● تکالیف بنی اسرائیل -
سيد علي بهبهاني
بنى اسرائیل براى بخشوده شدن خطایا و گناهانشان به سه چیز مکلّف شدند:
1- وارد شدن از در مخصوص قریه (که مطابق آنچه در برخى از تفاسیر آمده، درى کم ارتفاع و داخل شدن از آن، مستلزم خم شدن بود و روشن است که ورود از چنین درى، غرور آدمى را مى شکند و انسان متکبر را به خضوع وا مى دارد). البته مقصود از سجده در این حال، رکوع و انحنا نیست ؛ زیرا لازم طبیعى ورود از در کوتاه، انحنا و خم شدن است.
2- وارد شدن در حال سجده با معانى متعددى که بیان شد(که مطابق بعضى از آنها، امر دیگرى غیر از داخل شدن از در مخصوص و مطابق بعضى، عین همان است ).
3- گفتن کلمه حطة در حال ورود. ظاهر روایات این است که تلفظ به خصوص واژه حطه نیز جزو فرمان بوده است. مگر آن که احراز شود مقصود استغفار و درخواست حطّ و ریزش گناهان است، نه تلفظ به لفظ خاص.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تاریخی |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تامین معاش مردم -
سجاد حسني پازکي
تأمین معاش مردم، مقدّم بر فرمان به عبادت و مقدّمهاى بر آن است چرا که اول می فرماید کلو و سپس می فرماید ادخلو و قولو
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
گوینده : محسن قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ورود به اماکن مقدس -
سجاد حسني پازکي
منبع : تفسیر نور |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
گوینده : محسن قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بنی اسرائیل ورحمت خدا -
علي اله مرادي
به نظر میرسد خدا با بنی اسرائیل (همه امتها و مردم با وجو چندین بار تذکر و تشر باز هم به رحمت رفتار میکند چون با این که چندین بار یه بنی اسرائیل تذکر میده باز هم میگه :اگه از من بخواهید ،گناهانتان را میریزم
به قول علام حسن زاده: الهی شنیده ام که فرموده ای :چه کنم با مشتی خاک مگر بیامرزم
مهمه که ما از اعمال خودمان هیچ انتظاری نداشته باشیم و الا کلاهمون پس معرکه است
ادامه دارد....
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
گوینده : علی اله مرادی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ندارد -
اميد شيرواني آزاد
استغفار، براى گناهکار مایهى آمرزش و براى نیکوکار اعتلاى درجه است. «نغفر لکم خطایاکم و سنزید المحسنین»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : استغفار |
گوینده : امید شیروانی آزاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ندارد -
اميد شيرواني آزاد
استغفار، براى گناهکار مایهى آمرزش و براى نیکوکار اعتلاى درجه است. «نغفر لکم خطایاکم و سنزید المحسنین»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : استغفار |
گوینده : امید شیروانی آزاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تواضع سپس استغفار -
سيد حسين اخوان بهابادي
گویا دستور این است که اول خشوع و تواضع سپس ذکر استغفار و گویی بالاترین حالت خشوع و تواضع در سجده صورت می گیرد یحتمل استغفار در سجده که بخاطر خشوع و تواضع صورت گیرد باعث می شود تا گناهان رفع شود(نغفر لکم خطایاکم :می آمرزیم گناهان شما را) و این استغفار برای نیکوکاران هم موثر است چراکه می فرماید: (و سنزید المحسنین: و نیکو کاران را فزونی دهیم ) یعنی به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد. اما این خشوع و تواضع همراه با ذکر استغفار و طلب عفو وقتی در هنگام ورود به مکان مقدسی صورت گیرد نتیجهی بهتری خواهد داشت چراکه در تفاسیر مراد از قریه را شهر بیت المقدس معرفی کرده و عدهای هم (و ادخلوا الباب: واز این در داخل شوید) را مراد باب یا درب مسجد بیت المقدس دانستهاند درب می تواند اشاره به درب دروازه یا درب مسجد داشته باشد که اگر مسجد یا معبد در آن زمان وجود داشته ، به نظر می رسد این عمل در انتهای کار و هنگام ورود به مسجد صورت گرفته است چراکه مسجد هم محل سجود است و این حالت سجده کردن احتمالا در محل سجود انجام گرفته است.درضمن احتمالا باب به محل ورود به جایی گفته می شود و الزاما نیاز به درب ندارد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
گوینده : سید حسین اخوان بهابادی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.