● رضایت در جزای انفاق
هر آینه او- همان مرد اتقى- به زودى با دریافت اجر جزیل و پاداش حسن و جمیلى که پروردگارش به او مىدهد خشنود مىگردد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 517 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پاداش اعمال |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پاداش الهی بواسطه ربوبیت خداوند
در این آیه خداى تعالى را با دو صفت «رب» و «اعلى» ستوده، تا اشاره کرده باشد به اینکه آنچه به عنوان جزا به او مىدهند که بزرگترین جزا و گرانقدرترین است، به مقتضاى ربوبیت خداى تعالى و تناسب با بلندى مقام او است، (نه متناسب با عمل بنده) و از اینجا وجه التفات در آیه قبلى روشن مىشود، در آیه «فانذرتکم» خداى تعالى متکلم بود، و در آیه قبلى غایب فرض شده، تا به دو وصف رب و اعلى متصف گردد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 517 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : افعال خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان معنای جمله «و لسوف یرضى»
آیه «و لسوف یرضى» را دو گونه مىتوان معنا کرد: یکى آنکه انسان با رسیدن به اهدافش از خدا راضى مىشود، دیگر آنکه خداوند از او راضى مىشود. البتّه در قرآن، هر دو مورد یعنى رضاى خداوند از انسان و رضاى انسان از خداوند، در کنار هم آمده است: «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»(بیّنه/8)، «ارجعى الى ربّک راضیة مرضیة»(فجر/28)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 510 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : رضا |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.