقوق بینوایان را ننماید و برای خود ذخیره نماید.
[ نظرات / امتیازها ]