از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و ما ادریک ما لیله القدر):(و تو چه می دانی که شب قدر چیست ؟)این عبارت کنایه از جلیل القدر بودن و عظمت منزلت شب قدر است و به همین دلیل هم به جای استفاده از ضمیر، اسم ظاهر را بکار برده . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی
و چه‌ دانی‌ تو ‌ یا ‌ ندانی‌ تو (‌ یا ‌ محمّد صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌) ‌که‌ ‌تا‌ چه‌ حدّ ‌است‌ عظمت‌ و خطر شب‌ قدر (و بکنه‌ ‌آن‌ پی‌ نبری‌ ‌که‌ ‌تا‌ چه‌ پایه‌ ‌است‌ علوّ قدر ‌آن‌ زیرا خارج‌ ‌از‌ دائره‌ درایت‌ خلق‌ ‌است‌ و آنرا جز علام‌ الغیوب‌ کسی‌ نداند و درایت‌ نتواند) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - ابزار شناخت ویژگى هاى شب قدر، در اختیار همگان نیست.

و ما أدریک ما لیلة القدر

مخاطب در «ما أدراک»، هر شخصى است که آیه شریفه را بخواند و یا بشنود.

2 - عظمت شب قدر، فراتر از حد بیان است.

و ما أدریک ما لیلة القدر

3 - پیامبر(ص)، در شناخت شب قدر و ویژگى هاى آن، نیازمند تعلیم الهى است.

و ما أدریک ما لیلة القدر

خطاب در آیه شریفه، گرچه مخصوص پیامبر(ص) نیست; ولى بر آن حضرت نیز تعمیم مى یابد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
وصف و ویژگى شب قدر

در دومین آیه مورد بحث روى سخن را به پیامبر مى کند و در بیان عظمت و وصف ناپذیرى شب قدر مى پرسد؟

وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ

و تو اى محمد(ص): چه مى دانى که شب قدر چیست و از شب قدر و بزرگى و شکوه و حرمت آن، چه چیزى آگاهت نمود؟

و این بیان در جهت ترغیب و تشویق به شناخت آن شب پربرکت و عبادت و نیایش در آن است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
( وما أدراک ما لیلة القدر ) یعنی : ولم تبلغ درایتک غایة فضلها ومنتهی علو قدرها . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
وَ ما أَدراک‌َ ما لَیلَةُ القَدرِ

‌اینکه‌ آیه شریفه‌ بطور سر بسته‌ ‌به‌ اهمیت‌ شب‌ قدر اشاره‌ میکند و میفرماید: چه‌ چیزی‌ تو ‌را‌ آگاه‌ نموده‌ ‌که‌ شب‌ قدر چیست‌! یکی‌ ‌از‌ اهمیت‌های‌ ‌آن‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آیه‌ ‌بعد‌ خواهد آمد‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[2] کیست‌ ‌که‌ بتواند ابعاد ‌اینکه‌ شب‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ سبب‌ وحی‌ ‌بر‌ آفریدگان‌ ‌خود‌ مبارک‌ گردانیده‌ و ‌آن‌ ‌را‌ زمان‌ تقدیر جریان‌ امور جهانیان‌ قرار داده‌ ‌است‌، ادراک‌ کند، و کیست‌ ‌که‌ بتواند بزرگی‌ وحی‌ و شکوه‌ فرشتگان‌ و معانی‌ صلح‌ و سلام‌ الاهی‌ ‌را‌ نیک‌ بفهمد! ‌به‌ صورت‌ مطلق‌ برتر ‌از‌ ادراک‌ نیست‌، ولی‌ برتر ‌از‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ آدمی‌ بتواند همه ابعاد ‌آن‌ ‌را‌ فراگیرد، بلکه‌ می‌کوشد و می‌کوشد ‌تا‌ ‌هر‌ چه‌ بیشتر ‌بر‌ معانی‌ ‌آن‌ وقوف‌ یابد، و ‌هر‌ چه‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ شناخت‌ و معرفت‌ پیشتر رود، ‌به‌ غنیمتهای‌ بیشتری‌ ‌از‌ ‌آن‌ دسترس‌ پیدا می‌کند.

«وَ ما أَدراک‌َ ما لَیلَةُ القَدرِ‌-‌ و تو چه‌ دانی‌ ‌که‌ شب‌ قدر چیست‌!»
و پیش‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌از‌ گفته بعضی‌ نقل‌ کردیم‌ ‌که‌: ‌اینکه‌ جمله‌ ‌در‌ قرآن‌ ‌برای‌ بیان‌ اهمیت‌ گفته‌ای‌ می‌آید ‌که‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ خواهد آمد.

‌اگر‌ مقدم‌ ‌بر‌ جمله‌ «و ‌ما یدریک‌» ‌باشد‌، جمله‌ ‌به‌ صورت‌ مجمل‌ باقی‌ می‌ماند ... ‌که‌ بعضی‌ چنین‌ گفته‌اند، و اعتقاد ‌من‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌هر‌ دو جمله‌ ‌برای‌ بزرگداشت‌ حقیقتی‌ ‌است‌ ‌که‌ ذکر ‌آن‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ دو تعبیر آمده‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - برگزیده تفسیر نمونه
در ایـن آیه براى بیان عظمت شب قدر, مى فرماید: ((و تو چه مى دانى شب قدر چیست ؟)) (وما ادریک ما لیلة القدر).ایـن تـعـبـیـر نشان مى دهد که عظمت این شب به قدرى است که حتى پیامبر باآن علم وسیع و گسترده اش قبل از نزول این آیات به آن واقف نبود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر طبری(عربی)
وَقَوْله : { وَمَا أَدْرَاک مَا لَیْلَة الْقَدْر } یَقُول : وَمَا أَشْعَرَک یَا مُحَمَّد أَیّ شَیْء لَیْلَة الْقَدْر خَیْر مِنْ أَلْف شَهْر . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرالمیزان
و ما ادریک ما لیلة القدر این جمله کنایه است از جلالت قدر آن شب و عظمت منزلتش ، چون با اینکه ممکن بود در نوبت دوم ضمیر لیلة القدر را بیاورد ، خود آن را تکرار کرد .
واضح‏تر بگویم ، با اینکه می‏توانست بفرماید : و ما ادریک ما هی ، هی خیر من الف شهر برای بار دوم و بار سوم خود کلمه را آورد و فرمود : و ما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - پرتوى از قرآن، ج‏4، ص: 197
وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ؟ اگر مخاطب این آیه شخص رسول اکرم «ص» باشد ظاهر این است که استفهام «ما ادراک» براى تعظیم و بزرگداشت، لیلة القدر است، زیرا کسى که قرآن به قلبش نازل شده و روحش محل لیلة القدر بوده، نباید حقیقت آن برایش مجهول باشد. و اگر مخاطب هر شخص قابل خطاب باشد، استفهام انکارى و مشعر بر مجهول بودن لیلة القدر براى مخاطبین است، زیرا حقیقت آن برتر از ادراک عموم میباشد.
از لغت قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین قدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة القدر باید راجع و مربوط به یک حادثه روحى و انسانى باشد. شاید بر خلاف آنکه ظرف پیش از مظروف وجود دارد، لیلة- القدر با نزول قرآن، همان در ظرف قلب پیمبر اکرم «ص»، پدید آمده است. ولى ظاهر آیه که از نزول قرآن در شب قدر خبر میدهد و همچنین صریح بعضى از روایات ما همین است که پیش از نزول قرآن لیلة القدرى بوده، هم چنان که پیش از نزول قرآن ماه رمضان بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ». و نیز بعد از نزول قرآن و براى همیشه خواهد بود. و یکى از ادله محکمى که در روایات ما براى وجوب بودن امام و حجت در هر زمان آمده همین بقاء لیلة القدر است، زیرا تقدیر و تفسیر امور در لیلة القدر باید به امام نازل شود و در زمینه روحى او تحقق یابد.
در ابواب وجوب حجت اصول کافى روایاتى از ائمه طاهرین علیهم السلام نقل شده که مبین وجود و بقاء لیلة القدر از آغاز بعثت پیمبران تا آخر دنیا است.
خلاصه قسمتهایى از این روایات چنین است: «از ابى جعفر (ع): خداوند لیلة القدر را در آغاز آفرینش دنیا و آن گاه که اولین نبى و اولین وصى را آفرید، پدید آورده و در حقیقت چنین اراده کرده که در هر سال شبى باشد که در آن تفسیر امور تا سال آینده نازل شود. و هر کسى که این حقیقت را انکار نماید خدا را درباره علمش رد کرده است، زیرا پیمبران و فرستادگان و حدیث گفته شدگان، قیام نمیکنند مگر آنکه در چنین شبى بآن‏ها حجت داده شود.» «آرى بخدا سوگند، آدم نمرد مگر آنکه براى او وصیى بود و هر یک از پیمبران بعد از آدم در این شب امر خدا بسویشان آمد و آن را به وصى بعد از خود واگذارد» «برترى ایمان کسى که به همه انا انزلنا و تفسیر آن ایمان آورده، بر کسى که چون او نیست مانند برترى انسان بر بهائم است» تا آخر این حدیث مفصل. و نیز «از ابو جعفر (ع):
اى گروه شیعه با سوره انا انزلنا احتجاج کنید تا پیروز شوید، پس بخدا سوگند این سوره بعد از رسول خدا (ص) حجت خدا بر خلق و سرور دین شما و سرانجام چیزیست که ما میدانیم». در آخر حدیث دیگر از ابو عبد اللَّه و او از على بن الحسین چنین آمده: «هنگامى که محمد (ص) از دنیا مى‏رفت اهل خلاف گفتند لیلة القدر با رفتن رسول خدا از میان رفت، این فتنه‏اى بود که دچارش شدند و با آن به عقب برگشتند زیرا اگر میگفتند که لیلة القدر از میان نرفته پس باید اقرار نموده باشند که خدا را در آن اراده و امریست و باید براى آن صاحبى باشد» .. در حدیث دیگر: «مردى از ابا عبد اللَّه (ع) درباره لیلة القدر پرسید که مرا آگاه نما که آیا شب قدر بوده و گذشته است یا هر سال میباشد؟ آن حضرت گفت: اگر لیلة القدر برداشته شده بود قرآن هم برداشته میشد».
مجمع البیان از ابى ذر بدین مضمون آورده است: «گفتم اى رسول خدا، لیلة القدر چیزى در عهد پیمبران بوده که در آن نازل مى‏شده و پس از باز گرفتن آنان، آن هم باز گرفته شده؟ گفت نه بلکه تا روز قیامت هست».
براى دریافت بیشتر و مفصل‏تر این روایات، رجوع شود به اصول کافى «ابواب وجوب حجت و فضیلت لیلة القدر» و توضیحات و بیانات محققانه علامه فیض در وافى.
از بیانات و اشارات آیات سوره قدر و این روایات معلوم میشود که از همان زمان که نوع آدمى مستعد فراگرفتن شریعت و قوانین گردید و به رشد و بلوغ رسیده و پیمبران و گیرندگان وحى و الهام در میان مردم برانگیخته شدند، لیلة القدرى داشتند که اصول معارف و شریعت در آن مقدر گردیده، و این پدیده لیلة القدر صورت دیگرى از امر یا پدیده‏هاى خلق و حیات است که در فاصله‏هاى آفرینش و کمال استعداد هر پدیده‏اى رخ مینماید و در مسیر جدیدى پیش میرود: أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ- وَ أَوْحى‏ فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها- فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً-. بعد از روى دادهایى در خلق و حیات و بعد از آنکه انسان راقى و مستعد را تاریکى اوهام و غرائز فرا میگیرد و دچار خاموشى و سکون میگردد، عنایت پروردگار اشخاص نیرومند و اندیشنده‏اى را مى‏پروراند که برتر از انگیزه‏ها و آثار نفسانى و زمان خود باشند و آن گاه که این گزیدگان به کمال استعداد و قدرت روحى برسند، در شب هنگامى که تقدیر نموده، روحشان درخشان و تسلیم و منجذب میشود و قواى نفسانى و حواس ظاهرشان یکسره بسته و خاموش میگردد. در آن شب آرام و دیجور، از آفاق دور و از مقام والاى بیت المعمور آیات خداوند تجلى مینماید و اصول معارف و شریعت بصورت کلمات مشهود و مسموع بر آنها نازل میشود و حدود و نظامات انسانى و مرزهاى زندگى مشخص میگردد تا پس از آن بر افکار و نفوس انسان خفته پرتو افکند و از جایش برانگیزد و زندگیش را سامان دهد و سایه بیت المعمور جهان بزرگ، در زمین کوچک گسترده شود. با این بیان منشأ لیلة القدر، از یک سو آن تاریکى همه جانبه نفوس بشر و سکون مطلق قواى طبیعت و حواس و ادراکات نازله انسان عالى، و از سوى دیگر درخشندگى و انجذاب و تسلیم کامل چنین روحى در برابر امر و اراده خاص پروردگار است.
و نیز از اشارات و بیانات این آیات و روایات چنین دریافت میشود که لیلة- القدر براى پیمبران و گزیدگان امتهاى گذشته و خاتم پیمبران و اوصیاء کرام و پیروان او بصورت‏هاى مختلف روى آورده و با تکامل نبوت و شریعت پیوسته کاملتر گردیده تا آنکه قرآن جامع و کامل در آن یک جا نازل شده است. و سپس تفصیل و تطبیق و تأویل و توجیه آن بر ائمه طاهرین و پیروان شایسته آنها همى نازل میشود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.