آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : مجتبی قلی زاده
 کلید واژه : اسلوب شناسى، داستان، پى نوشت، تکرار، مفاجاة.
 اسلوب داستانى، روش تألیف داستان است. اسلوب داستانى قرآن ویژه است؛ نه به شیوه رایج میان عرب است و نه مشابه با شیوه هاى شعرى و نثر عرب. این شیوه با استفاده از اسلوب هایى چون پى نوشت، تکرار، تصریف، و مفاجاة، بدیع و جذاب ترین شیوه است. این مقاله با هدف بررسى بخش هایى از اسلوب هاى بیانى و هنرى داستان هاى قرآن به نگارش درآمده است. روش تحقیق در این مقاله کتابخانه اى، و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نوع تحقیق موضوعى است.
مهم ترین نتایج این پژوهش عبارت اند از: 1. به کارگیرى اسلوب هاى بیانى و هنرى در داستان هاى قرآن بر جذابیت و اثرگذارى مفاهیم داستان نقش بسزایى دارند و مخاطب را به شوق بیشترى وامى دارند تا با علاقه مندى و توجه وافرى در جهت انس بیشتر با کلام وحى گام بردارد. 2. اسلوب هاى داستانى قرآن در جهت هدایت و تربیت انسان است و این با هدف نهایى نزول قرآن، یعنى هدایت بشر در مسیر حق، ارتباط دارد.
 نويسنده : مجتبی قلی زاده
 کلید واژه : اثبات بطلان ادعای کفار
 برهان آوری قرآنی
 نويسنده : مریم بالیده
 کلید واژه :
 به نام خدا این مقاله در وبلاگی بود وقتی که خوندم دیدم خیلی جالبه
خوبه ماانسانها بتونیم مهارتهای زندگیمون را از موجودی به این کوچکی یاد بگیریم!!
درسته که زنبور در مقابل ما انسانها خیلی کوچکه ولی خداوند بزرگ با آفرینش این موجود کوچک مهارتهای زندگی را به ما آموزش داده وبا تفکر وتعقل در کارها و زندگی زنبور ها
ما می توانیم زندگی خوب و موفقی را داشته باشیم...
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : تکبر/استکبار/قران / منظر/
 نتیجه نهایى
از آنچه در آیات مذکور بیان گردیده نتیجه مى‏گیریم که قرآن مجید «تکبر و استکبار» را از زشت‏ترین صفات و بدترین اعمال و نکوهیده‏ترین خصلت‏هاى انسانى مى‏شمرد، صفتى که مى‏تواند سرچشمه انواع گناهان و حتى سرچشمه کفر گردد، و آنها که در این خصلت زشت غوطه‏ور گردند، هرگز روى سعادت را نخواهند دید و راه به سوى قرب خدا پیدا نمى‏کنند. بنابراین سالکان الى الله و راهیان راه حق، قبل از هر کار باید ریشه استکبار و خودخواهى و خود برتربینى را در وجود خود بخشکانند که بزرگترین مانع راه آنهاست.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : گام/ تهذیب/ اخلاق/ عملی/ آیات / قران
 آرامش دل همیشه توام با توکل بر خدا، و عدم وابستگى به مادیات و عشق به زرق‏وبرق دنیا و آز و طمع و بخل و حسد است. چرا که اگر این صفات رذیله در دل باشد، آرامشى در آن نخواهد بود. بنابراین، یاد خدا مى‏تواند اثر عمیقى در دور ساختن انسان از این رذائل داشته باشد، تا شکوفه آرامش بر شاخسار دل آشکار گردد.

به تعبیر دیگر، اگر یک نظر اجمالى به ریشه‏هاى ناآرامى روح و پریشانى خاطر و اضطرابها و نگرانیها بیندازیم، مى‏بینیم همه آنها از رذائل اخلاقى سرچشمه مى‏گیرد، ولى یاد خدا آنها را مى‏خشکاند و نا آرامى را به اطمینان و آرامش مبدل مى‏سازد
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : سیر / سلوک / روشها /ارباب /قرآن
 خلاصه و جمع‏بندى مکتبهاى سیر و سلوک
از آنچه علماى سیر و سلوک و رهروان این راه (البته آنهایى که در طریق شریعت و مسیر اسلام و اهل‏بیت گام برمى‏داشتند نه التقاطیهاى صوفى مآب) بر مى‏آید و نمونه‏هائى از آنها در این متن آمد، اصول مشترک زیر استفاده مى‏شود:

1- هدف اصلى لقاءالله و شهود ذات پاک پروردگار با چشم دل و حضور روحانى و معنوى در محضر اوست.

2- براى رسیدن به این مقصد، نخستین گام توبه از همه گناهان و شستن رذائل اخلاقى و آراسته شدن به فضائل اخلاقى است.

3- در این راه باید آداب چهارگانه مشارطه و مراقبه و محاسبه و معاقبه را فراموش نکند; یعنى، صبحگاهان با خود شرط کند که گرد گناه و خلاف رضاى حق نگردد و در تمام مدت روز مراقب نفس سرکش باشد و شامگاهان و هنگام خواب به محاسبه بنشیند و اگر خلافى از او سرزده بود خود را به‏وسیله ترک انواع لذائذ مجازات و عقوبت کند.

4- مبارزه با هواى نفس که بزرگترین سد این راه است از واجب‏ترین واجبات مى‏باشد.

5- توجه به اذکار و اورادى که در شرع مقدس وارد شده همچون ذکر «لاحول ولاقوة الا بالله‏» و ذکر «لااله الا انت‏سبحانک انى کنت من الظالمین‏» و ذکر «الله‏» و «یاحى‏» و «یا قیوم‏» و امثال این اذکار، سبب قوت بر پیمودن این راه است.

6- توجه قلبى به حقیقت توحید ذات و صفات و افعال خداوند و غرق شدن در صفات کمال و جمال او، توشه دیگرى براى این راه پرفراز و نشیب است.

7- شکستن بزرگترین بت و آن بت انانیت و توجه به خویشتن، از مهمترین شرائط وصول به مقصد است.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : اخلاق / آزادی / قران / نگرش
 اخلاق نه انسان را محدود مى‏کند و نه مانع پرورش انسانها است و نه غرائز خداداد را سرکوب مى‏نماید، بلکه کار اخلاق بهره‏گیرى از آزادى انسان در مسیر سعادت و رهبرى غرائز براى رسیدن به کمال مطلوب است.

قرآن مجید مملو از آیاتى است که آزادى اراده انسان را تثبیت نموده و جبر را نفى مى‏کند. این آیات بالغ بر صدها آیه مى‏شود، که در مباحث جبر و اختیار به آن اشاره شده است.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : پشتوانه / اخلاق / قران / دیدگاه /
 نکته
آنچه در این مقاله درباره پشتوانه اخلاق از نظر ایمان به مبدا و معاد گفته شد به این معنى نیست که نقش «عقل فطرى‏» را در عمق بخشیدن به مسائل اخلاقى انکار کنیم، چرا که بى‏شک وجدان انسان که در واقع نماینده خدا در درون جان بشر است، نیز تاثیر بسزایى در تحکیم مبانى اخلاق دارد مشروط بر این‏که با نیروى ایمان تلطیف گردد، و از حجاب سودپرستى و هواى نفس رهایى یابد.
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : مکتب / اخلاق / قران / دیدگاه
 نتیجه:

با توجه به اشاراتى که به مهمترین مکاتب اخلاقى در این فصل آمد، امتیازات مکتب اخلاقى اسلام کاملا روشن است: «اساس این مکتب اخلاقى، ایمان به خداوندى است که کمال مطلق و مطلق کمال است و فرمان او بر تمام جهان هستى جارى و سارى است و کمال انسانها در این است که پرتوى از صفات جمال و جلال او در خود منعکس کنند و به ذات پاکش نزدیک و نزدیکتر شوند.»

ولى این به آن معنا نیست که صفات اخلاقى در بهبودى حال جامعه بشرى و نجات انسانها از چنگال بدبختیها بى‏اثر است; بلکه در یک جهان‏بینى صحیح اسلامى عالم هستى یک واحد بهم پیوسته است، واجب‏الوجود قطب این دایره و ماسواى خدا همه به او وابسته و پیوسته و در عین حال با هم منسجم و در ارتباطند. بنابراین، هر چیزى که سبب صلاح حال فرد باشد سبب صلاح حال جامعه، و هر چیز که در صلاح جامعه مؤثر باشد در صلاح فرد نیز مؤثر است
 نويسنده : علیرضا یعقوبی سورکی
 کلید واژه : قران / تمدن / انسان / نقش
 نتیجه

از آیات بالا بخوبى استفاده مى‏شود که هر خلق و خوى برجسته انسانى علاوه بر جنبه‏هاى معنوى و اخروى، تاثیر عمیقى در زندگى مادى و دنیوى انسانها دارد; به همین دلیل، نباید تصور کرد که مسائل اخلاقى یک سلسله مسائل فردى و شخصى است، و چیزى جدا از زندگى اجتماعى انسانها است; بلکه بعکس، رابطه بسیار قوى و نزدیک با آن دارد، و هرگونه دگرگونى اجتماعى، بدون دگرگونى اخلاقى امکان‏پذیر نیست.

به تعبیر دیگر، مردمى که مى‏خواهند در یک جامعه بزرگ، زندگى سعادتمندانه توام با مسالمت و همکارى نزدیک داشته باشند لااقل باید به آن حد از رشد اخلاقى برسند که حقایق مربوط به تفاوت انسانها را از نظر ساختمان فکرى، روحى و عاطفى درک کنند.

چرا که انسانها در جهات مختلف با یکدیگر متفاوتند; به همین، دلیل هرگز نمى‏توان انتظار داشت که دیگران در همه چیز از ما پیروى کنند، بلکه باید در حفظ اصول مشترک کوشید، و اختلاف سلیقه‏ها و اندیشه‏ها را با گذشت و اغماض و سعه صدر و بلند نظرى و نرمى و بردبارى پذیرا شد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 175
  • >
  • >>