● رابطه رضایت الهی با اعمال
مراد از «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» این است که انفاق اگر منظورش و قصدش خودنمایى و یا هر قصدى دیگر (که نیت را غیر خالص مى کند) نبوده باشد. رضایت خدا از بنده مکلفى که به تکلیف عمل کرده است همان وجه و روى خدا به طرف او است در نتیجه ابتغاى مرضات او و یا ساده ترش به دست آوردن خشنودى خداوند در حقیقت خواستن وجه خداوند است. {ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ}
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : کلمه (ابتغاء مرضات) به معناى طلب رضایت است که برگشتش به تعبیر (اراده وجه اللَّه) است. براى اینکه وجه هر چیزى عبارت است از جهت و سمتى که روبروى تو است و وجه خداى تعالى نسبت به بنده اى که دستوراتى به وى مى دهد و چیزهایى از او مى خواهد عبارت است از رضایت او از عمل وى و خشنودیش از امتثال او؛ چون آمر و دستور دهنده، نخست با امر خود روبروى مامور قرار مى گیرد و آن گاه که اوامر او را به جا آورد با خشنودى و رضایت از او استقبال مى کند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 599 و 600 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای ثبات قدم در انفاق
کلمه (تثبیتا) از نظر ترکیب نحوى تمیز است و حرف (من) نشویه (ابتدائیه) است و (انفسهم) در معنا فاعل تثبیت است و آن نفسى که مفعول قرار گرفته است در تقدیر است و تقدیر کلام (تثبیتا من انفسهم لانفسهم- نفسشان زمام نفس را در دست بگیرد) است. ممکن هم هست که کلمه (تثبیتا) را مفعول مطلق براى فعلى بگیریم که از ماده خودش باشد؛ آن وقت تقدیر چنین مى شود (یثبتون أنفسهم لانفسهم تثبیتا).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : یعنی آدمى زمام نفس را در دست داشته باشد تا بتواند نیت خالصى را که داشته است نگه بدارد. این تثبیت هم از ناحیه نفس است و هم واقع بر نفس. ساده تر بگویم که نفس هم فاعل تثبیت است و هم مفعول آن.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 600 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «ربوه»
اصل در ماده (راء- باء- واو) این است که به معناى زیادى استعمال شود و کلمه (ربوه) به کسر و فتح و ضم (را) هر سه به معناى زمین خوبى است که گیاه در آن بسیار مى شود و نمو مى کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 601 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «اکل»
کلمه (اکل) با ضمه همزه و کاف به معناى خورده شده از هر چیز است که واحدش (اکله) بر وزن لقمه است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 601 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «طلّ»
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 601 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● باطل کردن اجر صدقه با منّت نهادن
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند که هر کس به مؤمنى احسانى کند و پس از آن او را با سخن ناهنجار خود برنجاند و یا بر او منت گذارد، صدقه خود را باطل کرده است» تا آنجا که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کلمه (صفوان) به معناى سنگ بسیار بزرگى است که در وسط بیابان قرار گرفته باشد». در معناى جمله «کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ ...» فرمودند: «(وابل) به معناى باران، و (طلّ) به معناى شبنمى است که شب ها بر درختان و گیاهان مى نشیند». در معناى جمله «إِعْصارٌ فِیهِ نارٌ ...» فرمودند: «کلمه (اعصار) به معناى بادها است».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 618 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : صدقه |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● امام علی(ع) -
عبدالله عبداللهي
سلام بن مستنیر از امام باقر علیهالسلام روایت نماید که این آیه درباره امام على مرتضى علیهالسلام نازل گردیده است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.