از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و وضعنا عنک وزرک ): (و بار سنگین را از دوشت بر نداشتیم ؟) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - رسالت الهى و دعوت مردم به دین، وظیفه اى سنگین بر دوش پیامبر(ص)

و وضعنا عنک وزرک

«وزر»; یعنى، سنگینى و «وزیر»، به معناى کسى است که وظایف سنگین فرمانروایش را برعهده مى گیرد (مفردات). مصداق مورد نظر از «وزر» ـ به قرینه شرح صدر که در آیه قبل آمده بود ـ تکالیف دشوار و رسالت سنگینى بود که در صورت فقدان امدادهاى ویژه خداوند، تحمّل آن بر پیامبر(ص) سخت بود.

2 - خداوند با امدادهاى ویژه به پیامبر(ص) او را به انجام دادن رسالت هاى الهى و اجراى برنامه هاى سنگین اسلام، موفّق ساخت.

و وضعنا عنک وزرک

3 - شرح صدر پیامبر(ص)، فراهم سازنده زمینه لازم براى اجراى برنامه هاى سنگین رسالت و انجام دادن تکالیف دشوار

ألم نشرح ... و وضعنا عنک وزرک

4 - ناشناخته ماندن رسالت پیامبر(ص) در آغاز بعثت، مایه سیطره افکندن اندوهى سنگین بر آن حضرت

وزرک

مراد از «وزر» ـ با توجّه به آیه «و رفعنا لک ذکرک» ـ مى تواند نقطه مقابل «بلند آوازه بودن» باشد; یعنى، ناشناخته ماندن رسول اکرم(ص)، سبب شده بود که رسالت ها و تعالیم او مهجور مانده و غمى سنگین براى آن حضرت به وجود آید. تناسب دو فعل «وضعنا» (فرونهادیم) و «رفعنا» (بالابردیم)، مؤید این احتمال است.

5 - خداوند، برطرف سازنده حزن پیامبر(ص) از مهجور ماندن رسالت خویش

و وضعنا عنک وزرک

6 - تحمّل آداب و رسوم دوران جاهلیت، بر پیامبر(ص) سنگین و دشوار بود.

وزرک

«وزر»، مطلق است و قابلیت دارد که بر مصادیقى گوناگون ـ از جمله «سنت هاى سخت دوران جاهلیت» ـ تطبیق یابد. هم چنین مى تواند ناظر به تمام مصادیقى باشد که به ذهن خطور مى کند.

7 - خداوند، پیامبر(ص) را از گرفتارى به سنت هاى دوران جاهلیت رهانید.

و وضعنا عنک وزرک

8 - توجّه به عنایت هاى خداوند در رفع مشکلات رسالت، مایه اطمینان پیامبر(ص) به دورى اش از قهر و خشم خداوند

ما ودّعک ربّک و ما قلى ... و وضعنا عنک وزرک [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
آن‏گاه در بیان نعمت گران دیگر خدا به پیامبر مى‏فرماید:
وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ
آیا ما بار گرانت را از دوش تو برنداشتیم؟
همان بار گرانى که گویى پشت تو را مى‏شکست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
سپس به ذکر موهبت دیگرى از مواهب عظیم خود به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) پرداخته مى افزاید: ((آیا ما بار سنگین را از تو برنداشتیم !؟)) (و وضعنا عنک وزرک ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
2‌-‌ وَ وَضَعنا عَنک‌َ وِزرَک‌َ‌-‌ (واو) کلمه (وَ وَضَعنا) عاطفه‌ ‌است‌، مفسرین‌ اقوال‌ و احتمالات‌ خسته‌ کننده‌ای‌ ‌در‌ باره معنای‌ (وِزرَک‌َ) دارند ‌که‌ قول‌ صاحب‌ تفسیر المیزان‌ ‌از‌ همه‌ احسن‌ و اصح‌ میباشد، و ‌آن‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ سیاق‌ ‌آیه‌ استفاده‌ میشود: منظور ‌از‌ کلمه (وِزرَک‌َ) انفاذ دعوت‌ و امضاء مجاهدت‌ پیامبر اسلام‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ راه‌ ‌خدا‌ می‌کرد زیرا رسالت‌ و دعوت‌ و آنچه‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ متفرع‌ میشد همان‌ (وزر) و بار سنگینی‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
«وَ وَضَعنا عَنک‌َ وِزرَک‌َ‌-‌ و بار ‌را‌ ‌از‌ تو برداشتیم‌.»

چه‌ وزر بار سنگین‌ ‌است‌، و وضع‌ بار برداشتن‌ ‌آن‌ ‌است‌، و کدام‌ باری‌ سنگینتر ‌از‌ دوستی‌ دنیا و ترس‌ ‌از‌ مردم‌ ‌آن‌ و چسبیدن‌ ‌به‌ زمین‌ ‌است‌! و تأییدی‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌را‌ ‌در‌ حدیثی‌ نبوی‌ می‌یابیم‌ ‌که‌ چون‌ ‌از‌ ‌او‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ پرسیدند ‌که‌: «‌ یا ‌ ‌رسول‌ اللّه‌؟ آیا قلب‌ گشوده‌ می‌شود! ‌گفت‌: آری‌، گفتند: ‌ یا ‌ ‌رسول‌ اللّه‌؟ آیا ‌اینکه‌ گشودگی‌ علامتی‌ دارد ‌که‌ ‌به‌ ‌آن‌ شناخته‌ شود! ‌گفت‌: آری‌، ‌از‌ خانه فریب‌ دنیا بریدن‌، و ‌به‌ خانه جاودانی‌ آخرت‌ بازگشتن‌، و پیش‌ ‌از‌ رسیدن‌ مرگ‌ آماده ‌آن‌ بودن‌».«4»

‌پس‌ ‌اگر‌ شرح‌ صدر‌-‌ چنان‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ حدیث‌ آمده‌‌-‌ ‌با‌ کناره‌گیری‌ ‌از‌ دنیا صورت‌ اتمام‌ می‌پذیرد، فرو گذشتن‌ بار وزر یکی‌ ‌از‌ مظاهر ‌آن‌ خواهد، ‌که‌ تصدیق‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ گفته ‌خدا‌ ‌در‌ صفت‌ پیامبرش‌ چنین‌ می‌یابیم‌: وَ یَضَع‌ُ عَنهُم‌ إِصرَهُم‌ وَ الأَغلال‌َ الَّتِی‌ کانَت‌ عَلَیهِم‌.«5»

و «اصر» ‌به‌ معنی‌ بار سنگین‌ و ‌به‌ شرک‌ و خرافات‌ تفسیر ‌شده‌، و نیز یکی‌ ‌از‌ معانی‌ «أغلال‌» قید و بندهای‌ نفسی‌ ‌است‌ ‌که‌ مانع‌ حرکت‌ کردن‌ می‌شود.

‌اینکه‌ همه‌ ‌با‌ وحی‌ تجسم‌ یافته ‌در‌ کتاب‌ کامل‌ می‌شود، و ‌هر‌ مؤمنی‌ هنگام‌ تلاوت‌ ‌آن‌ چنان‌ ‌که‌ باید، بهره ‌خود‌ ‌را‌ می‌برد و سینه‌اش‌ گشوده‌ و بارهای‌ سنگینی‌ ‌که‌ حمل‌ می‌کند سبک‌ می‌شود.

[3] و تنگی‌ نفس‌ و بازو گشاده‌ نبودن‌ قلب‌ باری‌ بس‌ سنگین‌ ‌است‌، پشت‌ صاحب‌ ‌آن‌ ‌را‌ خم‌ می‌کند، و مخصوصا ‌اگر‌ شخص‌ حامل‌ رسالت‌ ‌خدا‌ ‌بر‌ جهانیان‌ ‌باشد‌، سنگینی‌ ‌آن‌ چندان‌ می‌شود ‌که‌ هیچ‌ کس‌ تاب‌ تحمل‌ ‌آن‌ ‌را‌ ندارد، مگر ‌آن‌ ‌که‌ ‌خدا‌ سینه ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ ایمان‌ و یقین‌ و توکل‌ کردن‌ ‌بر‌ خودش‌ و همه‌ چیز ‌را‌ ‌به‌ دست‌ ‌او‌ سپردن‌ گشوده‌ ‌باشد‌، و شعیب‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ ‌که‌ ‌با‌ فساد قومش‌ چالش‌ کرد و ‌گفت‌: إِن‌ أُرِیدُ إِلَّا الإِصلاح‌َ مَا استَطَعت‌ُ وَ ما تَوفِیقِی‌ إِلّا بِاللّه‌ِ عَلَیه‌ِ تَوَکَّلت‌ُ وَ إِلَیه‌ِ أُنِیب‌ُ«6» چنین‌ ‌بود‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
وَ وَضَعنا عَنک‌َ وِزرَک‌َ:

مبنی‌ ‌بر‌ منت‌ دیگری‌ ‌است‌ ‌بر‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ ‌که‌ ‌در‌ نتیجه‌ موهبت‌ مقام‌ رسالت‌ ‌که‌ سنگین‌ و دشوار و زیاده‌ ‌بر‌ قدرت‌ ‌است‌ ‌در‌ نتیجه‌ قیام‌ دعوت‌ ‌رسول‌ و پذیرش‌ گروهی‌ ‌از‌ دانشجویان‌ مکتب‌ قرآن‌ ‌که‌ دعوت‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ ‌را‌ پذیرفته‌ و ‌از‌ برنامه‌ ‌آن‌ پیروی‌ می‌نماید و بدین‌ وسیله‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ قیام‌ بوظیفه‌ ‌خود‌ نموده‌ و ‌از‌ طریق‌ قرائت‌ آیات‌ قرآنی‌ جهان‌ بشریت‌ ‌را‌ بتوحید و ‌به‌ پیروی‌ ‌از‌ مکتب‌ قرآن‌ دعوت‌ نموده‌ و بدین‌ وسیله‌ وزر و وظیفه‌ توان‌ فرسای‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ بموقع‌ اجراء گذارده‌ شد و ‌در‌ اثر قیام‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ بدعوت‌ عموم‌ و قرائت‌ آیات‌ قرآنی‌ و ‌از‌ طرفی‌ دیگر پذیرش‌ و قبول‌ دانشجویان‌ ‌که‌ دعوت‌ ‌رسول‌ ‌را‌ پذیرفته‌ ‌در‌ مقام‌ استفاده‌ برآمده‌اند ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ وظیفه‌ خطیر ‌خود‌ ‌را‌ انجام‌ داده‌ ‌است‌ . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
وَوَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ (٢)الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ (٣) و از دوش تو بار آن بار سنگین را برداشتیم.

«وزر» آن بار سنگین را می‌گویند که یک بار منفی هم در آن هست که «الذی انقض ظهرک» آن را تشدید هم می‌کند. یعنی نمی‌فرماید آن باری را که داشت کمرت را می‌شکست، یا کمرشکن بود، بلکه می‌فرماید: آن باری که کمرت را شکست. یعنی وقتی بار را از دوش تو برداشتیم، که دیگر آن را نمی‌توانستی ببری! که در اینجا بار همان رسالت است و بقیه هم به تناسب آن معنا می‌شوند.

تا آنجایی ایستادی که این بار کمرت را شکست. یعنی تا آن موقعی که بار کمر کسی را نشکند و طاقت او را طاق نکند، او نباید بارش را زمین بگذارد و از خودش سلب مسئولیت بکند. که در این موقع یاری الهی می‌رسد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرالمیزان

و وضعنا عنک وزرک الذی انقض ظهرک کلمه وزر به معنای بار سنگین است ، و انقاض ظهر به معنای شکستن پشت کسی است ، شکستنی که صدایش به گوش برسد ، آنطور که از تخت و کرسی و امثال آن وقتی کسی روی آن می‏نشیند ، و یا چیز سنگینیروی آن می‏گذارند صدا برمی‏خیزد ، و مراد از انقاض ظهر ( غالبا ) معنای لغوی آن نیست ، ( چون کسی پشت کسی را آنطور نمی‏شکند که صدای تخت و کرسی کند ) ، بلکه منظور ظهور آثار سنگینی وزر بر آدمی است ، ظهوری بالغ .
و وضع وزر به معنای از بین بردن آن سنگینی است ، که رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏)
احساسش می‏کرد ، و جمله و وضعنا عنک وزرک عطف است بر جمله ا لم نشرح ... ، چون معنایش قد شرحنا لک صدرک است ، در نتیجه معنای دو جمله چنین می‏شود : محققا ما سینه‏ات را گشودیم ، و سنگینی‏هایی که بر دوشت بود برداشتیم .
و مراد از وضع وزر رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) - به طوری که از سیاق بر می‏آید ، و قبلا هم اشاره کردیم - این است که دعوت آن جناب را انفاذ و مجاهداتش در راه خدا را امضا نمود ، به این معنا که اسباب پیشرفت دعوتش را فراهم کرد ، چون رسالت و دعوت و فروعات آن ثقلی بود که به دنبالش شرح صدر بر آن جناب تحمیل نمود .
ولی بعضی از مفسرین گفته‏اند : وضع وزر ، اشاره است به داستانی که در روایات آمده که در ایام کودکیش دو تا فرشته بر آن جناب نازل شدند ، و سینه‏اش را شکافته قلبش را درآوردند ، و دوباره در جایش قرار دادند ، که روایتش به زودی از نظر خواننده خواهد گذشت .
بعضی دیگر گفته‏اند : منظور از وزر ، اعمالی است که قبل از بعثت از آن جناب سر زده بود .
و بعضی گفته‏اند : منظور غفلتش از شرایع و امثال آن است که آگاه شدن بدان جز با وحی صورت نمی‏گیرد ، و بیان هر شریعتی را باید آن جناب بخواهد ، تا پاسخش از راه وحی برسد .
بعضی دیگر گفته‏اند : منظور تحیر آن جناب است در اینکه آیا رسالت الهی را آنطور که باید انجام داده‏ام یا نه .
بعضی هم گفته‏اند : منظور وحی و سنگینی آن است ، چون در اوائلبعثت گرفتن وحی بر او دشوار بوده .
بعضی گفته‏اند : منظور رنجی است که آن جناب از گمراهی قومش و دشمنیشان با آن جناب می‏برده ، و وی از ارشادشان عاجز می‏شده .
و بعضی گفته‏اند : منظور رنجی است که از تعدی دشمن در آزار آن جناب می‏برده .
بعضی دیگر گفته‏اند : مراد اندوهی است که از مرگ عمویش ابو طالب و مرگ همسرش خدیجه در دل داشته .
بعضی دیگر گفته‏اند : کلمه وزر به معنای معصیت است ، و رفع و زر به معنای عصمت است .
بعضی گفته‏اند : منظور از وزر گناه امت آن جناب است ، و قهرا مراد از وضع وزر آمرزش آن گناهان است .
و این وجوهی که نقل شد بعضی‏ها سخیف و بعضی دیگرش ضعیف است و با سیاق سازگار نیست ، بعضی‏ها به عنوان قیل - گفته شده نقل شده ، و بعضی دیگرش به صورت احتمال ذکر شده است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 195
وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ:
مبنى بر منت دیگرى است بر رسول صلّى اللّه علیه و آله که در نتیجه موهبت مقام رسالت که سنگین و دشوار و زیاده بر قدرت است در نتیجه قیام دعوت رسول و پذیرش گروهى از دانشجویان مکتب قرآن که دعوت رسول صلّى اللّه علیه و آله را پذیرفته و از برنامه آن پیروى
مى‏نماید و بدین وسیله رسول صلّى اللّه علیه و آله قیام بوظیفه خود نموده و از طریق قرائت آیات قرآنى جهان بشریت را بتوحید و به پیروى از مکتب قرآن دعوت نموده و بدین وسیله وزر و وظیفه توان فرساى رسول صلّى اللّه علیه و آله بموقع اجراء گذارده شد و در اثر قیام رسول صلّى اللّه علیه و آله بدعوت عموم و قرائت آیات قرآنى و از طرفى دیگر پذیرش و قبول دانشجویان که دعوت رسول را پذیرفته در مقام استفاده برآمده‏اند رسول صلّى اللّه علیه و آله وظیفه خطیر خود را انجام داده است‏ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.