از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یقول اهلکت مالا لبدا):(می گوید: مال بسیاری را از دست دادم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
یَقُول‌ُ أَهلَکت‌ُ مالاً لُبَداً (6)

یَقُول‌ُ: گوید ‌از‌ روی‌ تحسر، وقتی‌ ‌که‌ قیامت‌ واقع‌ شود: أَهلَکت‌ُ مالًا لُبَداً: هلاک‌ کردم‌ ‌یعنی‌ ضایع‌ ساختم‌ ‌در‌ دنیا مالی‌ انبوه‌ و بسیار. روایت‌ ‌است‌ ‌که‌ ابو الاشدین‌ رشوه‌ ‌به‌ مردم‌ دادی‌ ‌تا‌ پیغمبر ‌را‌ اذیت‌ کنند. گویند صدور ‌اینکه‌ قول‌ ‌از‌ ‌او‌ ‌در‌ دنیا بوده‌ ‌که‌ ‌از‌ روی‌ افتخار ‌به‌ اصحاب‌ ‌خود‌ می‌گفت‌ ‌من‌ مال‌ بسیار ‌در‌ عداوت‌ پیغمبر انفاق‌ نمودم‌«1». بنا ‌به‌ قولی‌ مراد ‌به‌ ‌اینکه‌ انسان‌، عمرو ‌بن‌ ‌عبد‌ ود ‌است‌، ‌در‌ حینی‌ ‌که‌ حضرت‌ امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ السّلام‌ روز خندق‌ اسلام‌ ‌بر‌ ‌او‌ عرضه‌ داشت‌ و ‌او‌ ابا نمود و ‌آن‌ حضرت‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ قتل‌ رسانید. مراد کثرت‌ انفاق‌ ‌او‌ ‌است‌ ‌در‌ جاهلیت‌ ‌به‌ ریا ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ مفاخر می‌دانستند. ‌به‌ ‌هر‌ تقدیر حق‌ ‌تعالی‌ انکار ‌او‌ فرماید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
‌-‌ ‌من‌ مال‌ بسیاری‌ ‌را‌ ‌از‌ دست‌ داده‌ و (‌در‌ دشمنی‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌) خرج‌ کرده‌ام‌ (و باین‌ کار افتخار می‌کرده‌ ‌است‌).

و بقولی‌ گفته‌اند ‌آیه‌ ‌در‌ شأن‌ (حارث‌ ‌بن‌ عامر ‌بن‌ نوفل‌ ‌بن‌ ‌عبد‌ مناف‌) ‌است‌ ‌که‌ گناهی‌ می‌کرد و ‌از‌ حضرت‌ استفتاء می‌نمود و حضرت‌ ‌او‌ ‌را‌ امر بدادن‌ کفّاره‌ می‌فرمود و ‌او‌ می‌گفت‌: (مال‌ ‌من‌ ‌در‌ کفّارات‌ و نفقات‌ ‌از‌ روز ‌که‌ داخل‌ دین‌ محمّد صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ شدم‌ مصرف‌ گردید). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - به رخ کشیدن انفاق اموالى انبوه و مباهات به آن، ورد زبان قلدر مآبان گردنکش

یقول أهلکت مالاً لبدًا

«یقول» مضارعى است که استمرار را مى رساند. فاعل آن کسى است که در آیه قبل، به «فریفته قدرت خویش» توصیف شده است. «لبداً»; یعنى، انباشته (مفردات راغب). مفاد آیه شریفه این است که گوینده این سخن، اهل انفاق بوده است; ولى به دلیل تفاخر یا ریاکارى و یا اتلاف نامیدن انفاق، مورد مذمت قرار گرفته است و یا این که او به دروغ، ادعاى انفاق مى کند. آیه بعد نیز با این احتمال ها سازگار است.

2 - افتخار به بذل و بخشش ها و خودنمایى در تأمین نیازمندى هاى مالى جامعه، مذموم و مورد نکوهش خداوند است.

یقول أهلکت مالاً لبدًا

در آیه شریفه مورد مصرف اموال مشخص نشده است; ولى به قرینه آیات بعد (فکّ رقبة أو إطعام ...) مى توان گفت: مراد هزینه کردن آن، در مصارف عمومى است.

3 - مصرف ثروت براى رفع نیازمندى هاى مردم، در دیدگاه منکران معاد، خسارتى سنگین و جبران ناپذیر است.

أهلکت مالاً لبدًا

انتخاب تعبیر «أهلکت» و پرهیز از گفتن «أنفقت» و نظایر آن، بیانگر این است که گوینده، مال هاى مصرف شده را «هلاک شده» مى پندارد. این بینش ممکن است برخاسته از انکار پاداش انفاق، بر اثر انکار معاد باشد.

4 - برخى از مردم، به دروغ خود را از انفاق گران معرفى کرده و مدعى بذل و بخشش هاى انبوه اند.

یقول أهلکت مالاً لبدًا

آیه بعد ـ که گوینده «أهلکت مالاً لبداً» را غافل از آگاهى خداوند خوانده است ـ مى تواند نشانگر نادرست بودن ادعاى انفاق گرى او باشد.

5 - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «یقول أهلکت مالاً لبداً» قال: هو عمروبن عبدود حین عرض علیه على بن أبى طالب(ع) الإسلام یوم الخندق و قال: فأین ما أنفقت فیکم مالاً لبداً و کان أنفق مالاً فى الصدّ عن سبیل اللّه فقتله على(ع);(1)

امام باقر(ع) درباره سخن خداوند«یقول أهلکت مالاً لبداً» روایت شده که فرمود: گوینده این سخن عمرو بن عبدود بود، آن زمان که حضرت على بن ابى طالب(ع) در روز [غزوه ]خندق، اسلام را بر او عرضه کرد; وى گفت: کجا رفت آن اموال زیادى که در مورد شما خرج کردم؟ و او اموال [زیادى] را در راه جلوگیرى از راه خدا صرف کرده بود پس حضرت على(ع) او را کشت». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
یَقُول‌ُ أَهلَکت‌ُ مالًا لُبَداً

‌یعنی‌ انسان‌ بدبخت‌ میگوید: ‌من‌ مال‌ و ثروت‌ فراوانی‌ ‌را‌ ‌برای‌ دشمنی‌ و عداوت‌ ‌با‌ پیامبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ مصرف‌ و فانی‌ نموده‌ام‌‌-‌ گفته‌ ‌شده‌: وی‌ حرث‌ ‌بن‌ عامر ... بوده‌ ‌است‌‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[6] آیا می‌دانی‌ ‌که‌ انسان‌ چگونه‌ بزرگ‌ می‌شود! هنگامی‌ ‌که‌ قضیه بزرگی‌ ‌را‌ حمل‌ می‌کند، نسبت‌ ادا کردن‌ قضیه‌ برابر ‌با‌ ‌تعالی‌ ‌او‌ ‌است‌، و بدین‌ گونه‌ ‌خدا‌ ‌بر‌ بندگان‌ صالح‌ ‌خود‌ مسئولیتهای‌ بیشتر تحمیل‌ کند، و آنان‌ ‌را‌ ‌به‌ سخت‌ترین‌ بلا مبتلا می‌سازد، ‌حتی‌ ‌در‌ حدیث‌ معروف‌ آمده‌ ‌است‌: «بلا ‌برای‌ انبیاء ‌است‌ و سپس‌ اولیاء و سپس‌ بهتر و بهتر»، جز ‌اینکه‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ مردم‌ چون‌ مأموریتی‌ ‌ یا ‌ قضیه‌ای‌ ‌ یا ‌ مسئولیتی‌ ‌را‌ ‌بر‌ دوش‌ دارند، ‌خود‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌آن‌ کوچک‌ می‌بینند و می‌گویند: چگونه‌ ‌به‌ انجام‌ دادن‌ ‌اینکه‌ کار موفق‌ می‌شوم‌! و ‌به‌ همین‌ جهت‌ قصد فرار ‌از‌ ‌آن‌ می‌کنند. ‌در‌ حقیقت‌ اشخاص‌ بزرگ‌ ‌در‌ همین‌ نقطه‌ ‌از‌ دیگران‌ جدا و شناخته‌ می‌شوند، آنان‌ هیچ‌ کس‌ ‌را‌ شایسته‌تر ‌از‌ ‌خود‌ ‌برای‌ انجام‌ دادن‌ کار خیر ‌ یا ‌ تحمل‌ یک‌ مسئولیت‌ نمی‌یابند، بلکه‌ بعضی‌ ‌از‌ آنان‌ ‌برای‌ یافتن‌ کسی‌ چندان‌ ‌به‌ جستجو نمی‌پردازند.

شاید ‌آیه‌ ‌به‌ بحث‌ درباره همین‌ حالت‌ نادر ‌در‌ نفس‌ انسان‌ می‌پردازد، چه‌ ‌آن‌ ‌را‌ چنان‌ می‌بیند ‌که‌ ‌اگر‌ چیز اندکی‌ بدهد، ‌در‌ چشم‌ خودش‌ بزرگ‌ می‌نماید و می‌گوید: ‌اینکه‌ مال‌ بزرگی‌ ‌است‌، و نمی‌گوید ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌برای‌ زندگی‌ ‌او‌ داده‌ ‌است‌، بلکه‌ ‌خود‌ ‌را‌ زیان‌ دیده‌ می‌بیند و می‌گوید: ‌آن‌ مال‌ ‌را‌ هلاک‌ کردم‌.

«یَقُول‌ُ أَهلَکت‌ُ مالًا لُبَداً‌-‌ می‌گوید: مال‌ بسیار ‌از‌ دست‌ دادم‌.»

شاید ‌در‌ ‌اینکه‌ کار دروغگو ‌باشد‌، و جز اندکی‌ نداده‌ و کار ‌او‌ ‌در‌ نظر خودش‌ بزرگ‌ جلوه‌ کرده‌ ‌است‌، ‌بر‌ خلاف‌ ‌آن‌ مؤمن‌ ‌که‌ هرگز ‌از‌ حدّ کوتاهی‌ کردن‌ ‌در‌ برابر ‌خدا‌ بیرون‌ نمی‌رود و پیوسته‌ ‌در‌ صدد انجام‌ دادن‌ کار بزرگتر و دارای‌ فضیلت‌ بیشتر‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعظم زارع بيدکي - تفسیر المیزان
کلمه (لبد) به معناى بسیار است، سیاق این آیه و سایر آیات تا آخر سوره چنین مى رساند که در آن روزها شخصى اظهار اسلام و یا تمایل به اسلام نموده، مقدارى از مال خود را هم انفاق نموده و آن را بسیار دانسته، و منت نهاده و گفته (اهلکت مالا لبدا)، و در پاسخ این منت که نهاده آیات مورد بحث نازل شده، و سخن او را چنین رد کرده که : رستگارى و رسیدن به حیات طیب و میمون دست نمى دهد، مگر با تحمل سختى انفاق در راه خدا، و دخول در زمره کسانى که به راستى ایمان آورده یکدیگر را به صبر و مرحمت سفارش مى کنند، با این بیان روایاتى که ان شاء اللّه در بحث روایتى آینده مى آید تأیید مى شود.

رد و انکار لازمه سخن کسى که انفاق از مال بر او گران آمده گفت : (اهلکت مالا لبدا) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
یقُولُ أَهْلَکْتُ مَالا لُبَدًا (۶)همین انسانی که در «کبد» آفریده شده می‌گوید که مال فراوانی را تباه کردم.. و مشهور است که منظور از تباه کردن مال زیاد این است که این شخص مالی را انفاق کرده و امروز پشیمان است.
«لبد» به معنای فراوان است.
شأن نزولهایی را برای این ذکر کرده‌اند ولی فارق از شأن نزول، خود سوره قرینه‌ای ندارد که منظور انفاق باشد. و یک معنای دیگر هم وجود دارد که این آیه یک اصطلاح در زبان عربی است، و این را باید به اصطلاح ترجمه کرد، که در شعرهای قدیمی عرب هم ذکرشده است: «وإذا سکرتُ فاننی مستهلکًا مالی و إرضی وافراً لم یکلموا» وقتی که مست می شوم مال و ارضم را آنقدر زیاد نابود و هلاک می‌کنم که حرفش را هم نزن، یا که نگو و نپرس» این اصطلاح را چه کسی به کار می‌برد؟ آن شخص مرفهی که خوشی مستش کرده و آن قدر ولخرجی می‌کند که حساب ندارد و به این ولخرجی کردنش افتخار هم می‌کند!
مثلا می‌گویند که من آنقدر در عروسی خرج کرده‌ام که فقط پول گلی که زیر ماشین عروس ریختم دو میلیون بود! و یا برای خرید کمی(شش هزار تومان) که می‌کند، پول کلانی(پنجاه هزار تومان) را به مغازه‌دار می‌دهد و بقیه‌اش را هم نمی‌گیرد!
خدای متعالی بعد از این قسمها می‌فرماید: که ما انسان را همواره در رنج خلق کرده‌ایم. یعنی طوری او را خلق نکرده‌ایم که خیال کند که فقط خودش هست، وقتی به زندگی خودش نگاه ‌بکند متوجه می‌شود که همیشه دستی بالای سرش هست. و هیچ وقت این انسان را در این دنیا به رفاه مطلق نمی‌رسانیم. «فی کبد» است همین وجود و همین زندگی «کبد» یا رنج و سختی دارد .(مصیبت، گرفتاری، بیماری و)
یک وقت هم ظاهر قضیه رفاه و نعمت است، ولی وقتی واقعیت را نگاه می‌کنی می‌بینی که چه قدر کبد حواشی آن را در برگرفته است، یعنی هیچ انسان رفاه مطلق و آسایش محضی در این دنیا ندارد.
خدا می‌فرماید که ما این انسان را در کبد خلق کردیم، ولی گمان می‌کند که هیچ کس بر او تنگ نخواهد گرفت؟ و تعجب این جاست که انسان در کبد خلق شده ولی دست قادر خدا را نمی‌بیند. خدا می‌فرماید این طور خلقت کردم که گمان نکنی که تنهایی، و دست قاهر و قادری بالای سرت نیست، و همیشه بدانی که همه چیز دست خودت نیست، با این وجود انسان ولخرجی می‌کند و مالش را هدر می‌دهد و به این هدر دادن مالش هم می بالد، و غرور به او دست می‌دهد.
اگر انسان سری به مناطق مرفهان بی درد نشین بزند، این «اهلکت مالا ًلبدا» را می‌بیند.
یک نگاه استقلالی به این سه آیه:
«عینین و لساناً و شفتین» که از لحاظ معنایی مشخص است. اما «نجدین» : دو برجسته، این دو برجسته چیست؟
خیلیها گفته‌اند که خیر و شر. ولی به نظر ما ایراداتی به این ترجمه وارد هست:
اولا: راه خیر برجسته است، قبول، چرا راه شر برجسته آن هم در عرض راه خیر؟ در این آیات زوجها هم ارزش هستند: «عینین» و «شفتین» که ارزش مساوی دارند. ولی بخواهیم بگوییم که «نجدین» یکی راه خیر و یکی راه شر؛که شر در کنار راه خیر برجسته شود و دو برجسته شوند، قابل قبول نیست.
دوما: مفهوم خیر و شر است، که از بیرون می‌آوریم.
سومین اشکال این است که این «هدیناه» چه جور «هدیناهیی» هست؟ اگر منظور از «هدیناه النجدین» تکوینی است، یعنی ما در راه خیر و شرّ هدایتش کردیم که «الم» آوردن نمی‌خواهد. یعنی خدا می‌فرماید که ما تو را در راه خیر و شرّ هدایت نکردیم؟ از این چه استفاده‌ای می‌شود؟
و اگر هدایت تشریعی مراد است که در قرآن هدایت به یکی از این راهها صورت گرفته است که آن هم راه خیر است : «إما هدیناه السبیل إما شاکرا ًو إما کفوراً»، هدایت تشریعی، که با راه شرّ سازگار نیست. مجموع این دلایل گزینۀ راه خیر و شرّ را تضعیف می‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 13

سپس در ادامه همین سخن مى افزاید: او مى گوید من مال زیادى را تباه کردم (یقول اهلکت مالا لبدا).
اشاره به کسانى است که وقتى به آنها پیشنهاد صرف مال در کار خیرى مى کردند از روى غرور و نخوت مى گفتند: ما بسیار در این راه ها صرف کرده ایم در حالى که چیزى براى خدا انفاق نکرده بودند، و اگر اموالى به این و آن داده بودند براى تظاهر و ریا کارى و اغراض شخصى بوده است .
بعضى نیز گفته اند: آیه اشاره است به کسانى که اموال زیادى در دشمنى با اسلام و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و توطئه هاى ضد اسلامى صرف کرده بودند، و به آن افتخار مى کردند، همانگونه که در حدیثى آمده است که در روز جنگ خندق هنگامى که على (علیه السلام ) اسلام را به عمرو بن عبد ود عرضه نمود، او در پاسخ گفت : فاین ما انفقت فیکم مالا لبدا: پس آن همه اموالى که بر ضد شما مصرف کردم چه مى شود))؟!.
بعضى نیز گفته اند: آیه ناظر به بعضى از سران قریش مانند حارث بن عامر است که مرتکب گناهى شده بود راه نجات را از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سؤ ال کرد حضرت دستور کفاره به او داد. او گفت : اموال من از آن روز که وارد دین اسلام شدم در کفارات و نفقات نابود شد!.جمع میان هر سه تفسیر نیز بى مانع است ، هر چند تفسیر اول تناسب بیشترى با آیه بعد دارد.
تعبیر به ((اهلکت )) اشاره به این است که اموال او در حقیقت نابود شده و بهره اى عائدش نمى شود.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
آیه شریفه به کسى اشاره دارد که با فخر و مباهات اعلام مى‏کرد که در راه دشمنى باپیامبر و راه و رسم مترقى و آزادیخواهانه او ثروت هنگفتى را هزینه کرده است.
به باور «مقاتل» آیه به مردى مغرور به نام «حرث» اشاره دارد که مى‏گفت از روزى که به دین محمد(ص) گرویده است ثروت بسیارى را از دست داده، چرا که او به گناه دست یازید و پیامبر به او رهنمود داد که باید کفاره بدهد. او کفاره داد و آن‏گاه چنین سخن نا روایى را به زبان آورد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.