از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الم ترکیف فعل ربک باصحاب الفیل ):(آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چگونه رفتار کرد؟) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ

أَ لَم‌ تَرَ کَیف‌َ فَعَل‌َ رَبُّک‌َ بِأَصحاب‌ِ الفِیل‌ِ (1)

أَ لَم‌ تَرَ کَیف‌َ فَعَل‌َ رَبُّک‌َ: آیا ندیدی‌ و علم‌ نداری‌ ‌به‌ اینکه‌ چه‌ کرد پروردگار تو، بِأَصحاب‌ِ الفِیل‌ِ: ‌به‌ صاحبان‌ فیل‌ ‌یعنی‌ ابرهه‌ و لشکریان‌ ‌او‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : عالی بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر انگلیسی- ابن کثیر
أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفیلِ

This is one of the favors Allah did for the Quraysh. He saved them from the People of the Elephant who had tried to tear down the Ka`bah and wipe out all traces of its existence. Allah destroyed them, defeated them, thwarted their plans, made their efforts in vain and sent them back routed. They were people who were Christians, and thus, their religion was closer to the True Religion (Islam) than the idolatry of the Quraysh. However, this was a means of giving a sign and preparing the way for the coming of the Messenger of Allah . For verily, he was born during that same year according to the most popular opinion. So the tongue of destiny was saying, "We will not help you, O people of Quraysh, because of any status you may have over the Ethiopians (Abyssinians). We are only helping you in order to defend the Ancient House (the Ka`bah), which We will honor, magnify, and venerate by sending the unlettered Prophet, Muhammad , the Finality of all Prophets.''

This is the story of the people of the Elephant, in brief, and summarized. It has already been mentioned in the story of the People of the Ditch that Dhu Nuas, the last king of Himyar, a polytheist -- was the one who ordered killing the People of the Ditch. They were Christians and their number was approximately twenty thousand. None of them except a man named Daws Dhu Tha`laban escaped. He fled to Ash-Sham where he sought protection from Caesar, the emperor of Ash-Sham, who was also a Christian. Caesar wrote to An-Najashi, the king of Ethiopia (Abyssinia), who was closer to the home of the man. An-Najashi sent two governors with him: Aryat and Abrahah bin As-Sabah Abu Yaksum, along with a great army. The army entered Yemen and began searching the houses and looting in search of the king of Himyar (Dhu Nuwas). Dhu Nuwas was eventually killed by drowning in the sea. Thus, the Ethiopians were free to rule Yemen, with Aryat and Abrahah as its governors. However, they continually disagreed about matters, attacked each other, fought each other and warred against each other, until one of them said to the other, "There is no need for our two armies to fight. Instead let us fight each other (in a duel) and the one who kills the other will be the ruler of Yemen.'' So the other accepted the challenge and they held a duel. Behind each man was a channel of water (to keep either from fleeing). Aryat gained the upper hand and struck Abrahah with his sword, splitting his nose and mouth, and slashing his face. But `Atawdah, Abrahah's guard, attacked Aryat and killed him. Thus, Abrahah returned wounded to Yemen where he was treated for his injuries and recovered. He thus became the commander of the Abyssinian army in Yemen. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - لشکرى فیل سوار پیش از عصر بعثت، گرفتار کیفر خداوند شده، به شدّت مجازات شدند.

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

2 - سرکوب فیل داران از جانب خداوند، رخدادى شگفت و خاطره اى زنده در عصر بعثت

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

استفهام در «ألم تر» ـ علاوه بر تعجبى بودن ـ اصل رؤیت را تحقق یافته قلمداد کرده است; کنایه از این که گرچه مخاطب، آن حادثه را ندیده است; ولى شهرت آن به حدى است که گویا او نیز دیده است.

3 - وابستگى سرکوب اصحاب فیل به خداوند، امرى روشن و بى نیاز از تأمل و برهان

ألم تر

4 - برخورد شدید خداوند با فیل داران مهاجم، جلوه ربوبیت او و فراهم آورنده زمینه رشد براى آیین اسلام بود.

ربّک

اضافه «ربّ» به ضمیر در خطاب به رسول اکرم(ص)، بیانگر این است که نابودى اصحاب فیل، آن حضرت را در مسیر رسالت الهى اش، از تربیت و تدبیر الهى برخوردار کرده است.

5 - هجوم ابرهه به مکه با سپاهیانى فیل سوار و سرکوب شدید آنان از جانب خداوند

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

آیات این سوره، به داستان «ابرهه» نظر دارد که شهرت آن تا حد مبدأ تاریخ شدن، از تصریح به نام او، بى نیاز ساخته است.

6 - استفاده از فیل در جنگ هاى عرب، کم سابقه و نشانه برخوردارى سپاه مهاجم، از تجهیزات پیشرفته جنگى بود.

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

شهرت سپاه ابرهه با عنوان «اصحاب الفیل»، نشانگر تازگى داشتن این ابزار جنگى و هراس افکن بودن آن است.

7 - داستان اصحاب فیل و کیفر دیدن آنان، حادثه اى عبرت آموز و شایسته تدبر

ألم تر کیف

8 - سرکوب کردن اصحاب فیل، نشانه قدرت خداوند

کیف فعل ربّک

9 - هشدار خداوند به مخالفان و حرمت شکنان کعبه و تهدید آنان به کیفرى نظیر نابودى اصحاب فیل

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

10 - توجّه به ماجراى اصحاب فیل، دلگرم کننده و اطمینان بخش براى پیامبر(ص) و مؤمنان عصر بعثت

ألم تر کیف فعل ربّک بأصحـب الفیل

11 - عن أبى عبداللّه عن أبیه عن أبائه(ع) قال: لمّا ظهرت الحبشة بالیمن وَجَّهَ یکسوم ملک الحبشة بقائدین من قُوّاده یقال لأحدهما أبرهة و الآخر أرباط فى عشرة من الفِیَلَةِ کلّ فیل فى عشرة آلاف لِهَدْم بیت اللّه الحرام ... فقتل أبرهة أرباط و استولى على الجیش فلمّا قارب مکّة ... أقبلت الطیر الأبابیل فى منقار کلّ طائر حجر و فى رجلیه حجران فکان الطائر الواحد یقتل ثلاثة من أصحاب أبرهة ... و قد قصّ اللّه تبارک و تعالى نبأهم فقال سبحانه: ألم تر کیف فعل ربّک بأصحاب الفیل;(1)

امام صادق از پدرانش(ع) نقل کرده است: چون حبشیان بر یمن پیروز شدند، پادشاه حبشه به نام «یکسوم» دو نفر از فرماندهان خود به نام هاى «ابرهه» و «ارباط» را به همراه ده فیل ـ که همراه هر فیل ده هزار نیرو بود ـ براى منهدم کردن خانه خدا [به مکّه] فرستاد ... ابرهه، ارباط را به قتل رساند و خود مسلّط بر نیروها شد. پس چون به مکّه نزدیک شد ... آن پرندگان پى درپى آمدند و در منقار هر یک از آنها، یک سنگ و در پاهایشان دو سنگ بود. هر پرنده اى سه نفر از اصحاب ابرهه را مى کشت ... خداى تبارک و تعالى داستان آنان را نقل کرده، فرموده است: ألم تر کیف فعل ربّک بأصحاب الفیل».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر ص‍ف‍ی‌ ع‍ل‍ی ش‍اه‌
مر ندیدی‌ ‌اینکه‌ تو آیا ‌در‌ سبیل‌ ‌که‌ چه‌ ربت‌ کرد ‌با‌ اصحاب‌ فیل‌

‌بر‌ شکست‌ اهل‌ حبش‌ ‌را‌ ‌بر‌ چنان‌ ‌با‌ طیوری‌ بس‌ بجثه‌ ناتوان‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
قدرت نمایى عجیب خداوند کعبه

در آغازین آیه این سوره، خداى فرزانه روى سخن را به پیامبر گرامى نموده و به منظور توجه دادن آن حضرت به پرشکوه ترین نشان قدرت حق و معجزه بى نظیرى که پدیدار ساخت، مى فرماید:

أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفِیلِ

هان اى محمد(ص)! مگر ندیدى که پروردگارت با پیل سواران چه کرد؟

به باور «فراّء» منظور این است که: آیا خبر ندارى که پروردگارت با پیل سواران چه کرد؟

به باور «مقاتل» آن سپاه گرانى که در اندیشه انهدام کعبه بود، به همراه خود یک «فیل» جنگى بسیار نیرومندى د اشت که آن را «محمود» مى خواندند.

امّا «ضحاک» بر آن است که هشت «فیل» در صف مقدم سپاه بود.

و به باور «واقدى» آن سپاه دوازده «فیل» جنگى داشت.

واژه «فیل» در آیه، اسم جنس مى باشد و منظور از آن، «فیل ها» است، نه یک «فیل».

این رویداد عجیب به باور بیشتر دانشمندان در سال ولادت پیامبر گرامى روى داد، و حادثه به گونه اى شگفت آور بود که آن سال را «عام الفیل» نامیدند و مبدأ تاریخ عرب شناخته شد.(308)

امّا پاره اى نیز بر آنند که این رویداد بیست و سه، یا چهل سال پیش از طلوع خورشید جهان افروز محمد(ص) رخ داد، ولى از این سه دیدگاه همان دیدگاه نخست درست است، چرا که از خطاب و تعبیر آیه چنین دریافت مى گردد که آن رویداد در برابر دیدگان پیامبر و هنگام ولادت او روى داده است. افزون بر این در روایت آورده اند که «عبدالمطلب» از «عتاب» که از یاران پیامبر بود پرسید، هان اى عتاب! تو بزرگتر هستى یا پیامبر؟ او پاسخ داد: سن و سال من از پیامبر بیشتر است، امّا آن حضرت از من بزرگتر است؛ چرا که آن حضرت در رویداد «عام الفیل» ولادت یافت...

از «عایشه» آورده اند که مى گفت: من «فیلبان» و جلودار آن را دیدم که هر دو نابینا و زمین گیر شده و بر سر گذر، گدایى مى کردند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
با ابرهه گو کز پى تعجیل نیاید!
در نخستین آیه این سوره پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را مخاطب ساخته مى فرماید: آیا ندیدى پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟ (ا لم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل ).
آنها با آن همه لشگر و قدرت آمده بودند تا خانه خدا را ویران سازند، و خداوند با لشگرى به ظاهر بسیار کوچک و ناچیز، آنها را درهم کوبید، فیلها را با پرنده هاى کوچک و سلاحهاى پیشرفته آن روز را با سنگریزه سجیل از کار انداخت ، تا ضعف و ناتوانى این انسان مغرور و خیره سر را در برابر قدرت الهى ظاهر و آشکار سازد.
تعبیر به ا لم تر (آیا ندیدى ؟) با اینکه این حادثه زمانى رخ داد که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دیده به جهان نگشوده بود، و یا مقارن تولد آن حضرت بود به خاطر آن است که حادثه مزبور بسیار نزدیک به عصر پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بود و بعلاوه بقدرى مشهور و معروف و متواتر بود که گوئى پیغمبر با چشم مبارکش آن را مشاهده
کرده بود، و جمعى از معاصران پیامبر مسلما آن را با چشم خود دیده بودند. تعبیر به ((اصحاب الفیل )) به خاطر همان چند فیلى است که آنها با خود از یمن آورده بودند، تا مخالفان را مرعوب ساخته و شترها و اسبها از مشاهده آن رم کنند و در میدان جنگ نمانند. <5>
سپس مى افزاید: آیا خداوند نقشه آنها را در ضلالت و تباهى قرار نداد؟! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
روی أن أبرهة بن الصباح الأشرم ملک الیمن من قبل أصحمة النجاشی بنی کنیسة بصنعاء وسماها القلیس ، وأراد أن یصرف إلیها الحاج ، فخرج رجل من کنانة فقعد فیها لیلا ، فأغضبه ذلک . وقیل : أججت رفقة من العرب نارا فحملتها الریح فأحرقتها ، فحلف لیهدمن الکعبة فخرج بالحبشة ومعه فیل له اسمه محمود ، وکان قویا عظیما ، واثنا عشر فیلا غیره . وقیل : ثمانیة . وقیل : کان معه ألف فیل ، وکان وحده ، فلما بلغ المغمس خرج إلیه عبد المطلب وعرض علیه ثلث أموال تهامة لیرجع ، فأبی وعبأ جیشه وقدم الفیل فکانوا کلما وجهوه إلی الحرم برک ولم یبرح ، وإذا وجهوه إلی الیمن أو إلی غیره من الجهات هرول ، فأرسل الله طیرا سودا . وقیل خضرا وقیل : بیضا . مع کل طائر حجر فی منقاره ، وحجران فی رجلیه أکبر من العدسة وأصغر من الحمصة . وعن ابن عباس رضی الله عنهما أنه رأی منها عند أم هانی ء نحو قفیز مخططة بحمرة کالجزع الظفاری ، فکان الحجر یقع علی رأس الرجل فیخرج من دبره ، وعلی کل حجر اسم من یقع علیه ، ففروا فهلکوا فی کل طریق ومنهل ، ودوی أبرهة فتساقطت أنامله وآرابه ، ومامات حتی انصدع صدره عن قلبه . وانفلت وزیره أبو یکسوم وطائره یحلق فوقه ، حتی بلغ النجاشی فقص علیه القصة ، فلما أتمها وقع علیه الحجر فخر میتا بین یدیه . وقیل : کان أبرهة جد النجاشی الذی کان فی زمن رسول الله صلی الله علیه وسلم بأربعین سنة ، وقیل : بثلاث وعشرین سنة . وعن عائشة رضی الله عنها : رأیت قائد الفیل وسائسه أعمیین مقعدین یستطعمان . وفیه أن أبرهة أخذ لعبد المطلب مائتی بعیر ، فخرج إلیه فیها ، فجهره وکان رجلا جسیما وسیما . وقیل : هذا سید قریش وصاحب عیر مکة الذی یطعم الناس فی السهل والوحوش فی رؤوس الجبال ، فلما ذکر حاجته قال : سقطت من عینی ، جئت لأهدم البیت الذی هو دینک ودین آبائک وعصمتکم وشرفکم فی قدیم الدهر ، فألهاک عنه ذود أخذ لک ، فقال أنا رب الإبل ، وللبیت رب سیمنعه ، ثم رجع وأتی باب البیت فأخذ بحلقته وهو یقول : لاهم إن المرء یمنع أهله فامنع حلالک لا یغلبن صلیبهم ومحالهم عدوا محالک إن کنت تارکهم وکعبتنا فأمر ما بدالک یارب لا أرجو لهم سواکا یارب فامنع منهم حماکا فالتفت وهو یدعو فإذا هو بطیر من نحو الیمن فقال : والله إنها لطیر غریبة ماهی ببحریة ولا تهامیة . وفیه : أن أهل مکة قد احتووا علی أموالهم ، وجمع عبد المطلب من جواهرهم وذهبهم الجور ، وکان سبب یساره . وعن أبی سعید الخدری رضی الله عنه أنه سئل عن الطیر فقال : حمام مکة منها . وقیل جاءت عشبة ثم صبحتهم . وعن عکرمة : من أصابته جدرته وهو أول جدری ظهر . وقرئ : ألم تر ، بسکون الراء للجد فی إظهار أثر الجازم : والمعنی : أنک رأیت آثار فعل الله بالحبشة ، وسمعت الأخبار به متواترة ، فقامت لک مقام المشاهدة . و ( کیف ) فی موضع نصب بفعل ربک ، لا بألم تر ، لما فی ( کیف ) من معنی الاستفهام . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[1] بسیاری‌ ‌از‌ عبرتهای‌ تاریخ‌ ‌است‌ ‌که‌ همچون‌ نشانه‌هایی‌ ‌بر‌ صفحات‌ روزگار و ‌در‌ حافظه نسلهای‌ متوالی‌ نقش‌ ‌شده‌ ‌است‌، ولی‌ اندکی‌ ‌از‌ مردم‌ می‌توانند‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ گرفتاریهای‌ زمان‌ حاضر برهانند و ‌به‌ غار تاریخ‌ باز گردند و ‌با‌ دقت‌ ‌به‌ مطالعه ‌آن‌ بپردازند و ‌از‌ سرگذشتهای‌ ‌آن‌ عبرت‌ بگیرند، و داستان‌ فیلی‌ ‌که‌ ‌در‌ دره مغمّس‌ نزدیک‌ مکه‌ ‌بر‌ زمین‌ نشست‌ و قریش‌ ‌را‌ ‌به‌ هراس‌ انداخت‌ و آنان‌ ‌را‌ ‌به‌ کوه‌ها گریزان‌ کرد، هنوز ‌در‌ یاد اهل‌ مکه‌ ‌بود‌، و ‌حتی‌ گفته‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ کسان‌ ‌که‌ ‌از‌ همراهان‌ حمله شوم‌ ابرهه‌ بودند، هنوز زنده‌ دیده‌ می‌شدند، ولی‌ مردم‌ قریش‌ ‌که‌ ‌خدا‌ آنان‌ ‌را‌ ‌از‌ شر ‌اینکه‌ حادثه‌ رهانید، کفران‌ نعمتهای‌ ‌خدا‌ کردند، و منکر آیات‌ ‌او‌ شدند، و وحی‌ الاهی‌ بدین‌ گونه‌ حوادث‌ ‌را‌ ‌به‌ یاد ‌ایشان‌ آورد:

«أَ لَم‌ تَرَ کَیف‌َ فَعَل‌َ رَبُّک‌َ بِأَصحاب‌ِ الفِیل‌ِ‌-‌ آیا ندیدی‌ ‌که‌ پروردگارت‌ ‌با‌ همراهان‌ فیل‌ چه‌ کرد!» گاه‌ یک‌ حادثه تاریخی‌ ‌به‌ درجه‌ای‌ آشکار ‌است‌ ‌که‌ گویی‌ ‌به‌ چشم‌ دیده‌ می‌شود، و نیازی‌ ‌به‌ ‌آن‌ ندارد ‌که‌ چشمان‌ خویش‌ ‌را‌ ‌برای‌ دیدن‌ متوجه‌ ‌به‌ ‌آن‌ کنیم‌، و لذا چنان‌ می‌نماید ‌که‌ دیدن‌ و رؤیت‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ جا ‌به‌ معنی‌ علم‌ داشتن‌ و دانستن‌ و ‌به‌ آثار ‌آن‌ نگریستن‌ و شنیدن‌ اخبار ‌آن‌ ‌به‌ صورتی‌ ‌است‌ ‌که‌ بدان‌ شبیه‌ ‌است‌ ‌که‌ شخص‌ ‌در‌ حال‌ نظر کردن‌ و دیدن‌ ‌آن‌ ‌است‌.

بزرگی‌ ‌خدا‌ ‌در‌ دفع‌ بزرگترین‌ حمله‌ای‌ تجلّی‌ پیدا کرد ‌که‌ دشمنان‌ مکه‌ ‌علیه‌ ‌آن‌ تهیه‌ دیده‌ بودند، و ‌بر‌ اثر عملی‌ خارج‌ ‌از‌ رسوم‌ متعارفه‌ ‌که‌ دشمنان‌ ‌با‌ پرندگانی‌ ‌با‌ توصیف‌ ابابیل‌ هلاک‌ شدند، ‌به‌ سود مردم‌ مکه‌ ‌به‌ پایان‌ رسید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
6270. Seest thou not?-i.e. with thy mental vision. The incident happened in the very year of the Prophet's birth, barely two months before it.
6271. These were the troops of Abrahah the Abyssinian, who invaded Makkah with a large army, in which were some elephants. See Introduction to this Surah. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
یکى از اهداف سوره فیل یادآورى خاطره بزرگ نعمتهاى عظیم خداوند به قریش است تا به آنها نشان دهد که اگر لطف پروردگار نبود نه آثارى از این کانون مقدس یعنى مکه و کعبه وجود داشت ، و نه از قریش ، شاید از مرکب کبر و غرور فرود آیند، و به دعوت پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) گردن نهند.
از سوى دیگر این ماجرا که مقارن میلاد مسعود پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) واقع شد در حقیقت زمینه ساز آن ظهور بزرگ بود، و پیام آور عظمت این قیام ، و این همان چیزى است که مفسران از آن تعبیر به ((ارهاص )) کرده اند.
و از سوى سوم تهدیدى است که به همه گردنکشان جهان اعم از قریش
و غیر آنها که بدانند هرگز نمى توانند در برابر قدرت پروردگار بایستند، چه بهتر که پندار خام را از سر بدر کنند و سر بر فرمان او نهند و تسلیم حق و عدالت گردند.
و از سوى چهارم اهمیت این خانه بزرگ را نشان مى دهد که وقتى دشمنان کعبه توطئه نابودى آن را در سر میپروراندند، و مى خواستند مرکزیت این سرزمین ابراهیمى را به جاى دیگر منتقل کنند خداوند چنان گوشمالى به آنها داد که براى همگان مایه عبرت شد و بر اهمیت این کانون مقدس افزود.
و از سوى پنجم خداوندى که دعاى ابراهیم خلیل را در باره امنیت این سرزمین مقدس اجابت فرمود و آن را تضمین نمود، در این ماجرا نشان داد که مشیتش بر این قرار گرفته که این کانون توحید و عبادت همیشه مرکز اءمنى باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - ترجمه تفسیر المیزان ج20 ص 621
" أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفِیلِ" منظور از" رؤیت" معناى لغوى آن یعنى دیدن به چشم نیست، بلکه علمى است که به مانند احساس با حواس ظاهرى ظاهر و روشن است. و استفهام در آیه انکارى است، و معنایش این است که مگر علم یقینى پیدا نکردى که چگونه پروردگارت با اصحاب فیل رفتار کرد، و این قصه در سال ولادت رسول خدا (ص) واقع شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.