آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : علم، حس ، تصور، تصدیق، مفهوم
 چنانکه گفته شد امروزه مهمترین شیوه های مبارزه استکبار جهانی با معنویت و انسانیت در وادی شناختی صورت میگیرد بنابراین راههای مقابله با این دسیسه ها نیز بایستی مبتنی بر عوامل و فرایندهای شناخت شناسی انسان شکل بگیرد
در مقاله قبل مسئله شناخت انسان از دیدگاه درون نگر یعنی شناخت فرایندی تصمیم گیری انسان را آغاز نمودیم .
این روند در اولین گام به شناخت حسی ، تجربی و مادی انسان میپردازد که از ساده ترین و ابتدائی ترین و عامی ترین شناخت می باشد.
سعی میشود ترتیب ارائه مطالب نیز بر اساس ترتیب فرایندی تصمیم گیری تدوین شود . برای مثال در این مقاله از ورود اطلاعات انسان از مرحله حس بعنوان اولین و ابتدائی ترین دریچه دریافت علم و آگاهی در انسان شروع می نمائیم .
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : انسان محوری (امانیسم)، علم ، عقل، روح، نقل
 چنانکه در مقاله قبل یادآور گردید امروز استکبار جهانی در راه مبارزه با اصول حقه انسانیت و اسلامیت راه ترکیبی و پیچید ای در پیش گرفته که عمده ترین بخش آن تحت تاثیر قرار دادن زمینه های شناختی انسانهاست که توسط آن بتواند معیارهای باطل خود را حاکم و ارزشهای حقیقی انسان ساز را تحریف نماید .
در مقابل، جبهه های حق گرا بایستی در دو گرایش با این ترفند استکبار مبارزه نمایند یکی شناخت انسان از دیدگاه بیرونی (برون نگر) و دیگر شناخت شناسی انسان از دیدگاه درونی (درون نگر)
ما در این مقاله و یکی دو مقاله آینده سعی مینمائیم این دو بعد شناخت را بررسی نمائیم تا بدینوسیله با دید صحیح و روشنی بتوانیم با توطئه های دشمن شناختی انسان، یعنی همان شیاطین جن و انس مقابله کنیم.
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : وجود، هستی، خالق ، پروردگار ، عالم‌
 همیشه در طول تارریخ حق و باطل در مقابل یکدیگر ایستاده اند و مبارزه کرده اند اما پیوسته باطل سعی کرده از موثر ترین راه حیل و امکره خود را پیاده نماید تا نهایتا فرزند آدم را از راه صراط مستقیم منحرف نماید امروزه شکل درگیریهای حق و باطل بسیار پیچیده. و ترکیبی شده خودشان میگویند0( کامپلکس و هایبرید) به عبارت ساده از همه امکانان خود در همه جوانب و شئون استفاده میکند تا به مقاصد شوم خود برسند.
آنها بیشترین و مهمترین زمینه سیاستهای فریبکارانه خود را در بخش شناختی اعمال مینماید یعنی همان عاملی که انسان بوسیله آن تصمیم می گیرد و عمل میکند.
همه شبکه های ارتباطی و رسانه های اجتماعی خود را در این طریق بکار میگیرد تا بیشترین جذب را داشته باشد و بیشترین نتیجه را به خیال پلید خویش دریافت نماید.
اما وظیفه جبهه حق چیست ؟
بایستی تمام تلاش خود را در همین زمینة و بستری که جناح باطل گستردۀ به عمل آورد تا توطئه‌های او را خنثی کند
یعنی همان جهادتبیین، به معنی استخراج حقایق سره از القائات نا سره دشمن که در کلیه رسانه های اجتماعی‌ وی ارائه میشود
همه آن باصطلاح واقعیاتی که در این بستر تبلیغی(پروپاگاندا) ارائه میشود و حقیقت‌ ندارد.
با تحقیقی که به عمل آمده ریشه بسیاری از سوء عملکردها در بسیاری از جوامع، ابهاماتی است که در بنیادهای فکری و اعتقادی افراد بی پاسخ مانده و لذا به باورهای سست و بی پایه خیالی و موهومی روی آورده اند.
از آن جهت سعی میشود در این سلسله‌ مقالات‌ از بعضی موضوعات ریشه‌ای آغاز نموده و تا آنجا که میسر شد به زمینه‌های مبتلا به و به روز بپردازیم .
به دنبال مقاله قبل که در آن تا حدودی با مفهوم حق و باطل ، آشنا شدیم در این مقاله به اصل وجود و آفریدگار و پروردگار عالم میپردازیم.
لازم به ذکر است که محتوای این مقالات بر اساس تدبر در قرآن و با تکیه بر تفسیر نورانی تسنیم حضرت آیت الله جوادی آملی تهیه میگردد .
 نويسنده : سید حسین اخوان بهابادی
 کلید واژه : ختم- نور- قرآن-حج- ثواب- نماز- تدبر -قرائت -خواندن-تلاوت- ترتیل-- انصات - سکوت -استماع -گوش دادن  معرفت- یادگیری- خیر- مسجد- عذر- محافل قرآنی-ترجمه -درک و فهم -دانستن- تکنولوژی.
 به نظر می رسد مسائلی چون پرداختن به ختم ها فرصت پیاده سازی دستور قرآن درباره ی تدبر را از انسان سلب می کند؟! وقتی هم از اشخاصی که اعتقاد دارند که خواندن زیاد حتی بدون فهم کار خوب و خداپسندانه ای است انتقاد می شود در پاسخ می گویند که قرآن نور است و نگاه به آیات قرآن هم ثواب دارد  که در این مقاله سوالی در این باب مطرح می شود که اگر بتوان از این نور قرآن بیشتر استفاده کرد آیا کار بهتری نخواهد بود؟ در این راستا مقایسه ای بین روش های بهره بردن از قرآن با حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در مورد حج صورت می گیرد که حضرت بر طبق این حدیث، برترین عمل که درصد بیشتری از رحمت الهی را جذب می‌کند، انجام طواف بر گرد خانه خدا دانسته و نماز خواندن را در درجه بعد قرار می دهند که در این مقایسه‌ چنین نتیجه گیری می شود که نخست تدبر در قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است و سپس مواردی چون تلاوت قرار دارند. در ادامه، یکی از بهترین زمینه ها برای افزایش معرفت خصوصاً در جوانان را تدبر در قرآن می داند و این سوال مطرح می‌شود که وقتی افرادی با خواندن قرآن و تامل در آن به حقانیت و اعجاز قرآن پی برده‌ و مسیر زندگی آنها تغییر یافته چرا نباید زمینه‌ی تدبر در قرآن فراهم شود؟ برای یادگیری و یاددادن قرآن هم مراحلی در نظر گرفته می شود که طبق دستور قرآن و روایات به قرار گرفتن در مراحل بالاتر توصیه می شود تا بتوان بهره ی بیشتری بدست آورد و به حدیث «لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ ،» پرداخته و آن را با حدیث«لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِدِ إلاّ فی المَسجدِ» مقایسه و نتیجه گیری می شود که اگر قدرت تدبر در قرآن وجود دارد باید به تدبر در قرآن پرداخت و در پایان این مقاله هم به سوال و پاسخ هایی درباره ی مسایلی از قرآن می پردازد.
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : حق، عدل، باطل، قانون، میزان
 پس از اتمام سلسله مقالاتی که در مورد شواهد قرآنی مربوط به پایاننامه خود، تحت عنوان" الگوی مدیریت راهبردی مبتنی بر ارزشهای اسلامی" ارائه گردید اکنون در موضوعات مبتلابه عناوین خاصی را انتخاب و مقالاتی تهیه و ارسال میگردد.
نتانیاهوملعون میگوید حماس را مانند داعش از بین میبریم!!!!
ترامپ لئیم و رذل میگوید ما سلیمانی را بعنوان یک تروریست برای حفظ اسرائیل کشتیم!!!!!!
سازمانهای اروپائی و آمریکائی ایران را ضد حقوق بشر میدانند چون مثلا هم جن.... بازی را قانونی نمیکند آزاد نمیکند و وووو!!!!!!!
امروزه سوالی که در بین عوام و بعضا خواص و گاهی مومنین نسبی مطرح است این است که واقعا چه کسی حقیقت را میگوید.؟
هر کس به ادعای خودش حق میگوید و برای خود حق قائل است ما به چه کسی اعتماد کنیم ؟
آیا اصولا حقیقتی وجود دارد یا خیر؟ اگر خیر که همه چیز بی هدف و بی معنی میشود و هیچ غلطی با درستی فرق نمیکند اما اگر بله حقیقتی وجود دارد، در دست کیست نزد کیست؟
آیا ممکن است دو چیز مغایر، متفاوت و مختلف حق باشند اگر بله که تناقض بدیهی است اگر خیرسوال بعدی این است که حق کدام است ؟
با توجه به این نیاز در این مقاله بدنبال این هستیم که اولا معنای حق را بدانیم و ثانیا منشا و ماخذ آن را بدانیم تا از این سردرگمی بدر آئیم.
در این مجموعه از طریق تدبر در قرآن و استفاده از تفسیر تسنیم حضرت آیت الله جوادی آملی بهره برداری میشود.
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : جهان دانی ، جهان داری، جهان آرائی، محبت، خشیت، توکل، صبر
 استاد گرامی حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات خویش اصطلاحاتی را معرفی کرده اند که عبارتند از جهان دانی، جهان داری، و جهان آرائی . که موضوع سبک زندگی در مفهوم جهان آرائی قرار میگیرد .
در این قسمت از این مجموعه بعضی دیگر از ارزشهای لازم در راستای تدوین اهداف و سیاستها و راهبردها را متذکر میشویم که سیاست گذار و راهبرد نگار بایستی آنها را بشناسد و رعایت کند و در عمل برای تصمیم گیری مطلوب در جهت سبک زندگی اجتماعی بکار ببرد .
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : الهام، القاء، نوآوری، ابتکار، امید، کرامت، دعا، بداء
 گام بعدی عبارت است از غربالگری . این اصطلاح بدین معنی است که نتایج مراحل قبل یعنی الگوپذیری و تضارب آراء و مشورت و ...در اختیار راهبرد نگار (استراتزیست ) قرار میگیرد تا با کمک آنها تصمیمات نهائی را انتزاع و اتخاذ کند و اهداف و سیاستها و راهبردها را تعیین نماید .
اما قبل از اتخاذ مرحله نهائی ملزوماتی باید رعایت شود که تحت عناوین ویژه خود در متن آورده شده است
هر یک از مفاهیم و معانی مذکور تاثیرات بسزائی در نتیجه بخشی در تصمیمات نهائی خواهد داشت .
بعنوان مثال مراحل طی شده در تعیین سیاستهای کلان در موضوعات مختلف توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را تصور نمائید .
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : تضارب آراء، جدال احسن، مشورت ، نجوا
 چنانکه در قسمت اول این مجموعه از مقالات ذکر گردید برای طی مراحل تدوین بایستی طی جلسات ویژه ای تضارب آراء و مشورت لازم صورت گیرد .
زیر مجموعه موضوعات این گام در این مقاله شرح داده شده است
تضارب آرا شامل جلساتی است که نظریه های مختلف در آن طرح میشود و نظرات مختلف در جلسه در مقابل آن نظریات مطرح و نهایتا نظریه تکمیل و تصحیح شده ای ارائه میگردد .
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : تحقیق ، الگو پذیری، توبه، تقوا، توسل
 بخش تدوین در واقع شامل مراحل و روشهای تصمیم گیری و ابلاغ نهائی اهداف ، سیاستها و راهبردها است که طی مراحل تحقیق ، الگو پذیری، تضارب آراء ، مشورت ، غربالگری و نهایتا تصمیم گیری و ابلاغ صورت میپذیرد.
لذا این مجموعه از مقالات تحت عناوین فوق مرتب گردیده است .
در این قسمت پس از مقدمه ای در روش تحقیق مرحله الگو پذیری تشریح میگردد .
الگو پذیری در اینجا به معنی بررسی و تحقیق بر عملکرد ائمه معصومین (ع) در موقعیت و وضعیتی قابل تطبیق با وضعیت راهبردی پیش روی ما است که با مقایسه آنها تصمیم گیری و تعیین اهداف و سیاستها بر اساس آن صورت پذیرد .
 نويسنده : محمد هادی حاذقی
 کلید واژه : سیاست، هدف، مقاومت، بازدارندگی، دفاع مقدس، مصلحت
 بدنبال شناخت محیط در بخشها و موضوعات گفته شده زمان تدوین اهداف و سیاستها فرا میرسد .
چنانکه قبلا گفته شده است اهداف نشات گرفته از حکمت نظری و سیاستها نشات گرفته از حکمت عملی میباشند
بدان معنی که هدف مکان و مقصد را ترسیم مینماید و سیاست راه و رسیدن به آن را نشان میدهد . هدف کجا هستیم و کجا میخواهیم باشیم هست و سیاست چگونگی رسیدن به هدف
بنابراین از همه اطلاعات در بخشهای سرمایه انسانی ، عالم طبیعت، عالم غیب و آینده نگری بایستی استفاده نمود تا هدف و سیاست شایسه را تعیین کرد .
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 178
  • >
  • >>