1- توجّه خاصّ خداوند به برخى مکانها یا زمانها یا اشخاص، موجب مىشود که آنها از شعائر الهى گردند. «انّ الصفا و المروة من شعائر اللَّه»
2- نیّت، به کارها ارزش مىدهد. مشرکان براى لمس بتها، سعى مىکردند، ولى اسلام مىفرماید: براى رضاى خدا سعى کنید. [483] «فلاجناح علیه انیطّوف بهما»
3- اگر مراکز حقّ، توسط گروهى با خرافات آلوده شد، نباید از آن دست کشید، بلکه باید با حضور در آن مراکز، آنجا را پاکسازى نموده و دست گروه منحرف را از آن کوتاه کرد. «فلا جناح علیه ان یطّوف بهما»
4- عبادت باید عاشقانه و داوطلبانه باشد. «فمن تطوّع»
5 - خداوند در برابر عبادات بندگان، شاکر است. «فان اللَّه شاکر» این تعبیر، بزرگترین لطف از جانب او نسبت به بندگان است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 483) بسیارى از کارها ظاهرى یکسان دارد، امّا انگیزهاى متفاوت. نظیر دویدن یوسف و زلیخا به سوى درهاى بسته، یوسف مىدود تا آلوده نشود، ولى زلیخا مىدود که آلوده شود. »فاستبقا«
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
خداوند قادر مطلق و بی نیاز از هر عبادت می باشد با این وجود در این آیه شریفه خداوند خود را سپاس گزار بندگانی خوانده است که خارج از وظیفه مقرر کاری انجام دهند .در حالیکه خداوند خود توفیق انجام وظیفه و توفیق انجام مستحبات را به بندگان می دهد و از هر دوی این اعمال بی نیاز است ، و تشکر از امر مستحب را نیز نشانه دانایی خوانده است .
می توان از این آیه این پیامها را برداشت نمود که اگر کسی حتی با کمک خود ما ، کاری را برای ما انجام داد تشکر از او نشانه عقل است
انجام اعمالی که خارج از دستورات و فرائض دینی هستند از سوی خداوند قابل تحسین است و در این آیه خداوند تشکر خود را مخصوص اعمال مستحب بیان کرده
[ نظرات / امتیازها ]