● ثبات قدم در نیت انفاق
خداى سبحان انفاق در راه خدا را به طور مطلق مدح کرد (فرمود: «به دانه اى مى ماند که چنین و چنان شود») سپس بنایش بر این شد که دو قسم انفاق را که نمى پسندد و ثوابى بر آن مترتب نمى شود استثنا کند؛ یکى انفاق ریایى که از همان اول باطل انجام مى شود و یکى هم انفاقى که بعد از انجام آن به وسیله منّت و اذیت اجرش باطل مى گردد. بطلان این دو قسم انفاق به خاطر همین است که براى خدا و در طلب رضاى او انجام نشد و یا اگر شد، نفس نتوانست نیت خود را محکم نگه دارد. در این آیه مى خواهد حال عده خاصى از انفاق گران را بیان کند که در حقیقت طائفه سوم هستند و اینان کسانى هستند که نخست براى خاطر خدا انفاق مى کنند و سپس زمام نفس را در دست مى گیرند و نمى گذارند آن نیت پاک و مؤثرشان دستخوش ناپاکى ها گردد و از تاثیر ساقط شود و منّت و اذیت و هر منافى دیگر آن را تباه سازد. {وَ تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ}
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : در معناى اینکه فرمود: «وَ تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» نظریه هایى داده شده است. بعضى گفته اند: «تثبیت به معناى تصدیق و یقین است؛ با چنین حالتى انفاق مى کنند» بعضى دیگر گفته اند: «تثبیت که به معناى استوار کردن است در اینجا به معناى تثبیت است، یعنى داشتن بصیرت و معناى جمله این است که مال خود را با بصیرت انفاق مى کنند (بر خلاف بسیارى از افراد) مى دانند پول را در کجا خرج کنند» بعضى دیگر گفته اند: «منظور این است که تامل و دقت مى کنند، اگر دیدند نیتشان خالص براى خدا است انفاق مى کنند و اگر دیدند چیزى از ریا هم با خدا در دلشان آمیخته شده است و خلاصه، هم خدا را در نظر دارد و هم ریا را، از انفاق خوددارى مى کنند». بعضى دیگر گفته اند: «تثبیت به این معنا است که نفس آدمى خود را براى اطاعت خدا آماده کند» بعضى گفته اند: «به معناى آن است که آدمى نفس خویش را در منازل ایمان جاى دهد؛ یعنى نفس را به بذل مال در راه خدا عادت دهد». خواننده عزیز توجه دارد که هیچیک از این معانى (جز به زحمت) با مطالب قبل آیه تطبیق نمى کند (از توجیهى که ما کردیم این عدم انطباق کاملا روشن مى شود).
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 599 و 600 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اثر اخلاص در انفاق
انفاقى که صرفا لوجه اللَّه و به خاطر خدا است هرگز بى اثر نمى ماند و به طور قطع روزى حسن اثرش نمودار مى شود. {کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ ...}
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : براى اینکه مورد عنایت الهیه است و از آنجا که جنبه خدایى دارد و متصل به خدا است (مانند خود خدا) باقى و محفوظ است هر چند که این عنایت بر حسب اختلاف درجات خلوص مختلف مى شود و در نتیجه وزن و ارزش اعمال هم به همان جهت مختلف مى گردد. همچنانکه باغى که در زمین حاصل خیز ایجاد شده است، وقتى باران مى آید بلادرنگ خوردنى هایش را به وجهى بهتر تحویل مى دهد هر چند که این تحویل دادنش و این خوردنی هایش بخاطر اختلاف باران (که یکى مطر است و دیگرى طلّ) از نظر خوبى درجاتى پیدا مى کند.
بخاطر وجود همین اختلاف بود که این دنباله را به گفتار خود اضافه نمود که )وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ(y یعنى خدا به آنچه مى کنید بینا است و مساله پاداش دادن به اعمال برایش مشتبه و درهم و برهم نمى شودy ثواب این را با آن دیگر و ثواب دیگرى را به این نمى دهد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج2، ص: 601 |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : اِنفاق |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رسیدن به رضای الهی -
محمد سجاد ابراهيمي
اگر هدف، تحصیل رضاى خداوند و رشد و کمال روحى باشد، کارها بارور مى شود. {ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُکلها ضعفین}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : رضا |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رسیدن به اخلاص در کارها -
محمد سجاد ابراهيمي
منبع : تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : اخلاص |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اثرات اخلاص -
محمد سجاد ابراهيمي
اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ها هم محروم نمى شویم. مخلصین در جامعه محبوب تر از ریاکارانند. جنّة بربوة انفاق خالص، همانند مزرعه ى در دامنه کوه و زمین مرتفع است، که همه مردم آن را مى بینند واز آن لذّت مى برند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : اخلاص |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تلاش برای استفاده از نعمات الهی -
محمد سجاد ابراهيمي
مهم تر از امکانات، بهره گیرى از امکانات است. بارانِ ریز یا درشت مهم نیست، مهم آن است که زمین بتواند آن را جذب کند. {فان لم یصبها وابل فطلّ}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اجتماعی |
موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● انفاق برای رضای خدا -
مرتضي هاديزاده
خداوند در این آیه فرموده مثال کسانی که برای رضای خدا انفاق می کنند در حقیقت مانند باغی است که اگر باران شدیدی بر او ببارد میوه های زیادی خواهد داد و اگر هم اندکی باران ببارد حتی به قدر شبنمی باز هم میوه خواهد داد به نظر این حقیر خداوند در این مثال به مردم بیان می فرماید که کسی که برای خدا انفاق می کند در حقیقت وجودش مانند آن باغ پر ثمر گشته و اگر پاداشی از سوی خداوند دریافت نماید که در آن صورت میوه و ثمرات بیشتری خواهد داد و اگر هم پاداش دریافت ننماید ، باز هم ثمرات خود را خواهد داد
در حقیقت انفاق برای کسب رضای خدا ، اولین اثرش در وجود مومن ایجاد بی نیازی است و فرد انفاق کننده به لطف خدا وجودش پر ثمر شده و برای بارور شدن نیازی به باران نخواهد داشت و خداوند وجود او را غنی و بی نیاز می نماید و اگر باران رحمت الهی بر این افراد ببارد انفاق آنان بیشتر خواهد بود
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : سوره بقره |
گوینده : مرتضی هادیزاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.