● شرایط حبط شدن انفاق و صدقه
آزار و منّت بعد از صدقه اجر آن را حبط کرده و از بین مى برد. {لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنّ وَ الاَذی}
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بعضى با این آیه استدلال کرده اند بر اینکه هر معصیت و یا حداقل هر گناه کبیره باعث از بین رفتن و بى اجر شدن اطاعت هاى قبل از آن معصیت مى شود. ما چنین دلالتى در آیه نمى بینیم و دلالت آیه تنها در بى اجر شدن صدقه به وسیله خصوص منّت و اذیت است که گفتار مفصل این بحث در مبحث حبط گذشت.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 597 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : حبط عمل |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رابطه ریا و ایمان
از آیه شریفه چنین برمى آید که ریا در هر عملى که آدمى انجام مى دهد مستلزم نداشتن ایمان به خدا و به روز جزا در همان عمل است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 598 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : ریا- خودنمایی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وجه شباهت ریاکار با سنگ
وجه شباهت سنگ و ریاکار، بى اثر و سست بودن عمل است همچنانکه خاکى که روى سنگ صاف قرار دارد با بارانى اندک از بین رفته و نمى تواند اثرى داشته باشد. {فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ }
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 598 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : ریا- خودنمایی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رابطه ریا و کافر
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 598 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : ریا- خودنمایی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● یکی از عوامل سلب توفیق -
ابوذر مالکي
قرآن کریم می فرماید: «وَ اللَّهُ لا یَهْدِى الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ»؛ «خداوند، کافران را هدایت نمی کند.» در این آیه، کفر، زمینه سازِ سلب توفیق و عاملِ گمراهی معرفی شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : توفیق الهی |
گوینده : ابوذر مالکی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● آفت صدقات -
ابوذر مالکي
مالی که انفاق میشود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونهای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَ الْأَذَی (264- بقره)
منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر صدقات را تهدید میکند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی میکند.
از این آیه به خوبی استفاده میشود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع میشود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. بنا بر این کسانی که در راه خداوند بذل مال میکنند ولی به دنبال آن منت میگذارند یا کاری که موجب آزار و رنجش اوست انجام میدهند در حقیقت با این عمل ناپسند، اجر و پاداش خود را از بین میبرند.در این بین کسی اجر میبرد که بتواند کار ارزشمند خود را از این دو آفت نابودگر حفظ کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صدقه |
گوینده : ابوذر مالکی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● منّت گذارى -
مسعود ورزيده
1 منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مى برد. (لا تبطلوا)
2 ریا، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار وقیامت است . (ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤ من باللّه )
3 انفاق مهم نیست ، انگیزه و روحیّه ى انفاق کننده مهم است . (رئاء الناس )
4 اعمال شخص منّت گذار، ریاکار وکافر، تباه است . کلمه ى (فمثله ) قابل تطبیق با هر سه گروه است .
5 ریاکار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث ، کاشف حقایق است . (فترکه صلدا)
6 ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است ، بلکه رشد روحى را نیز کسب نکرده است . (لا یقدرون على شیى ء)
7 منّت گذار وریاکار، در مدار کفر ومورد تهدید قرار مى گیرد. (لایهدى القوم الکافرین )
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : ریا- خودنمایی |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.