از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  چرا به زنان جادوگر اشاره شده است؟
اگر از میان جادوگران، خصوص زنان را نام برد، براى این بود که سحر و جادوگرى در بین زنان بیشتر است تا مردان‏. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج20، ص: 681 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا قرآن کریم سحر را مؤثر مى‌داند؟
از این آیه استفاده مى‏شود که قرآن کریم تاثیر سحر را فى الجمله تصدیق دارد، و نظیر این آیه در تصدیق سحر آیه زیر است که در داستان هاروت و ماروت مى‏فرماید: «فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (بقره/102)، و نیز نظیر آن، آیه‏اى است که سخن از ساحران فرعون دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج20، ص: 681 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معناى کلمه «عُقَد»
«عُقَد» جمع «عَقْد» به معناى گره است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 645 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «نفّاثات»
«نفّاثات» از «نَفث» به معناى دمیدن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 645 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان مصادیق «نفّاثات فى العقد»
تبلیغات سوء، جوسازى‏ها، سخن چینى‏ها، جاسوسى‏ها و شایعه‏پراکنى‏ها، نمونه هایى از «نفّاثات فى العقد» است، یعنى مى‏دمند تا محکمات را سست کنند. چنانکه کسانى با وسوسه و شک میان همسران فتنه گرى مى‏کنند «ما یفرّقون بین المرء و زوجه» (بقره/102). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 645 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراقب سخن و اعمال خود نسبت به دیگران باشیم
سخن و یا حرکتى که روابط و دوستى‏هاى محکم را متزلزل کند، نفّاثات است و باید از آن به خدا پناه برد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 646 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ویژگى‌هاى خاص زنان و خطر انحراف
برخى زنان به خاطر زیبایى و لطافت در گفتار، مى‏توانند مردان را در تصمیمات خود سست کنند و مصداق نفّاثات باشند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 647 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زن گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سحر از مصادیق نفاسات است
یکى از مصادیق نفّاثات، سحر و جادو است و لذا آموزش و عمل آن حرام است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 647 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ذکر خاص بعد از عام در مورد شرّ
با اینکه «شر ما خلق» شامل تمام شرور مى‏شود، ولى نام سه شرّ را به خاطر اهمیّتى که دارد، جداگانه آورده است. {غاسق اذا وقب - النفّاثات فى العقد - حاسد اذا حسد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 647 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خیر و شر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  افسون گران، انسان هایى شرور و آزاردهنده دیگران-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - زنانى، در عصر بعثت با گره زدن و افشاندن ترشحات دهان بر گره ها، مردم را جادو مى کردند.

النفّـثـت فى العقد

فعل «نَفَثَ»، زمانى گفته مى شود که شخص ترشحاتى از دهان بیرون افکند (مصباح) و «نَفْث» شبیه دمیدن و کمتر از آب دهان افکندن است (صحاح). حرف «ال» در «النفّاثات»، گرچه براى تعریف جنس است; ولى در مقایسه با «غاسق» و «حاسد» ـ که نکره آورده شده است ـ ممکن است به معروف بودن کسانى که «نفّاثة» (افسون گر) بودند، نظر داشته باشد.

2 - دمیدن در گره ها و رساندن ذرّات آب دهان به آن به شکلى خاص، نوعى جادو و داراى آثارى نامطلوب بر انسان است.

و من شرّ النفّـثـت فى العقد

3 - افسون گران، انسان هایى شرور و آزاردهنده دیگران

و من شرّ النفّـثـت فى العقد

اضافه شرّ در آیه قبل و بعد، به نکره و در این آیه به معرفه، بیانگر تعمیم شر بودن به تمام کسانى است که «نفّاث» (افسون گر) بودند.

4 - پیامبر(ص)، در معرض خطر از سوى جادوگران و کسانى که با دمیدن در گره هایى مخصوص، درصدد آزار دادن آن حضرت بودند.

و من شرّ النفّـثـت فى العقد

5 - پناه بردن به خداوند از شرّ جادوگران، توصیه اى الهى به پیامبر(ص)

قل أعوذ ... و من شرّ النفّـثـت فى العقد

6 - خداوند، توانا بر ابطال سحر و بى اثر کردن نَفَس جادوگران

و من شرّ النفّـثـت فى العقد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محتوای آیه سوره فلق - سيد مصطفي فاطمي کيا
و من شر النفاثات فى العقد
یعنى و از شر زنان جادوگر ساحر، که در عقده ها و گره ها علیه مسحور مى دمند، و به این وسیله مسحور را جادو مى کنند. و اگر از میان جادوگران ، خصوص زنان را نام برد، براى این بود که سحر و جادوگرى در بین زنان بیشتر است تا مردان ، و از این آیه استفاده مى شود که قرآن کریم تاثیر سحر را فى الجمله تصدیق دارد، و نظیر این آیه در تصدیق سحر آیه زیر است که در داستان هاروت و ماروت مى فرماید: (فیتعلمون منهما ما یفرقون به بین المرء و زوجه و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله )، و نیز نظیر آن ، آیه اى است که سخن از ساحران فرعون دارد.
ولى بعضى از مفسرین گفته اند: آیه مورد بحث نظرى به سحر ندارد، بلکه مرادش از دمندگان در گره ها، آن زنانى است که با تسویلات خود تصمیم هاى شوهران را از ایشان مى گیرند و راى شوهران را متمایل به آن جانبى مى کنند که خودشان صلاح مى دانند و دوست دارند، پس مراد از کلمه عقد - که جمع (عقده ) است - راى ، و مراد از (نفث در عقد) به طور کنایه سست کردن تصمیم شوهر است . ولى این معنایى به دور از ذهن است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت لیله القدر قالب : روایی موضوع اصلی : سوره فلق گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نفاثات - ليلي اربابي
نفاثات ( نفث ) جمع نفاثه بسیار دمنده و منظور از آن زنان ساحره است و بعضی آن را اشاره به نفوذ و القائات زنان نادرست در مردان دانسته اند که بر تصمیم آنان تاثیر می گذارند و آن ها را طبق هوس های خود به انحراف می کشانند بعضی نیز نفاثات را بر جمعیت وسوسه گری که با القای فرهنگ باطل و تبلیغات سوء خود و یا با هر وسیله ای در عقاید مردم انحراف ایجاد می کنند ، تطبیق کرده اند البته باید دانست براساس توحید افعالی جادو بدون اذن خدا اثری ندارد لذا با خواندن همین سوره و پناه بردن به خدا جادو ها و وسوسه ها از کار می افتد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : پیام نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : لیلی اربابی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  زنان ساحره - صفدر فولادي
زنان ساحره هر تصمیمی را سست می کنند

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : سحر- جادو گوینده : صفدر فولادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : نفاثه ظاهر مونث دارد،وهم شامل مرد وهم شامل زن
می شود مثل علامه
رمضانی (داور) : نفّاثات جمع نفّاثة است که مؤنث نفّاث می‌باشد و این کلمه صیغه مبالغه بر وزن فعّال است. (توجه شود که وزن فعّاله در مذکر و مؤنث یکسان هستند)
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داستان دختران لبید بن اعصم یهودی و سخر کردن آنها - داريوش بيضايي
وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ
و پناه می‌جویم از شر زنان افسونگر چون به جادو در کوهها بدمند و امر فرمود استغاذه از شر ساحران را برای آنگه اگر کسی اعتقاد کند که سحر اثر میبخشد و رنجی از این جهت در دل او پدید آید بخدا پناه بجوید.
طبرسی از مفصل بن عمر روایت کرده که حضرت صادق(ع) فرمود: امیرالمومنین(ع) فرموده جبرئیل نازل شد بر پیغمبر اکرم(ص) گفت: ای رسول خدا, دختران لبید بن اعصم یهودی برای وجود مقدست سحر و جادو کردند و رشته ای گرفتند و یازده گره بر آن زدند و در حقه گذاشتند و در چاه بنی زریق افکندند/ کسی را بفرست آنرا بیرون آورد/ پیغمبر اکرم(ص) امیرالمومنین(ع) و زبیر بن عوام را فرستاد آن را بیرون آورد و حضورش تقدیم داشتند/ پیغمبر امر فرمود آن حضرت سوره معوذتین را بر آن رشته خواندند هر آیه ایکه خوانده میشد یک گره از آن رشته باز میشد و چون از خواندن معوذتین فارغ شد تمام گره ها باز شد و این خود نوعی از اخبار به غیب است و معجزه ایست از آن حضرت و اگر سحر تاثیری بوجود مقدسش داشت و اگر یهودیان هم قدرت بر اینگونه اعمال داشتند و با آن شدت عداوت و دشمنی که با پیغمبر و مسلمین داشتند همانا حضرتش و بسیاری از مومنین را بقتل می‌رساندند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : شأن نزول موضوع اصلی : اولیاء شیطان گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.